Fiskkompatibilitet i mitt nya akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oskar Ahlner
    • August 2010
    • 90

    Fiskkompatibilitet i mitt nya akvarium?

    Hej!

    Jag har tänkt att starta upp ett akvarium inom en snar framtid. Det var en period när jag var yngre då jag hade akvarium med blandat resultat. Mitt mål med akvarieuppstarten och efterföljande akvaristik är att lyckas lite bättre denna gång då jag uppnått vuxen ålder och kan ta mer ansvar för mitt akvarium. Med "lyckas lite bättre" menar jag kortfattat: Färre alger och fler långlivade fiskar

    Jag kommer beroende på olika omständigheter starta upp ett ca 200 l kar eller ett 275 l kar.

    Mitt syfte med denna post är dels att, om möjligt, få ta del av er mer erfarna akvaristers kunskap och kanske få lite tips inför min uppstart samt att höra mig för om lämpligheten av att kombinera nedanstående arter som jag finner charmerande.

    Alla åsikter är välkomma!

    De fiskar jag funderar på är:

    Kongotetra (15-20st?)
    Palettciklid (ett par, hona+hane?)
    Ancistrus (ett par, hona+hane?)


    Vad tycks?

    Tacksam för alla svar!

    Oskar
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Ancistrus är kul! Har fått yngel på mitt par och har fler på g! så dom är helt okej fiskar! Kanske inte alltid så roliga och rörliga..
    Paletter har jag haft ett par, tröttnade faktiskt rätt fort på dem! plus då att dem fick tag på mina Ancistrus rom och började äta på...
    Så dem langade jag tillbaka till odlingen dom kom ifrån! Du kanske gillar dem mer än mig dock
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • Oskar Ahlner
      • August 2010
      • 90

      #3
      Ursprungligen postat av RobFrazie
      Ancistrus är kul! Har fått yngel på mitt par och har fler på g! så dom är helt okej fiskar! Kanske inte alltid så roliga och rörliga..
      Paletter har jag haft ett par, tröttnade faktiskt rätt fort på dem! plus då att dem fick tag på mina Ancistrus rom och började äta på...
      Så dem langade jag tillbaka till odlingen dom kom ifrån! Du kanske gillar dem mer än mig dock
      Tack för ditt svar!

      Vad var det som fick dig att tröttna på Palettcikliderna? Har aldrig hyst någon som helst ciklid förut och tänker att det verkar vara en bra nybörjarciklid?

      Menar du att jag inte kommer att kunna få Ancistrus-yngel med Paletterna i karet? Isf, gäller detta också vice versa?

      Slutligen, vad anser du om Kongotetran? Har du andra förslag?

      Tack!

      Kommentar

      • RobFrazie

        • May 2010
        • 842

        #4
        Nja jag tröttnade på peletterna pga att dom var tråkiga i mitt kar. Vist i karet jag hade dem var ju bara 65L så kanske var det. Men efter det att mina ancistrus lagt rom så hade jag paletterna i mitt asien kar, Dom bökade upp mina växter, men det vaar bar för jag hade så fin sand!

        Detta är bara mina erfarenheter av dem! Jag har inte haft hobbyn så länge så jag vågar inte säga så mycket om just Paletter!
        Men nej det är bara vid Romläggningen som du kan få problem med ancistrus och Palettciklider. Ancitrusen rör inga rom så dom är helt ofarliga gällande vilken fisk som!

        Kongotetra vet jag ingenting om faktiskt! vet just nu inte ens hur dem ser ut så

        Och gällande andra förslag, ja jag vet inte alls vad du är ute efter för fisk?
        Eller om du ska köra tema och ha från samma världsdel osv.

        Men får väl säga samma till dig som till andra som ska starta kar. Killi verkar väldigt fräna! Såg dem första gången häromdagen här på forumet! Och jag tkr dem är Skitfina! så sånna ska jag köra på när jag väl får chansen till det!
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Hej Oskar!
          200-275-liter är ganska rymliga, trevliga mängder. Jag tycker din idé om Palettciklider är bra - det är en väldigt trevlig och vacker ciklid. Det finns flera olika varianter. Själv har jag haft ett flertal genom åren - och här är min tråd om varianten P. subocellatus, som jag verkligen tycker är fin; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132035

          Kongotetran är robust och växer till sig fint med tiden. Jag har alltid upplevt den som tålig och lättskött, den passar fint med paletterna.

