Florida gar + RTC + Ctenolucius hujeta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Florida gar + RTC + Ctenolucius hujeta

    Fungerar Florida gar, RTC och Ctenolucius hujeta tillsammans?
    Hur många av varje bör man ha då?

    Dom ska gå i ett 720 i så fall.
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Rent spontant nej.. Två fiskar som i vuxet format landar på runt 130 cm i längd, och en på ungefär halva den storleken, 70 cm, känns inte helt rätt.

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • DjRoman
      • December 2007
      • 242

      #3
      Hujetan maxar på 30-35 och Florida gar blir väl runt 50 i akvarier även om större har funnits. RTC blir nog förr eller senare för stor, men det tar ju ett tag.

      Det jag tänkte mest på var hur dom går ihop tillsammans. Har läst att garen kan vara lite seg när den äter så om dom övriga fiskarna är snabbare så får den ingen mat. Har dålig koll på hur glupska RTC är.

      Kommentar

      • HenkeP
        • January 2009
        • 886

        #4
        Kollade lite fler sidor nu, och det ser ut som du har rätt där om Hujetan.. Hittade allt mellan 22.5 cm och som jag skrev tidigare 70 cm.. Nån sida stod det att allt över 35 cm i akvarium är ovanligt.. RTC är vad jag har fått för mig väldigt glupska.. Kolla på valfritt youtube-klipp med RTC som får mat..

        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

        Kommentar

        • DjRoman
          • December 2007
          • 242

          #5
          Mm jag har sett att 70 är en ganska vanlig siffra. Akvarielagret där jag köpte hujetorna sa det också så det var lite tråkigt att upptäcka att dom antagligen inte kommer övre 30 om ens det. I och för sig behövde dom inte bli så stora som 70, men lite större än 30 hade varit roligt.

          Hujetorna är nog mer lika Gararna i ätsättet så troligtvis blir det en bättre kombination med tanke på att jag redan har hujetorna. Fast RTC är ju så snygg... svårt när man inte kan få allt.

          Kommentar

          • malfunkshun
            • September 2008
            • 394

            #6
            Ingen gar med RTC eller annan mal. RTC är glupsk så det räcker och blir över. Bara att glömma. Gar ska vara i artkar helst, kanske med en bowfin eller fengädda. Absolut inte stora rovmalar eller L-malar. Inga channor eller andra stressiga rovfiskar ska man heller ha med gar. Ciklider är också big nono.


            Det är fakta, inget att diskutera.

            Kommentar

            • DjRoman
              • December 2007
              • 242

              #7
              Varför inte L-malar? Dom är väl sällan stressiga eller glupska?

              Kommentar

              • Zebbrock
                • September 2010
                • 4

                #8
                Jag instämmer, tror att RTC:n kommer göra livet surt för din Gar..
                Men jag förstår ditt dilemma.. när man väl har snöat in sig på den här sortens fiskar är det svårt att
                "avstå" från dom allra heligaste.

                Jag har 5 Micropeltes och en Channa Ortientalis..måste införskaffa ett ruggigt stort kar när dom växer till sig.
                Och jag håller redan på å drömmer om vad man kan införskaffa till det större karet.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Tror inte att gar och hujeta är en bra kombo. Jobbar i zoobutik och har sett bägge fiskarna "in action". Garen är seg i sitt ätande, tar tid innan den reagerar. Smyger fram (om den ens rör sig, står still mycket och ofta) och är skygg. När vi hade den på jobb blev den aldrig "matningstam", som de flesta andra fiskar blir. Hujetan däremot är blixtsnabb i reaktionerna, blir snabbt "matningstam". Dessutom en stimfisk. Rätt övertygad om att garen kommer att tyna bort.

                  Någon bottenorienterad rovtetra med högt byggd kropp kanske däremot är en bra kombo med hujetan. Vet att det finns en revirhävdande sådan som landar runt 15 cm, men kommer inte ihåg namnet på den nu. Den är dessutom grymt snygg i färgerna.

                  Edit: Rhoadsia altipinna var det jag tänkte på. Som fullvuxna sliter de lätt sönder håvar, och de har ett bra garnityr. Håll undan händerna om du får lek, hannen ÄR revirhävdande på allvar.



                  Hilsen,

                  /P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 September 2010, 10:27.
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • DjRoman
                    • December 2007
                    • 242

                    #10
                    Ok, men det beteendet låter precis som mina hujetor. Dom smyger fram till maten och det är inte förrens dom är kanske 1 cm ifrån som dom attackerar.

                    Den fisken du tipsade om föll mig inte alls i smaken, tyvärr.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Oki, är de nya i burken? De vi hade attackerade från långt håll, det blev feeding frenzy direkt. Trots att jag verkligen ansträngde mig för att ge dem mat flera gånger dagligen så rök den minsta (en av de större klippte den rakt av). De vi hade var iof rätt små, ca 1 dm. Vet inte om beteendet ändras med större ex eller om det finns koppling till storlek på burken och sådant.

                      Trist att tipset inte föll i god jord - det är fräcka firrar, helt klart, och jag tror på kombon. Även med rätt vanliga akvariefiskar så kan ju kombinationer vara luriga, med rovfisk är det ännu värre. Hoppas du hittar något kul som går bra ihop med hujetan!!

                      Hilsen,

                      /P
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • DjRoman
                        • December 2007
                        • 242

                        #12
                        Nja dom har väl varit i karet en månad ungefär. Dom äter ju bra också, så antar att dom trivs. Helst ska maten åka förbi nosen på dom så att dom bara behöver röra sig ett par cm.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...