Fjärilsciklid och honungsguramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pontusosd
    • March 2010
    • 124

    Fjärilsciklid och honungsguramis?

    Hej jag undrar om mina favorit arter Fjärilsciklider och honungsguramisarna kan vistas i samma kar tex ett 100-200liters kar?
    Mvh Pontus
    45liters fisksoppa
    30liters kar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ska nog inte vara några större problem, men varför välja två av de största problemfiskarna samtidigt?
    Fjärilsciklider är svåra att få att överleva någon längre tid än 6 månader, likaså är Honungsguramin ganska kinkig och brukar vara ganska svår...men båda är skitsnygga, det håller jag med om!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Pontusosd
      • March 2010
      • 124

      #3
      Honungsguramisarna är skitlätta iaf bara lite väl kaxig mot sina egna :?
      Men lever fjärilscikliderna bara 6månader och jag har läst att de har VÄLDIGT svårt att inte käka upp sina yngel :/
      Aja man får väll nöja sig med en av de gudomliga fiskarna :/
      45liters fisksoppa
      30liters kar.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är bara mina personliga erfarenheter och alla fiskar är individer och skiljer sig som så mycket annat åt.
        Jag hade Honungsgurami ihop med annan fisk, och det kan ha varit den kombon som inte var så jättebra trots att det var väldigt lugna fiskar de gick med.
        Fjärilar har jag provat ett antal gånger utan att lyckas någon längre tid så nu säger jag till mig själv, -aldrig mer....
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Pontusosd
          • March 2010
          • 124

          #5
          Okej jag har mina guramis med 10st guppy yngel en amanoräka och en dammsugare Det är bara det överlägset större honan som jagar iväg den mkt mindre och finare Hanen =/
          45liters fisksoppa
          30liters kar.

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Säger det samma, skitsnygga fiskar, men kommer alldrig mer att köpa fjärilar
            Lever som sagt var inte så länge, iaf inte hos mig.
            Haft riktig otur med honungsgurami med , så lär nog inte köpa några mer sånna heller.
            Synd på annars snygga och trevliga fiskar. för att svara på din fråga , det borde gå utmärkt att ha dom ihop.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • Pontusosd
              • March 2010
              • 124

              #7
              Vad är det för problem folk har med guramisarna jag har absolut inge problem alls med mina och dem går med guppyyngel och räka å allt. De har inte parat sig än men annars så?
              45liters fisksoppa
              30liters kar.

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Problemet jag har haft gäller inte guramis överlag, utan dvärg arterna.
                Och problemet ligger inte i hur dom beter sig mot andra fiskar, tycker mina har varit väldigt lugna och snälla individer.
                Mitt problem har legat i att hålla dom vid liv :/ Har inte lyckats hålla dom vid liv särskilt länge. Kanske med undantag för ett dvärgpar jag har just nu, dom har till och med lekt och byggt skumbo.
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • Pontusosd
                  • March 2010
                  • 124

                  #9
                  Hm ja när du säger det så en av mina honungar dog efter kanske 5veckor :?
                  45liters fisksoppa
                  30liters kar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...