          Ancistrus är en väldigt trevlig och populär mal, och finns i många varianter. Den är verkligen en äggtjuv och plockar ägg där den kan komma åt. Jag har haft otaliga Scalare- och Discusäggkakor som blivit en god måltid för Ancistrusmalar. Palettciklider leker dock inte så öppet som Scalare och Discus - som också är ciklider - utan mer i grottor, krukor och andra små tillhåll som de hittar i karet. Kommer bara inte Ancistrusarna åt äggen brukar det inte vara någon fara, och paletterna är ganska tuffa och kan i många fall mota bort en inte alltför envis Ancistrus.

          Så, jag tycker gott du kan köra på din idé av fiskval - och det kan till en början räcka med dessa.
          Vad du kan göra är att kanske skaffa en mindre grupp paletter, 2 hanar - 2 honor, det kan funka fint i ett 275-liters. Det blir spännande att se hur de två paren tar varsit revir och står och passar på varandra. Paletter är ofta sådana att de behöver lite "motstånd" för att komma till sin rätt. Det går bra att hålla ett ensamt Palettpar i ett kar, men ganska ofta blir de lite sega och trista om de inte får lite annan fisk att jaga undan.

          När du har haft igång ditt kar en tid kan du börja fundera på att kanske introducera fler fiskar i karet - det finns många som passar bra!

          Kommentar

          • RobFrazie

            • May 2010
            • 842

            #6
            Du ser! Du skulle inte lyssnat på mitt svammel om Paletter!
            MaxB har bättre erfarenhet av dem!

            Däremot hade jag ingen aning om att Ancistusen kan smaska Rom! Så det var tur att han nämnde det oxå!
            Jag har ju iofs bara SP L-144. Men tror väl att de andra fungerar på samma sätt?

            Nåväl, bättre du smaskar på MaxB's texter än mina. Men Ancistrus tkr jag absolut att du ska ha!
            720L Soppa
            200L Asien
            Räkvas
            65L Betta

            Kommentar

            • Oskar Ahlner
              • August 2010
              • 90

              #7
              Ursprungligen postat av MaxB
              Hej Oskar!
              200-275-liter är ganska rymliga, trevliga mängder. Jag tycker din idé om Palettciklider är bra - det är en väldigt trevlig och vacker ciklid. Det finns flera olika varianter. Själv har jag haft ett flertal genom åren - och här är min tråd om varianten P. subocellatus, som jag verkligen tycker är fin; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132035

              Kongotetran är robust och växer till sig fint med tiden. Jag har alltid upplevt den som tålig och lättskött, den passar fint med paletterna.

              Ancistrus är en väldigt trevlig och populär mal, och finns i många varianter. Den är verkligen en äggtjuv och plockar ägg där den kan komma åt. Jag har haft otaliga Scalare- och Discusäggkakor som blivit en god måltid för Ancistrusmalar. Palettciklider leker dock inte så öppet som Scalare och Discus - som också är ciklider - utan mer i grottor, krukor och andra små tillhåll som de hittar i karet. Kommer bara inte Ancistrusarna åt äggen brukar det inte vara någon fara, och paletterna är ganska tuffa och kan i många fall mota bort en inte alltför envis Ancistrus.

              Så, jag tycker gott du kan köra på din idé av fiskval - och det kan till en början räcka med dessa.
              Vad du kan göra är att kanske skaffa en mindre grupp paletter, 2 hanar - 2 honor, det kan funka fint i ett 275-liters. Det blir spännande att se hur de två paren tar varsit revir och står och passar på varandra. Paletter är ofta sådana att de behöver lite "motstånd" för att komma till sin rätt. Det går bra att hålla ett ensamt Palettpar i ett kar, men ganska ofta blir de lite sega och trista om de inte får lite annan fisk att jaga undan.

              När du har haft igång ditt kar en tid kan du börja fundera på att kanske introducera fler fiskar i karet - det finns många som passar bra!
              Tack för ett väldigt bra svar!

