Barnakvarium till en kräsen en

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    Barnakvarium till en kräsen en

    Hej alla gamla och nya akvarister. Som några kanske kommer ihåg (eller inte) så hade jag en ganska intensiv akvaristperiod för ett tag sedan med 12 akvarium, bygge av av en rum speciellt för hobbyn mm. Sedan vi flyttade till nytt hus har jag dock inte kommit igång igen med jag får ju erkänna att jag saknar det då och då.

    Så häromdagen så hände det, min 4-åriga dotter frågade om vi inte kunde skaffa fiskar för dom är sååå fina. Det värmde till i hjärtat och jag kan ju säga att jag inte direkt är svårövertalad:-)

    Men samtidigt inser jag att det kommer vara svårt. Om (när) familjen åker iväg till akvarieaffären för att se efter vad vi vill ha kommer ju mina barn vilja ha en av varje av si sådär 34 sorter i olika grälla färjer. För en som i slutet av sin bana nästan bara hade artakvarium och förökte odla olika sorters vildfångade apistogramma känns det lite avlägset med ett sällskapsakvarium med guldfiskar, levandefödare och missbildade skalarer.

    Så jag behöver lite tips, vilken setup skulle ni köra som kan göra både barnen nöjda och mig lite nöjd (jag inser att jag måste hålla mig i bakgrunden och låta dottern vara med och bestämma). Det jag har är ett 253liters akvarium med slimlinebakgrund, gömd pump och rikligt med filtermassa.
    Mvh Peter
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Kan du inte på något sätt styra in tösen på vilka fiskar du vill ha?

    Inte för att jag har barn eller kan speciellt mkt om de små liven haha. Men barn brukar ha en förmåga att bara vilja bestämma, sen om där finns valmöjligheter kvittar, bara de får säga sista ordet.

    Om du tar ut ett par fiskar du själv vill ha, skriver ut bilder på dem så säger du att hon får välja tre av dem (t.ex.) så är det hon som bestämt, fast ändå inte

    Att gå in i en affär kommer som du sa sluta med att hon vill ha alla fiskar där finns. Pekar hon då på oscar-ciklid så är den för stor för ditt kar men risken är stor att ditt barn inte kommer nöja sig med ett nä, även om hon får alla andra hon pekar på.

    Om det fungerar vet jag inte, men så hade jag nog gjort
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Ginga
      • February 2010
      • 28

      #3
      Håller med Tulle här ovan. Välj själv ut vad du tror passar och ge henne valmjöjligheter inom ramarna så att säga.

      Minns att det var så min pappa gjorde när jag var liten och skaffade akvarium. Han visade vilka jag kunde välja på men förklaringen att "alla fiskar passar inte i alla akvarium" Vilket iaf jag köpte då :P

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Intressant fråga...

        Du har en stor fråga att ställa till dig själv först, vill du att det ska fart och fläkt i karet, eller vill du ha ett lugnt kar där varje fisk är en individ?

        Beror nog väldigt mycket på av vilken "typ" din avkomma är

        Om du inte ska gå in på levandefödare, som väl är vanligast så ser jag två huvudspår. Dessa huvudspår är baserade på att det kan bli övermatning och lite si och så med vattnet.

        Fart och fläkt, barber vilket jag inte vet så mycket om.

        Den lugnare varianten är guramis, några Mosaikguramis, Dvärgguramis och sedan en mindre tetra eller liknande. Kompletterat med några malar på botten.

        Sen tror jag att det är bäst att inte ta med de unga till affären och välja, då blir det bara negativa vågor

        Bättre att komma hem med en present, som du talar väldigt gott om
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          #5
          Kan mycket väl tänka mig att mina dvärgbotior skulle fungera ypperligt i ett barnakvarium. De må inte vara så färggranna men att se ett gäng smala små schackbrädesfärgade korvar busa runt kan nog vara intressant även för dig. De gömmer sig, tittar fram, "solar", simmar runt görandes akrobatiska konster motströms, jagar varandra och en massa annat hyss!

          Dock är de av den lite dyrare sorten för ett barnkar (ca. 99kr/st eller 80kr/st om man har tur ) men du har ju koll på läget.
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Ett tips kan vara att läsa på innan. Zoopets artregister är riktigt bra. Jag tror de flesta barn uppskattar malawi pga färgerna och aktiviteten. Jag tror också du får respektera hennes val. Vid 4 år finns mycket innafäör pannbenet och de kan ta kloka beslut med lite stöd.

            När ni har läst på lite skulle du kunna ta med henne och titta i en butik för inspiration, då sätts tålamodet på spel om inget ska köpas. Men med bra förberedelse går det nog bra.

            Sedan läsa på och därefter handla och jag skulle ta med mina barn på ett sådant besök, men med inköpslista.


