Vad händer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Vad händer?

    Imorse när akvariet tändes så blev jag lite förvånad. Mina 2 små scalare som alltid är i mitten av karet var spårlöst försvunna!

    Hittade dem längst in i växtligheten i vänstra hörnet. Såhär har de aldrig gjort förut! Samtidigt så är mina 2 mosaikguramis (1+1) lite här och där i karet, de brukar mest vara i bakre delen och simma bland växterna.

    Mina sorgmanteltetror verkar leka? de simmar bland växterna och jagar varandra, stöter till varandra osv.

    Kan det vara mantlarna som skrämt scalarna?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låt vara bara. de repar sig nog. kan vara nått som skrämt dom. eller så är det lek på gång med scalarerna.

    lek på sorgmantlarna tvivlar jag på. hur många har du?

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      #3
      Tror jag hade ett 15-tal sorgmantlar när de lekte. Honorna blev jättetjocka...
      Ett par dagar före leken bleknade de väldigt, så pass att jag trodde de var sjuka... sedan blev samtliga beighmetallic i färgen och lekte i 190 en hel dag, några eftersläntare fortsatte även dagen efter.

      Rätt våldsam lek och flertalet fick skador på fenorna.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Om mina firrar är lite extra skrämda har det haft med sjuksom att göra om det gäller dig vet jag inte.

        Sorgmantlarna kan nog ha lagt rom om man ska tro artbeskrivningen så är de produktiva:
        Den är en mycket produktiv art och är en romspridare bland växter. Eftersom den är romrövare odlas den bäst i ett speciellt odlingsakvarium från vilket avelsdjuren flyttas omedelbart efter leken. Yngeln kläcks efter ca ett dygn och är lätta att föda upp.
        Checking out...

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Ursprungligen postat av Lilla Damen
          Tror jag hade ett 15-tal sorgmantlar när de lekte. Honorna blev jättetjocka...
          Ett par dagar före leken bleknade de väldigt, så pass att jag trodde de var sjuka... sedan blev samtliga beighmetallic i färgen och lekte i 190 en hel dag, några eftersläntare fortsatte även dagen efter.

          Rätt våldsam lek och flertalet fick skador på fenorna.
          Precis det du beskriver hände i mitt kar under 2 dagar. Scalarna är kanske 2 cm större än mantlarna så de fick rejält med stryk. De är dock på bättringsvägen nu med sina fenor.

          Kommentar

          Arbetssätt...