Slamsugarfisk attackerar (?) slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KOTKA
    • October 2009
    • 13

    Slamsugarfisk attackerar (?) slöjstjärtar

    Hej!
    Jag har en typ av slamsugare (?) av den sorten som äter de mörkare & hårdare algerna, och då jag inte vet vad den kalllas, kan jag göra ett försök att beskriva den: liten, kanske två cm som högst, ser ut som en fisk men äter som slamkrypare, crémefärgad med ett svart band från huvudet till stjärten som löper längs mitten av båda sidorna.
    Jag har två sådana här fiskar, relativt nyplacerade, och fyra större slöjstjärtar. Av någon anledning har en av slamsugarna börjar försöka sätta sig på slöjstjärtarnas fenor och kroppar, och de blir uppenbart stressade av detta. Jag har hört att slöjstjärtar är känsliga för just stress. Vad bör jag göra? Beter sig dessa små slamsugsfiskar så (det verkar som att de bara vill leva i symbios och äta bort bakterier på deras fjäll)? Vänjer sig slöjstjärtarna?
    Senast redigerad av KOTKA; 22 August 2010, 22:19.
  • Grothras
    • July 2009
    • 401

    #2
    Är det av typ ancistrus eller snarare åt otinclus hållet? eller kanske en siamesisk algätare?

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Kanske vanlig kinesisk algätare? De kan vara lite griniga, särskilt när de blir större, och de blir runt 25 cm.

      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Det måste vara en "Flying Fox", http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274&SOK=1

        Liknar till utseendet den siamesiska algätaren: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

        Tyvärr är Flying Fox inte så lämplig att ha tillsammans med större fiskar då den kan ha en tendens att suga fast sig på dessa och äta av det skyddande slemlagret. Har den väl fått smak på det kommer den inte att sluta, något som kan sluta med att den utsatta fisken på sikt dör.

        Det du ville ha var den siamesiska algätaren men tyvärr har du fått fel. Ganska vanligt att det händer, försök att få byta bort dom mot siamesiska algätare från affären där du köpte dom. Förklara situationen så ska det nog gå bra. Inte nog med att Flying Fox är skadlig för slöjisarna, den äter knappt några tofsalger. Speciellt inte när den fått smak på slöjisarna

        Kommentar

        • KOTKA
          • October 2009
          • 13

          #5
          Tack för alla svar!
          Som det ser ut nu är det garanterat inte den kinesiska, men jag ser knappt någon skillnad på Flying Fox och den siamesiska. Enligt beskrivningen på beteende måste det vara en Flying Fox.
          Jag glömde nämna att jag har tre små fiskar till som ska rensa, förutom dessa två, och alla fem liknar varandra. Förmodligen har jag tre siamesiska och två Flying Foxes (det är inte jag som har införskaffat dem). De två jag tror är Flying Foxes suger sig även fast på akvarieväggarna, det gör inte någon av de tre som jag tror är siamesiska. Kan detta stämma?

          Jag hoppas verkligen att affären vill byta ut dem!

          Kommentar

          • Cyruz10
            • February 2010
            • 235

            #6
            Siameser suger sig inte fast på något, varken fisk eller vägg. Det är mycket möjligt att det bara är två som är Foxes.

            Det är svårt att se skillnad på dom, därför många köper fel Men siameser har lite rundare, tjockare kroppar och det är nog det bästa sättet att se skillnad på dom.

            Kommentar

            • KOTKA
              • October 2009
              • 13

              #7
              Ursprungligen postat av Cyruz10
              Siameser suger sig inte fast på något, varken fisk eller vägg. Det är mycket möjligt att det bara är två som är Foxes.

              Det är svårt att se skillnad på dom, därför många köper fel Men siameser har lite rundare, tjockare kroppar och det är nog det bästa sättet att se skillnad på dom.
              Suger sig Foxes fast då?

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Nej, Flying Fox har inte sugmun, utan en mun som den "betar" med medan den simmar, precis som den siamesiska algätaren (och även t.ex eldstjärten, som tillhör samma släkte som Flying Fox). Den kinesiska algätaren har däremot en sugmun, och suger sig fast på olika underlag, och vad jag har förstått kan den även suga sig fast på större fiskar. Fisken på bilden jag länkade till är troligen ganska stor, och ungdjurens mönster kan ju skilja sig lite.

                Det är ganska lätt att se skillnad på vuxna exemplar av siamensis och Flying Fox, vuxna Flying Fox har t.ex färgade fenor, medan siamensis har genomskinliga fenor.

                Siamesisk algätare:


                Flying Fox:


                Slöjstjärtar kan dessutom dra till sig oönskad uppmärksamhet genom sin framavlade, krumma form och dubbla stjärtfenor, som ger dem ett klumpigt och långsamt simsätt, lite som en skadad fisk.
                Senast redigerad av Shepard; 23 August 2010, 23:42.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Lilla Damen
                  • February 2008
                  • 2649

                  #9
                  Det är inte så att siameserna inte har fattat att de är siameser? Köpte två i två centimetersklassen för ett tag sedan, och de tror att de är svarta neontetror... och simmar i hasorna på dem hela tiden.

                  Kommentar

                  • KORSARKOFF
                    • August 2010
                    • 327

                    #10
                    Det finns en ljusare variant, som tydligen har för vana att suga sig fast på andra fiskar. Den kan då faktiskt ha ihjäl dom andra fiskarna.
                    40L Yngel
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                    240L Sällskap
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                    Kommentar

                    Arbetssätt...