corydoras med andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    corydoras med andra fiskar?

    hej, jag undrar om man skulle kunna köpa till 3 Corydoras aeneus och 3 Corydoras paleatus till ett 110L kar med 2 praktbotior (4-5 cm långa och jag vet att det är för litet för dom men dom växer ju så långsamt så det är la ingen fara än?),4 rosentetror, 6 kopparbarber, 2 kuhlii ålar, ca 10 neontetror och 10 amonoräkor?

    har denhär sanden http://imazo.se/Servlet?page=11&anr=...de=sJ0&nodelev. jag vet att den inte är giftig så det är ingen fara men jag har hört att svart sand brukar vara ganska vasst så borde jag bytta ut dana mot tex http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-123209?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Corydoras ska fungera med dessa andra fiskar. Det viktiga med sanden är att deninte har vassa kanter,om du känner på den känns den mjuk eller vass?
    Checking out...

    Kommentar

    • robidobban
      • March 2009
      • 652

      #3
      vart å känt nu den va inte vass så den måste vart mjuk då.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Personligen skulle jag säg att det kommer att fungera, men fundera allvarligt på att byta bort botiorna, de växer blixtsnabbt ur ditt akvarium och de är rätt aktiva som små också och då duger inte 112 liter. Jag tror att om du funderar på det så kan du känna att de inte mår riktigt bra just nu.
        Checking out...

        Kommentar

        • akvavirum

          #5
          Alla sorters botior är egentligen gruppfiskar och bör hållas som sådana också.
          Det ligger något i Dre´s inlägg ovan och risken finns att dessa två kommer bli så stressade att de blir aggressiva mot övriga fiskar i karet.
          jag säger inte att det blir så - men risken finns. Är de en grupp så bryr de sig inte så mycket om andra fiskar, då de är trygga i grupp.
          Det går kanske bra så små som de är men om någon cm så finns risken. Kanske vore bättre med dvärgbotior, då skulle du kunna hålla en grupp i
          ditt 110 liters. Klart praktbotiorna än får plats men de är som regel utrymmeskrävande och vill som sagt helst vara minst 4-5 så för framtida lugn i karet så skulle jag råda till att titta på mindre fisk istället - och som inte har lika stort behov av att leva i grupp.

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            jag vet att dom är gruppfiskar men det var så att jag hade fått massa sniglar jag ville bli av med och då skafage jag mig botiorna. jag har tänkt på om jag ska skafa några fler eller om jag ska sälja dom, och för nån da sän läste jag att några botior och corydoras hade bildat ett stim då tänkte jag om jag kan skafa ett stim corydoras så blir inte botiorna så ensama längre, sän när dom blir för stora så kan jag sälja dom.

            Kommentar

            • malfunkshun
              • September 2008
              • 394

              #7
              Finns massor med botior som äter snäckor, typ alla faktiskt. En bra botia som inte blir stor och älskar snäckor är botia striata. Även kuhli äter små snäckor. Men skaffa ett par till, 2 är för lite.

              Sen så kan det hända att praktbotia kan stimma med annan fisk, till exempel tigerbarb, men det är inte särskillt vanligt.
              Corydoras funkar med alla fiskar som inte äter upp dom kan man säga. Mycket fredlga fiskar i corydorassläktet.

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                #8
                ok. ska jag köpe 4 stycken eller byta dom mot någon mindre art (några förslag?) när jag har fåt lite pengar då. hur fort växer en praktbotia? dre sa ju att de kommet växa blixtsnabbt ur mitt kar.

                Kommentar

                • lofstrog
                  • November 2009
                  • 989

                  #9
                  Ursprungligen postat av robidobban
                  ok. ska jag köpe 4 stycken eller byta dom mot någon mindre art (några förslag?) när jag har fåt lite pengar då. hur fort växer en praktbotia? dre sa ju att de kommet växa blixtsnabbt ur mitt kar.
                  Byt bort botiorna. Ditt akvarium är redan för litet för de två som du har men det vet du ju.

                  Mitt förslag är att du satsar på pansarmalar i stället. De trivs bäst om de är minst 6 stycken eller fler. Välj ut en sort som du gillar och skaffa en grupp på 10 stycken. Det är faktiskst snyggare med flera av samma sort än mindre antal av flera sorter.

                  Lycka till!

                  //Roger
                  Discus for life

                  Kommentar

                  • akvavirum

                    #10
                    Ursprungligen postat av robidobban
                    ok. ska jag köpe 4 stycken eller byta dom mot någon mindre art (några förslag?) när jag har fåt lite pengar då. hur fort växer en praktbotia? dre sa ju att de kommet växa blixtsnabbt ur mitt kar.
                    Nej, snälla - inte fler praktbotior. Jag har 3 sorters mindre botior i mitt 375 liters och det är inte på något sätt för stort för dom. Botior överlag är gruppfiskar och riktigt rörliga sådana.
                    Som ovan skriver så köp för jösse namn inga fler - jag som ändå har 375 liter viill inte köpa dessa, fast jag älskar botior av alla slag - men tycker att ett stim sådana i mitt kar blir kommande för litet för dem. Det är väl kanske överkurs men därför föll valet på mindre botior.
                    Dessa blir också egengligen för livliga för ett 110 liters då de far fram och tillbaka. En grupp dvärgbotior max i ett 110 liters vore bäst.

                    Men varför inte som lofstrog skriver? Ett större stim pansarmalar, 6-10 stycken vore snyggt!

                    Kommentar

                    • robidobban
                      • March 2009
                      • 652

                      #11
                      förlåt att jag är lite sen men jag märkte aldrig att någon svarase. men vet någon hur fort dom växer? jag har ett ca 7-800 L akvarium (inte färdigt än)med sand botten som jag ska ha 4 oscar och 4 guldsumciklider i. oscarn växer fort det vet jag och är ganska glupska så dom lär ju äta botiorna om dom är för små. blir det för mycket fisk om jag köper 6 7 stycken botior (när alla är vuxna alltså)?
                      om ja ska köpa en sort av corysarna vilken borde jag ta isåfall metaler eller fläckar? kan jag ha 10 stycken i det lila? låter lite mycket men ja ja ni vet säckert bättre än mig .
                      Senast redigerad av robidobban; 08 September 2010, 15:13.

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #12
                        Tycke och smak är svårt. Själv tycker jag att C.Sterbei är snygga.

                        //Roger
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • robidobban
                          • March 2009
                          • 652

                          #13
                          jo den var fin men jag vill ha så lättlekta som möjligt :P. det blir nog C.paleatus då jag tycker den var finnast.

                          hur var det med praktbotiorna då hur snabbt växer dom och kan man ha 6-8 stycken i det stora karet?

                          Kommentar

                          • robidobban
                            • March 2009
                            • 652

                            #14
                            någon som vet nåt om botiorna?

                            Kommentar

                            Arbetssätt...