              Jag har några följdfrågor; Skulle två par PC funka i ett 200-220 l kar också eller är det inte lämpligt? Jag har även hört en del "skräckhistorier" då man har hållit två eller fler par Paletter i samma kar och det slutat med att det starkaste och mest dominanta paret dödat övriga par, är detta en risk? Det känns inte så roligt att köpa ett gäng fiskar om det ska sluta med att de dödar varandra.

              Ytterligare frågor; Du säger att det räcker med dessa fiskar i uppstartsfasen, vilket jag tycker låter helt vettigt. Låt oss säga att jag dekorerar och planterar i akvariet och sedan låter det stå tomt i en vecka (?), vad bör jag sedan föra in i karet? Alla ovannämnda fiskar samtidigt eller ska jag t.ex. börja med malarna för att sedan några dagar senare introducera tetrorna och tillsist efter ytterliggare en tid Palettcikliderna?

              Tills sist: Jag har lite funderingar kring vilken stimfisk jag vill ha i karet. Vilken skulle du rekommendera av följande: 1) Kongotetra 2) Serpaetetra 3) Endler 4) Robertsitetra. Om du har du/ni har egna förslag så är dem mkt välkommna!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Jodå, jag tror nog att två palettpar kan gå i 200-liter. Det du skall tänka på är att få en liten grupp som är jämbördiga, så att det inte är en stor biffig hane och en liten, t.ex. Du kan fråga i affären där du köper dom om det finns möjlighet att kanske få kunna lämna tillbaka två stycken om det skulle bli så att ett dominant par fullständigt tar över - och i ett sådant fall inte räkna med pengar tillbaka, utan kanske någon burk mat eller liknande.
                Jag förstår helt din oro över att fiskarna skall döda varandra och att det skall bli en oskön stämning i karet - men ibland måste man våga testa lite och se vad som händer. Det går aldrig att förutse vad som kommer att ske, speciellt inte med ciklider som uppvisar en mängd olika beteenden i olika situationer. Det kan vara så att om du köper fyra palettciklider så är det inte nödvändigtvis så att det bildas två par automatiskt - men palettciklider är ganska "lätta" och det kommer troligtvis att bildas åtminstone ett par ganska snabbt. I ett sådant läge kan man låta ett par etablera sig och bilda sina starka band - och vill inte det andra "paret" gå ihop så får man helt enkelt plocka ur dessa efter ett tag, och då är det ju skönt om zoo-affären kan tänka sig att ta tillbaka dom.

                Uppstart av karet; Planera och visualisera hur du tänker dig att karet skall se ut. Den här delen av akvaristiken är nästan den roligaste och mest spännande tycker jag. Du kan möblera i karet ett tag utan vatten i, flytta runt stenar, rötter och grejer du vill ha i karet. När du har en hyfsat färdig plan kan du fylla klaret med vatten och börja placera ut växter, dra igång filter o.s.v. Det är ju alltid så att man vill ändra och "möblera om" i sitt akvarium - och det kan ju vara käckt att göra detta i början, så mycket det bara går - då det inte är fiskar i karet ännu. När man har introducerat fiskarna är det bra om man låter karet vara ifred i största möjliga mån - men små justeringar måste man såklart göra, ingen fara med det!
                Vattnet, ja, hela miljön i karet är upphängt på balans - man skapar alltså en pytteliten värld som skall ha en biologisk balans som i mesta möjliga mån skall efterlikna naturen, i all sin komplexitet. Detta är mer eller mindre omöjligt, men man kan komma en bra bit på vägen genom att skapa ett litet biologiskt kretslopp, ett kretslopp där en god bakterieflora tar hand om de naturliga processerna - det handlar om att bakteriologiskt bryta ner och bygga upp - och någonstans måste denna process starta. Var? Jo, i filtret! Här har du så att säga hjärtat i det lilla minisystemet. Men ett filter som bara drar runt tomt vatten fungerar inte, man får helt enkelt starta upp karet med lite "skitfisk" - tåliga fiskar som kan motstå den storm av obalanserade kemiska strukturer som uppstår i startfasen. I otaliga trådar på forumet beskrivs de ämnen som uppstår då de första fiskarna introduceras - bland annat den så, för många, skrämmande nitrit-spiken - sök här på zoopet och nätet om information om detta!

