Fisktips till nytt 60l akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dublin
    • September 2010
    • 58

    Fisktips till nytt 60l akvarium

    Tjena! Det här blir mitt första inlägg på detta ypperliga forum.

    Jag har skaffat ett akvarium (60l) som främst är till för barnen (6 & 8 år). Vi har kört igång det efter alla konstens regler och har sedan en vecka några Guppy i det.

    Men nu är frågan - vad ska vi ha mera?

    Jag vill själv att akvariet är lättskött och att fiskarna går ihop och är hysat fredliga.

    Hittills har vi funderat på:
    10 neontetror
    någon mal - kom gärna med tips om sort!
    I djuraffären tipsad de en helorange fisk som jag tyvärr glömt namnet på - men som höll sig i mitten/botten delen av akvariet - 3-4 sådana.

    Sedan har sonen (6år) kommit med lite vilda idéer, han vill gärna ha lite "intressanta" saker i akvariet:
    "Spökfisk" - indisk glasmal
    groda ?
    ål - alltså något långsmalt som simmar "slingrigt" ;-)

    Själv skulle jag gärna ha någon sorts ciklid på sikt...

    Vad skulle ni välja? Som parantes kan jag säga att jag har hyfsad koll på akvarieskötsel osv, men det var 20 år sen nu...
  • Paniktandborste
    • March 2005
    • 330

    #2
    Vad kul med nytt akvarium

    Det finns massor av fiskar som skulle passa till det, men det är nog bra precis som du gör och tänka lite på vad man vill ha innan man börjar köpa en massa, för 60L blir lätt fullt snabbt.. :P

    Just glasmalar har jag hört ska vara ganska känsliga av sig, så det kanske inte är det första ni borde köpa, men någon annan här vet nog bättre.
    Vad gäller ål så finns det ju kuhliiålar som skulle kunna funka.
    Sen skulle det säkert gå att ha någon dvärgciklid också.

    Grodor går absolut att ha, men dvärgklogrodor kanska är att föredra i just erat fall.

    Ancistrus är nog den malen som är vanligast och bäst att ha i den storleken av kar, men otocinclus kan funka lika bra.

    Sen finns det många olika sorters tetror och rasboror ni kan ha, levandefödare går också vilket jag tror det var personen i butiken rekommenderade

    Men mitt bästa tips är nog egentligen om du tillsammans med sonen kollar igenom artregistret här på Zoopet så kan ni tillsammans se vad ni vill ha och även om det skulle passa i erat akvarium =)
    Aka Pixel eller Bildpunkt

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Glasmal är uteslutet eftersom de blir för stora..

      Ihop med guppy (sådana med jättestjärtar och bjärta färger) skulle inte jag ha ciklider för de kommer troligen tycka det är jätteroligt att nafsa på fenan..

      Neontetror kommer funka helt okej, tycker personligen att karet är lite för litet för dem men..

      Du kan ju alltid ha kulhii-ålar..

      Som sugmal skulle jag nog ta Pitbullpleco eller Ottocinlus..

      Den Oranga fisken har jag ingen aning om vad skulle kunna vara, men skicka gärna en bild på den, så ska den nog gå att identifiera.. :P

      Dvärgklo groda skulle funka utmärkt ihop med dina fiskar, men du måste ge en del fryst till den.. :P
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Dublin
        • September 2010
        • 58

        #4
        Ursprungligen postat av pikachu
        Den Oranga fisken har jag ingen aning om vad skulle kunna vara, men skicka gärna en bild på den, så ska den nog gå att identifiera.. :P
        Jag tror att det var någon sorts barb - den hade samma "kroppsform" som den här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=202&SOK=1 men var helorange. Det var lite klantigt att åka från affären utan att ta reda på namnet, men jag får kolla nästa gång...

