"algätare" till små akv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    #16
    Ursprungligen postat av Nubi
    hahaha =) nej nej gud nej (tycker jag, andra skulle kanske hålla med dig) snäckorna är jätte fina och hittar man snygga posthornsnäckor som har fina färger så blir det som ett färgklick i karet Googla på Posthornsnäckor. Inte nog med att de är snygga de gör en nytta i karet oxå De städar upp efter matrester och håller karet snyggt En duktig städpatrull

    Räkor bör man inte ha i ett nystartad kar, de är känsliga för nystartad akvarium så skippa de....ialf förräns du fått balans i karet och alla nyttiga bakterier har flyttat in i filtret (det är meningen att de ska göra det )

    Har du några planer på vad du vill ha för framtida fiskar i karet? =)
    3 Kampfiskar, tror jag. Verkar lätta. Har haft både kakaduor och fjärilar i det tidigare (inte samtidigt) innan jag lade ner det. Kakaduor har jag försökt med även i ett större kar, de har levt ca 3-4 mån sen har de strukit med (inte samtidigt), vatten värden mm var bra. Svar på frågan så blir det nog kampfisk. Hade ju varit kul med ngt mer i men karet är ju bara 60 liter. Kanske att de hamnar i 190 liters senare när mina 3 malawis stryker med. Har ingen lust o fylla på med fler Malawis, de har jagat ihjäl varandra.

    Kommentar

    • M-L
      • September 2009
      • 183

      #17
      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Mina Sewellia Sp. "Spotted" (En släkting till Lineolata som inte fått namn än) äter alger hela dagarna och jag har bevis på att de t o m kan ge sig på bruna/svarta alger! Ser även roligt ut när jag gör vattenbyten då rutan är helt prickig när de gått med sina små munnar och städat.

      Kompletterar deras kost med spirulina-, mix- och animaliska tabletter och broccoli. Resten av kosten fyller de själva ut med alger, dåliga växtdelar och allt annat de kan hitta i ett inkört kar.
      Sökte efter dessa på artbeskr men kunde inte hitta någon info. Vilken storlek på kar krävs och vad skulle de kunna funka med för andra fiskar? Ska snart börja fixa till mitt 190 liters om jag kan bli av med de 3 ciklider som finns kvar.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #18
        Sök på Sewellia Lineolata så hittar du info, samma saker gäller båda. Annars finns det all möjlig rolig fakta på www.loaches.com !
        De är fredliga och vill nog gärna vara fler än en iaf. Står som enstöringar på internet men verkar mycket sociala (med tanke på hur de lever i naturen är det inte konstigt). De bryr sig inte alls om andra arter, utan sveper runt över all inredning och glas.
        Bråken går ut på att lägga sig uven motståndaren och det kan se riligt ut.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #19
          Ursprungligen postat av Lizz
          3 Kampfiskar, tror jag. Verkar lätta. Har haft både kakaduor och fjärilar i det tidigare (inte samtidigt) innan jag lade ner det. Kakaduor har jag försökt med även i ett större kar, de har levt ca 3-4 mån sen har de strukit med (inte samtidigt), vatten värden mm var bra. Svar på frågan så blir det nog kampfisk. Hade ju varit kul med ngt mer i men karet är ju bara 60 liter. Kanske att de hamnar i 190 liters senare när mina 3 malawis stryker med. Har ingen lust o fylla på med fler Malawis, de har jagat ihjäl varandra.
          3kampfiskar i ett 60l, låter som paradiset för dem
          men kan lätt bli trist i längden, khuliålar, posthornsnäckor och grönlingar Det kanske skulle bli ett harmonisk kar,
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • sandrorita
            • August 2010
            • 218

            #20
            Räkor är mycket trevliga.

            Kommentar

            • M-L
              • September 2009
              • 183

              #21
              Ursprungligen postat av Nubi
              3kampfiskar i ett 60l, låter som paradiset för dem
              men kan lätt bli trist i längden, khuliålar, posthornsnäckor och grönlingar Det kanske skulle bli ett harmonisk kar,
              Idag köpte jag en hona och en hane Betta splendens, tänkte köpt 2 honor men de hade bara en kvar. Troligen en dum fråga, men vad är grönlingar?

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #22
                Sewellia Lineolata är en grönling, en sorts fisk =)
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • malfunkshun
                  • September 2008
                  • 394

                  #23
                  Sewellia är rätt kassa algätare och ska ha mycket svalare vatten än kampfisk samt mycket upplöst syre och strömt.
                  De äter inte algerna i sig egentligen utan microorganismerna som finns i algerna, aufwuchs.

                  En dedikerad algätare är nog att föredra tycker jag. Planorbis av olika slag är grymma på alger. De tillsammans med bulldog pleco till exempel och 5-6 kuhli som tar hand om överskottssnäckorna så blir det nog rätt bra.

                  Kommentar

                  • M-L
                    • September 2009
                    • 183

                    #24
                    Jag fick 3 små albino ancistrus och 5 andra, är inte säker på vad det är (var inte själv hos odlaren). Kan det vara fläckig pansarmal? Taskiga bilder, men utan tålamod blir det inte bättre.
                    Senast redigerad av M-L; 16 August 2010, 19:20.

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #25
                      Amonoräkor är väldigt bra algätare, har haft sådana innan jag och jag var inte besviken på dem .
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • M-L
                        • September 2009
                        • 183

                        #26
                        Gör ett nytt försök
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • M-L
                          • September 2009
                          • 183

                          #27
                          Ursprungligen postat av macke_fisk
                          Amonoräkor är väldigt bra algätare, har haft sådana innan jag och jag var inte besviken på dem .
                          Blir nog räkor senare, när akv är bättre inkört.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...