                Guppy är en bra "skitfisk" - det är tåliga fiskar och tycks i de flesta fall inte ha ont av att "ta hand om nytt vatten". Dra i en liten grupp guppys, typ 6 stycken och låt dessa gå och grisa i karet några veckor. Då får filtret chans att bygga upp en nyttig bakteriekultur som bryter ner och skapar kemiska ämnen som är viktiga för ditt akvarievatten. Det finns även medel man kan blanda i vattnet för att hjälpa till och påskynda startcykeln - fråga i zooaffären. Här gäller det alltså att ha lite tålamod - vi talar veckor, inte dagar - då karet skall "gå in sig". Sedan spelar det inte så stor roll vilka fiskar du börjar med - men tetrorna kan ju vara en god start (vilka du nu väljer ur listan som du skrev - jag tycker att alla dessa är fina - du väljer!) - dessa simmar runt i karet och gör sin grej, vattnet blir bättre och bättre - du gör dina regelbundna vattenbyten och matar dina nya fiskar ytterst sparsamt.
                Sedan brukar det uppstå lite algväxt och då kan ju Ancustrusarna få göra sitt jobb, att käka alger och böka runt. När du ser att detta funkar fint är det dags att introducera Paletterna - o.s.v.

                Ja, du märker säkert att jag skriver lite övertydligt i slutet - men det är bara för att visa att om man tänker lite förnuftigt, tar det lugnt och har lite is i magen så är akvaristiken inte så jättekomplicerad - men, allt som tycks vara enkelt har en komplicerad grund och uppbyggnad, men det är inget som hindrar att man lär sig detta efter hand.

                Lycka till nu - och njut av planerandet, du skall ju faktiskt skapa en liten miniatyrvärld - det är inga dåliga grejer det!
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 15 August 2010, 14:16.

                Kommentar

                • Oskar Ahlner
                  • August 2010
                  • 90

                  #9
                  Tack så hemskt mkt MaxB!

                  Ett alldeles utomordentligt svar!

                  Jag är väldigt tacksam att du tog dig tid!

                  (En sista fundering, vad gör man(du) med den s.k. "skitfisken" efter att den gjort sitt jobb? Låt guppy-pluralet simma kvar i karet eller lämna dom till affären. Vill ju inte döda dem.)

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Halloj! Japp, låt dom vara kvar i karet - lite guppys här och där skadar inte!

                    Kommentar

                    • Oskar Ahlner
                      • August 2010
                      • 90

                      #11
                      Jag vänder mig återigen till forumiternas kunnande! =)

                      vad tror ni om att ha en grupp tetror, två par paletter, ett par ancistrus och en liten grupp guppies i akvariet? Jag undrar då närmast om paletterna kommer att äta upp ev. tetra-, guppy-, och ancistrusyngel så att karet inte blir överbefolkat?

                      Kommentar

                      • TEGGNER
                        • November 2006
                        • 16

                        #12
                        Ett växtkar med ett par färggranna channa bleheri istället för paletterna?
                        My fish eats your fish!

                        Kommentar

                        • Oskar Ahlner
                          • August 2010
                          • 90

                          #13
                          Ursprungligen postat av TEGGNER
                          Ett växtkar med ett par färggranna channa bleheri istället för paletterna?
                          Kanske blir nästa kar

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #14
                            Paletterna håller mest till vid botten och guppy vid ytan och paletterna är väldigt duktiga yngelvårdare. Guppys skyddar inte sina egna. Ancistrus är också duktiga yngelvårdare, säger jag utan att ha haft yngel av dem själv. Det skulle få mig att tro att då guppys håller till vid ytan så tror jag inte att paletter/ancistrus håller ner populationen nämnvärt?! Möjligen kan paletterna ta något ancistrusyngel men även det känns tveksamt. Jag skulle dock tro att kongotetrorna kommer att hålla guppy populationen till ett minimum, möjligen tar de även något palettciklidyngel och ancistrusyngel. Tetror generellt är rovgiriga och snabba.

                            Det bästa kanske ändå är att se hur det utvecklas och om du får mycket yngel så kan du ju skaffa en annan art i akvariet, jag tror det rymms väsentligt fler fiskar i den burken på sikt. Men det är väldigt vackert med få arter som får lite utrymme att spela med.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...