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Kan det vara den här http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=209&SOK=1 du menar?
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Paniktandborste
            • March 2005
            • 330

            #6
            Det jag först tänkte på när du sa orange fisk var platy http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1 den finns ju även i helorange.
            men det kan ju vara någon barb som du säger.
            Aka Pixel eller Bildpunkt

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              dvärgciklider går utmärkt att ha i ett 60L. de kommer inte nafsa på fenorna på guppy. ( fast rötägg fnns det ju alltid) titta på olika apistogramma-arter

              Kommentar

              • Dublin
                • September 2010
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av Paniktandborste
                Det jag först tänkte på när du sa orange fisk var platy http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1 den finns ju även i helorange.
                men det kan ju vara någon barb som du säger.
                Även om det var 20 år sen jag hade akvarium sist så känner jag igen en platy ;-), men jag får kolla upp den i affären nästa gång...

                Kommentar

                • Dublin
                  • September 2010
                  • 58

                  #9
                  Så då har det blivit en ordentlig tillökning. Det finns väl en risk att jag gått för snabbt fram med tanke på att akvariet är så nystartat. Hursomhelt så visade vattenprovet bara bra värden, så jag slog till på 11 neontetror och 4 körsbärsräkor som komplement till guppyparet. Sedan visade det sig att guppyparet inte ville vara sämre själva så de har redan ordnat 5 yngel. Så på ett par dygn har vi gått från 2 till 22 invånare... Nu tror jag att vi kommer att lugna oss ett tag...

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    ojoj! hur nystartat var det? nån vecka? nu kommer du nästan med all säkerhet få nitrit. häll jävligr bra koll på värdena i vattnet i en månad framöver. o mata väldigt lite!

                    tyvker verkligen ni har gått lite väl snabbt fram ja.

                    Kommentar

                    • Dublin
                      • September 2010
                      • 58

                      #11
                      Idag blev det utökning med 3 kuhliiålar. Två neonisar har kroknat i övrigt mår alla bra. Guppyynglena är lite roliga - 4 st är kopior av sin mamma och är väldigt framåt, leker och är först framme vid matdags - den 5e är blek, blyg och liten (inte så konstigt kanske eftersom den aldrig kommer fram vid matdags - den äter väl bara sånt som råkar flyta förbi). Men den blyga har en favvoplats så man vet alltid var man kan se den. Dessutom blir räkorna mer framfusiga för varje dag som går - igår var dessutom två av dem uppe vid ytan och snodde lite flingmat i konkurrens med neonisarna och guppyna.
                      Men efter kuhliina känns akvariet "fullt". Sonen vill gärna ha en mal - men jag tvekar - finns det någon liten mal som trivs att gå ensam? Ett stim lär bli för mycket.

                      Kommentar

                      • robidobban
                        • March 2009
                        • 652

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dublin
                        Men efter kuhliina känns akvariet "fullt". Sonen vill gärna ha en mal - men jag tvekar - finns det någon liten mal som trivs att gå ensam? Ett stim lär bli för mycket.
                        om du vill ha en mal som äter alger kanske den här passar?Chaetostoma tachiraense

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #13
                          Jag skulle rekomendera pittbullpleco
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • Dublin
                            • September 2010
                            • 58

                            #14
                            Tänkte uppdatera lite. Nu har akvariet varit igång i 1,5 månader och det fungerar över förväntan. Vi köpte det ju för barnens skull (även om jag ser till att sköta det) och det är verkligen uppskattat!
                            Nu i helgen skaffade vi knatte, fnatte och tjatte - 3 ottisar - en riktigt trevlig fisk som jag kan rekommendera. De är ju framme hela tiden och fixar. Sedan tidigare har vi ett guppypar (Hedda och Hugo) samt deras avkommor (drygt 10 st), varav den första kullen börjar få fina färger. Utöver det har vi 4 körsbärsräkor som också är uppskattade, 3 Kuhliålar som visar sig lite då och då samt 8 neontetror som väl är akvariets tråkmånsar...
                            Visst är det i överkant med antal fiskar på 60l, men med regelbundna vattenbyten (30% varannan vecka) och sparsam matning har vi fina vattenvärden och alla invånare ser ut att trivas. Dock har vi planer på att börja skänka bort guppysar i takt med att de växer till sig.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...