Blandade fiskarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Biohazard
    • July 2010
    • 22

    Blandade fiskarter

    Jaha dags att köpa nya firrar till den nya karet. Men då vill jag veta om detta kan funka.
    Karet ligger på 970 liter
    Dem som jag hade tänkt är dessa

    Endast
    Afrika
    Metriaclima callainos, Nkhata Bay (Kobolt(Cobalt)-zebra, bright blue-zebra)
    Cyathopharynx furcifer (Furcifer)
    Pundamilia nyererei (Nyerere-ciklid)
    nomalochromis thomasi (Thomasciklid, Tomasciklid, Tomatciklid)
    Synodontis angelica (Vitprickig synodontis, angelicus)
    Synodontis granulosa (Småprickig synodontis,)



    Endast
    Sydamerika
    Aequidens
    pulcher (Blå ciklid)
    Aequidens rivulatus (Guldsömciklid)
    Pterophyllum altum (Altumskalar)
    Symphysodon sp. 'red' (Röd)
    Gymnogeophagus rhabdotus (Pärlrandig geophagus)
    Cleithracara maronii (Nyckelhålsciklid)
    sorineloricaria spinosissima (Zucchini pleco, taggig sugmal)
    Panaque cochliodon (Blåögd pleco, blåögd panaque)
    Scleromystax barbatus (Schackbrädes-pansarmal)

    Vill inte blanda fiskarna skall det vara Afrika så får bara vara firrar därifrån gäller samma sak för Sydamerika.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Den afrikanska blandningen kan jag inte säga något om men, att ha Guldsöm tillsammans med (framförallt) Nyckelhål och Altum kommer innebära slakt på dessa.
    Tror även att Blå cikliderna kommer få det jobbigt med Guldsömmarna, i och med att Guldsömmen är så pass stridslysten.
    Geophagusarna kan jag inte utala mig eftersom jag inte kan något om dessa.
    Pansarmalarna tror jag också kommer kunna få problem med guldsömmarna.

    Tar du bort Guldsömmen från listan kommer det nog att gå bra med att ha resten av fiskarna ihop. Dock så är det alltid riskabelt att blanda ciklider som har lite olika temprament.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      vilken höjd har du i karet? jag skulle inte köpa altum om höjden är mindre än 60cm. man vill ju att de ska få växa ut ordentligt!

      o jag hoppas du inte köper alla på en gång nu. snacka om nitritbomb isåfall.

      Kommentar

      • Biohazard
        • July 2010
        • 22

        #4
        den nya karet är 2 meter långt 62 cm djup och 82 cm i höjd.
        Till detta kommer jag att ha Fluval Fx5 (beställdes igår 2010-07-30) Med extra filter i tanken
        Powerhead JP 023 1000 l/h
        Samt en Air4000 (men jag vet inte om jag skall köpa den pga den kan komma in luft i filtret.

        Nej hannesc jag hade tänkt att köpa 3-4 st åt gången i 2 veckors intervaller.Det har jag redan tänkt på.Men samtidigt tror jag att man skall helst köpa 4 åt gången visa av dessa fiskar skulle ha mer honor än hanar pga revir.

        Tack pikachu för infon .. Då kan man plocka bort gulsömmen .... Den har ju fina färger men ... Det finns ju andra fiskar
        Senast redigerad av Biohazard; 31 August 2010, 16:11.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Mad tanke på att jag nu såg att du har planer på att ha i även Diskus i karet så är det en utomordentligt bra ide att plocka bort Guldömsen från listan, dina Diskusar skulle nämligen bli mer än slarvsylta ihop med Guldsömarna.
          Du bör även hålla ordentlig koll Diskusar med tanke på att de ska gå ihop med Blå ciklider, förvisso är Blå ciklider lugna av sig men de tvekar inte att bita en fisk som står ivägen för dem och som är svagare.
          Dina Diskusar skulle kunna råka illa ut om de råka stå ivägen för Blå ciklierna, dessutom så blir Blå ciklider rättså aggresiva när de leker och hinner inte fisken undan så slår de ihjäl denna och det är det som är den största risken med att blanda Diskus och Blå ciklider.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          Arbetssätt...