Sällskap till diskus - ej bottenlevande ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvavirum

    Sällskap till diskus - ej bottenlevande ?

    Hejsan
    Jag undrar om det finns någon som har ett förslag på vad man kan ha till diskus?
    mellan-/övrelevande sådan då jag inte vill ha några mer på botten.

    Helst inte tetror - eller finns det bara tetror som klarar 30 grader?
    Scalare och nyckelhål har jag hört andra har - klarar de verkligen 30? I alla artbeskrivningar står
    det max 28 så jag undrar om det är snällt att ha dem i 30 elelr om det inte är några problem?
    - eller om det helt enkelt finns bättre alternativ.

    Förslag/ tips ?
  • Bluesman
    • August 2008
    • 177

    #2
    Varför så varmt som 30 grader?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Bolivianska fjärilsciklider, Nyckelhål, Kardinaltetra, Rödmunnstetra osv funkar fint, men har du kollat på artregistret och där sökt på arter som tål lite varmare vatten?
      Är det inte ungdiskus du har, kan du annars gott dra ner tempen till 28 grader.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • akvavirum

        #4
        Ursprungligen postat av Bluesman
        Varför så varmt som 30 grader?
        För att alla inte är så stora än, de är inte fullvuxna och har gått i 30 grader så jag vill att de går i den tempen de är vana vid under uppväxten
        -sen kanske jag kan sänka gradvis men vill inte det nu.

        Kommentar

        • akvavirum

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Bolivianska fjärilsciklider, Nyckelhål, Kardinaltetra, Rödmunnstetra osv funkar fint, men har du kollat på artregistret och där sökt på arter som tål lite varmare vatten?
          Är det inte ungdiskus du har, kan du annars gott dra ner tempen till 28 grader.

          Tack för tipsen - bolivianer låter kanon men de ligger inte på artregistret under 30 grader?
          Jo, jag har kollat där men det var mest "malar" Så jag tänkte att någon av egen erfarenhet visste om någon som fungerade
          - skulle skrivit att diskusen är ungfisk - därav 30 grader, ledsen glömde det.

          Jag har 2 par nyckelhål - så det är ok mot dom att bli istoppade i 30? Även om det inte stod i artregistret?
          Jag vet inte hur noga man ska följa det eller om det går att "tumma" på några grader. Vissa fiskar vill ju inte ha för varmt?
          mvh Lotta

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #6
            Nyckelhål och bolivianer funkar fint i 29-30 grader. Har det själv i mitt 720L.

            //Roger
            Discus for life

            Kommentar

            • akvavirum

              #7
              Ursprungligen postat av lofstrog
              Nyckelhål och bolivianer funkar fint i 29-30 grader. Har det själv i mitt 720L.

              //Roger
              Åh, vad bra - ett konstaterat fall Då får nyckelhålen flytta dit och så skaffar jag bolivianer (har ändå sneglat på dem men visste inte om det gick)
              Mvh Lotta

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Glömde skriva det, de som jag räknade upp hade jag med diskus och runt 30 grader.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • akvavirum

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Glömde skriva det, de som jag räknade upp hade jag med diskus och runt 30 grader.
                  skönt att det finns fler som glömmer jag missade ju skriva att det var ungdiskus...
                  Tack så mycket - då har ni båda erfarenhet av nyckelhål och bolivianer runt den tempen
                  och det är kalas - då vågar jag prova det

                  men inte tetror, jag hade riotetror i karet - men de är glupska, ungdiskusen, som attan och har norpat på dem,
                  fast de får mat så det räcker - trodde inte de skulle vara sådana matvrak
                  Men jag är glad att de är matglada

                  Men ungdiskus sägs ju vara känsliga? Om de nu "ska dö" - inom vilken tidsperiod rör det sig om då?
                  Många säger ju att man ska köpa många små, för man kan räkna med att nån dör?
                  Låter hemsket men jag undrar om det finns någon "tröskel" på tid som ska gå - innan det blir lite säkrare?
                  Är det mest vanligt i anslutning till köpet - efter 6 månader eller vad?
                  Helst vill jag alla ska överleva såklart men undrar om risken - eller kan man ha sån tur att alla klarar sig?

                  Mvh Lotta
                  Senast redigerad av Gäst; 05 September 2010, 15:50.

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #10
                    Det var ansjos råd som gjorde att jag valde bolivianer. Jag är kanonnöjd med valet.

                    Har en grupp på sju stycken som börjar visa lektendenser nu.

                    De två konstaterade hannarna har blivit riktigt ståtliga med långa fenspetsar och vackra färger.

                    //Roger
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • akvavirum

                      #11
                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      Det var ansjos råd som gjorde att jag valde bolivianer. Jag är kanonnöjd med valet.

                      Har en grupp på sju stycken som börjar visa lektendenser nu.

                      De två konstaterade hannarna har blivit riktigt ståtliga med långa fenspetsar och vackra färger.

                      //Roger
                      Vad roligt! ja, det är granna fiskar, det där. Och vilka färger det finns
                      Det blir spännande framöver nu då - att se om det blir lite rom i karet.

                      Men då känns det faktsikt bra, att ni båda har dessa - att veta att det fungerar ihop med varann.
                      Då går Ansjos och ditt råd vidare i diskuslivet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...