Vilken är Sveriges största akvariefisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dublin
    • September 2010
    • 58

    Vilken är Sveriges största akvariefisk?

    Som ny på det här forumet fascineras jag av vilka monster det verkar finnas därute. Jag vill se mer!! Posta det du tror/tycker är Sveriges största fisk i den här tråden. På vilket sätt den är störst motiverar du själv. Längd, höjd (?), bredd (??), vikt, vad vet jag...
    OBS! jag vill se bilder på monstren!!
  • zteN
    • September 2009
    • 56

    #2
    Största jag har sett bild på var en 70cm RTC.

    Tror du har bättre lycka på detta forum om du är ute efter lite större fisk.
    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html


    Senast redigerad av zteN; 30 September 2010, 01:46.

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      #3
      Bara o hoppas att den som har den största också har akvarium för det.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Bengan dog i år. Grön muraena på Aquaria Vattenmuseum. Han vägde 19 kg. Drygt.

        Kommentar

        • Paniktandborste
          • March 2005
          • 330

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Bengan dog i år. Grön muraena på Aquaria Vattenmuseum. Han vägde 19 kg. Drygt.
          Hajarna där är rätt stora också ^^
          Aka Pixel eller Bildpunkt

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Bengan dog i år. Grön muraena på Aquaria Vattenmuseum. Han vägde 19 kg. Drygt.
            NEJJJ!!! gjorde han??!?!?!!! fyfan!
            Hmm... varför har jag inte märkt/sett det??

            R.I.P bengan
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Gabbi

              • September 2010
              • 23

              #7
              Jörgen i Eskilstuna är en jäkligt stor fisk. (Channa micropeltes)

              Kommentar

              • Auratusen
                • March 2010
                • 874

                #8
                jag tycker att den absolut störtsta är stören


                står att den blir 125 cm. i det vilda blir den upp till 7 m!

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #9
                  Sterletten, Acipenser stellatus, som länken går till, har rekordnoteringen 125 cm, men det finns en notering att en hona i naturen var 43 cm totallängd vid 7 års ålder. Det är nog mer normalt.

                  Den länsta störart jag kan hitta notering om är den kanadensiska vita stören Acipenser transmontanus med en maxlängd på 610 cm. Den lär kunna bli över 100 år. Husblossstören (belugan), Huso huso, är också en art som också kan bli mycket gammal och stor: 118 år, 5 meter och 2 ton. De två arter som har förekommit i Västeuropa påstås ofta bli uppåt 7 m men största säkra noteringarna är runt 4-5 meter.

                  Som jämförelse är den största noteringen på gädda 137 cm, men det betyder inte att dom brukar bli så stora, speciellt inte i akvarium.

                  Svaret på frågan vilken är den största akvariefisken är väl snarare vilken stor fisk som trivs i ett hemakavarium. Det är troligen en fisk som normalt håller sig väldigt stilla i naturen och bor i små vattensammlingar. Ett hett tips skulle vara någon sumpål, lungfisk eller fengädda, möjligen någon mal, men definitivt inte en frisimmande vandrande art som stör eller paronhaj.

                  Kommentar

                  • sjebbe
                    • March 2009
                    • 440

                    #10
                    Det finns säkert någon Ormhuvudsfisk typ micropeltes eller maru-art som borde vara ganska stora nu då de funnits i handeln ett tag. Dock är det nog fler som dött än nått sin fulla potential med tanke på hus stora de kan bli :/
                    450 L - Channa pulchra
                    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Är väl lite skillnad på hemmaburkar och offentliga akvarium. I en hel del offentliga akvarium går fisk som troligen aldrig skulle landa i den storleken i en hemmaburk. Universeums Pacus är lite halvstora t ex... vet inte om Dk:s akvariums Arapaima fortfarande lever, men de var en bit över en meter senast jag såg dem (många år sedan).

                      I hemmaburkar tippar jag på micropeltes, red tail eller fisk med liknande krav, enig med Erik där. Det ska dock finnas folk som håller och odlar verkligt bamsiga ciklider också, t ex Boulengerochromis microlepis (enligt Brichard upp till en meter i naturen) samt det där monstret till sydamerikan som kan väga över 10 kg (Cichla temensis?). De sistnämnda tror jag dock måste hållas i rejäla burkar för att bli riktigt stora.

                      Bara det att dra upp ett gäng Cichla är en utmaning i sig. Har sett små rackare (ca 1 dm) till salu några gånger, och i den storleken är de kannibaler av Guds nåde. Inte helt olika våra gäddor i funktion...
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 05 October 2010, 09:56.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      Arbetssätt...