            Från en som gått genom samma sak med 3 barn. ett akvarium per barn.
            Checking out...

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              #7
              låna en akvariebok med många fina bilder... så fick mina föräldrar mig att börja läsa... dessutom vänjer du in faktasökande vid en tidig ålder... min mest sönderbläddrade bok från den tiden är en akvariebok...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              • Hörnsten
                • January 2010
                • 123

                #8
                Det behöver ju inte heller vara fel att förklara vilka fiskar som trivs med vilka istället för att låta barnen välja "en sån, en sån och en sån" och köpa en ny fisk istället för en påse lördagsgodis. Jag tycker du tillsammans med familjen ska bestämma en setup som du själv kan stå för.

                Vår lilla kille tycker det är roligt att vi har både fiskar, snäckor och några räkor i akvariet. Han tycker också det är roligt att försöka se var t.ex. malen har gömt sig. Jag skulle satsat på en setup med mycket växter och gömställen så man inte ser alla invånare direkt.

                Kommentar

                • Långås
                  • December 2005
                  • 1368

                  #9
                  Tack för många bra tips. Vi satt ner idag en del med akvarieliteratur men det gav inte så mycket kan jag säga. Dottern tyckte de flesta var fina och spännande, vilket ger mig mycket utrymme att vara med och bestämma:-)

                  Det jag tänkt är:
                  Det skall vara ett ganska stillsamt akvarium där det tar tid att hitta alla invånare.
                  Intressant lekbeteende (mamma-pappa-barn är ju populärt)
                  Ej malawi, jag har haft det ganska länge
                  Ej några ciklider alls tror jag, det vore ju faktiskt kul att prova något annat för en gång skull.

                  Med denna information kanske det är lättare att ge mer konkreta tips.
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Levandefödare är utmärkta fiskar - vackra, lättlekta (blir många yngel i akvariet vilket är ett måste för barn) och rätt lättskötta. Guppys finns ju t.ex. i många färger och är en klart underskattad fisk. Man kan ju t.ex. skaffa endlers guppy
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av Långås
                      Tack för många bra tips. Vi satt ner idag en del med akvarieliteratur men det gav inte så mycket kan jag säga. Dottern tyckte de flesta var fina och spännande, vilket ger mig mycket utrymme att vara med och bestämma:-)

                      Det jag tänkt är:
                      Det skall vara ett ganska stillsamt akvarium där det tar tid att hitta alla invånare.
                      Intressant lekbeteende (mamma-pappa-barn är ju populärt)
                      Ej malawi, jag har haft det ganska länge
                      Ej några ciklider alls tror jag, det vore ju faktiskt kul att prova något annat för en gång skull.

                      Med denna information kanske det är lättare att ge mer konkreta tips.
                      Ett bra val, så Guramis tanken som jag skrev om tidigare tror jag skulle bli perfekt.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • robidobban
                        • March 2009
                        • 652

                        #12
                        hur stort akvarium ska du ha? det var inget såg att det var ett 200 liters kar du hade.
                        Senast redigerad av robidobban; 26 September 2010, 22:09.

                        Kommentar

                        • Athena
                          • August 2010
                          • 18

                          #13
                          Vi har precis startat upp ett 112 L akvarium till våra döttrar på 4 och 7 år. Det har gått alldeles utmärkt att samsas, men då har de föräldrar som inte tål tjat så de vet att det inte lönar sig.

                          Jag kan verkligen rekommendera Gabonräkor. Vi har en (blir en till senare) och den är både söt och rolig. Den är bra på att gömma sig, men desto roligare att hitta. Ser ut som en liten minihummer. Levandefödare brukar uppskattas av barn. Vi har Black Molly och de är dessutom roliga att titta på när de äter alger. Såklart någon stimfisk. Ancistrus-malarna har de haft roligt åt i zooaffären och även andra malar. Kanske labyrintfiskar, nån guramiart?

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Barn brukar ju fatta om man berättar att i akvariebutiken vill man ha alla fiskar som finns där, nästan. Och att man själv är likadan.....
                            Sen kan man ju som sagt styra in det på de arter man själv valt ut, och låta dem bestämma därifrån.
                            Sen är det ju olika på barn också, en del vill ha det föräldrarna vill ha, bara därför att, andra har ett genuint intresse för djur och natur. Det styr väl litegrann också.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • Dublin
                              • September 2010
                              • 58

                              #15
                              Om fokus är på barnen så tror jag på ett akvarium med stor variation, dvs både fiskar, ålar, kräftor och grodor. Hittar du en kombination som fungerar, dessutom med någon levandefödare så tror jag att det går att fånga barnets intresse för lång tid framöver.

                              Det är klart att barnet ska få följa med till djuraffären, men välja ska mamma eller pappa göra i första hand... Ungefär som i leksaks- eller godisaffären ju ;-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...