passar ihop med dvärg gurami + skalarer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lina199o
    • January 2009
    • 90

    passar ihop med dvärg gurami + skalarer?

    Hej!
    Jag har ett akvarium på 200 l.
    I det bor nu:
    4 dvärg gurami 2+2
    3 skalarer
    10 kardinaltetror
    4 kuhli ålar
    1 pleco

    Så jag undrar om ni har några tips på invånare? Jag vill ha mycket färg i karet, tycker det är snyggt. Så jag har funderat på Fjärilciklid
    Men som sagt, jag skulle gärna vilja få lite tips
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    För det första skulle jag vilja veta hur högt ditt kar är.. :P Skalarer vill nämligen ha akvarier på minst 50 cm på höjden..

    Sen skulle jag vilja varna dig för att du kan komma att få problem när det gäller kombinationen Skalare/Labyrintfiskar, Skalarer brukar när de är vuxna nämligen kunna bli riktigt elaka mot Labyrintfiskar.
    Sedan skulle du kunna få ett till problem när det gäller Skalarerna, Skalarer är parfiskar så när två stycken har parat ut så kommer de troligen att mobba sönder den tredje.. :/

    Vet du föresten att plecos kan bli riktigt stora 30 cm eller mer..

    Men nu över till förslag på fiskar, visst kan du ha Fjärilciklider ihop med det du redan har.. :P Då skulle jag rekomendera att du köper fyra individer så att de har lite att välja på när det kommer till att välja partner..
    Vet du förrestenhur man ser skillnad på könen när det kommer till Fjärilciklider?
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hoppa över vanliga fjärilsciklider då de är ganska svåra att få överleva någon längre tid. Kolla annars på Bolivianska fjärilsciklider eller tex Apistogramma cacatoides som är lite lättare att hålla och relativt fredliga.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • lina199o
        • January 2009
        • 90

        #4
        Mitt akvarium är 54 cm högt.
        Ja jag vet att skalarer är par fiskar, ska köpa en till nästa vecka, dom hade inga fler fina inne.
        Jag vet att pleco blir så stora.
        Och ja jag vet hur man ser skillnad på könen, har haft fjärilar förut i ett annat akvarium.
        nöjd??

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Ja..

          Så länge du även tar till dig varingen om att det kan gå dåligt för dina Dvärgguramis, eftersom Skalarerna brukar bli riktigt elaka mot Guramis, så det kan sluta med dina Dvärgguramisar kan bli ihjäl trakaserade av dina Skalarer.


          Det kan även finnas en risk för att ditt kar är för litet för två par Skalarer.. :P

          Dessutom vill jag ju bara försöka hjälpa dig så du inte ska få fiskar slaktade på grund av att du har fel kombos.. :P
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • lina199o
            • January 2009
            • 90

            #6
            men jag har väl tur, för mina skalarer är 14 cm höga och jätte snälla mot mina guramisar.

            dom har inte parat ihop sig på det viset, dom är inget par så att säga.

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              14 cm på höjden är ingenting.

              De kan blir nära dubbelt så höga som vuxna (24 cm) och redan innan det får du hålla koll på dem.. :P För har de väl börjat ge sig på dina Guramis en gång så är mobbingen redan igång.. :/

              Har de väl börjat mobba/trackasera dina Guramis så kommer dessa att rycka en efter en.. :/
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Oroa dig inte, Lina. Funkar det nu så kommer det troligen att funka sedan med. Skalarer som är 14 cm höga är vuxna och det är under leken som de kan jaga iväg andra fiskar från lekplatsen de valt, de är inga dödsmaskiner.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Ansjo: Säg inte det du.. :P

                  Jag har haft Skalarer ihop med Guramis i både ett välväxt kar och nästan växtfattig kar och i båda fallen har jag varit tvungen att välja bort den ena sorten för att undvika mobbing.. :/ Innan jag försökte den andra gången så var jag runt i minst 6 butiker och frågade ifall det skulle funka och svaret blev jaa.. :/

                  Men nejdå, Skalarer är inga dödsmaskiner de har bara en tandens att mobba Labyrintfiskar om dessa inte gör något motstånd, men inte ens då kan man vara säker på att ens Labyrintfisk går säker för dem.. :P

                  Jag har bara haft en enda Gurami som lyckats hålla Skalarer stången och det var en riktigt hårdfören Mosaikgurami hanne..

                  Har även provat att ha en Paradisfisk hane ihop med Skalare men det slutade med slakt på Paradisen.. :P
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Jag har med haft kombinationen skalarer och gurami utan större problem, det är när skalarerna leker som de jagar iväg övriga fiskar i karet och inte bara gurami.
                    Håller sig fisken bara borta från skalarernas lekområde, är det bara småutfall för att de ska hålla sig borta, och det har aldrig blivit någon slakt på någon av övriga invånare ihop med skalarer.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...