"algätare" till små akv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    "algätare" till små akv?

    Finns det algätare till 60 liters och som skulle funka med t ex kampfisk?
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Otocinclus är väldigt effektiva, men annars är nog räkor ett kul alternativ. Finns säkert flera men jag kommer inte på så många fler. Ska vara Ancistrus då som jobbar på bra, men du har lite väl litet kar till sådana. Om du skaffar dig räkor så får du förhoppningsvis räklingar som blir krubb till dina fiskar

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Snäckor är perfekta för ett litet kar men annars så tycker iaf jag att ett par Sewellior eller liknande knappast skulle må dåligt i ett 60l. Dock så ska de vara lite känsliga för dålig cirkulation och taskiga vattenvärden.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Har nästan helt gått över till posthornssnäckor i mina småakvarium. Helt klart smidigast och kräver i princip inget
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          ancistrus skulle faktiskt gå rätt så bra i ett 60 l kar. bara de inte är för stora. men om dom är mindre än 8-9 cm borde det gå bra

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Föder man upp ancistrus kan man låta yngel gå där till de når den storleken ungefär och sen byta ut med nya yngel. Risken är annars att de inte blir större än så och då inte utvecklas som de ska.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • M-L
              • September 2009
              • 183

              #7
              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Snäckor är perfekta för ett litet kar men annars så tycker iaf jag att ett par Sewellior eller liknande knappast skulle må dåligt i ett 60l. Dock så ska de vara lite känsliga för dålig cirkulation och taskiga vattenvärden.
              Jag var inne i en av zoo butikerna idag, de hade inte en aning om vad Sewellior vad för något. Och det var inte en vikarie eller i övrigt okunnig person utan han har sysslat med akvarier i många år?? Snäckor o räkor fanns inte heller. Nu hade jag bråttom o hade inte tid o gå in på djurmagasinet, får bli nästa vecka.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Ursprungligen postat av Lizz
                Jag var inne i en av zoo butikerna idag, de hade inte en aning om vad Sewellior vad för något. Och det var inte en vikarie eller i övrigt okunnig person utan han har sysslat med akvarier i många år?? Snäckor o räkor fanns inte heller. Nu hade jag bråttom o hade inte tid o gå in på djurmagasinet, får bli nästa vecka.
                Förvånar mig inte. Sewellior heter på latinska Sewellia lineolata, skriv ner på ett papper och sen gå tillbaka till affären.
                tummregel = Ha alltid det latinska namnet på den fisken du söker inte handelsnamnet. De flesta fiskaffärer ska ha en fiskbok m latinsk namn, eller internet, om de inte kan hitta fisken kanske man ska se sig om en annan affär

                Personligen tycker ja inte att Sewellior skulle vara det bästa algätaren. Köp /be om posthornsnäckor, Det finns jätte fina och så gör de sitt jobb
                alger får man av olika anledningar. Matat för mkt ?
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • M-L
                  • September 2009
                  • 183

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Förvånar mig inte. Sewellior heter på latinska Sewellia lineolata, skriv ner på ett papper och sen gå tillbaka till affären.
                  tummregel = Ha alltid det latinska namnet på den fisken du söker inte handelsnamnet. De flesta fiskaffärer ska ha en fiskbok m latinsk namn, eller internet, om de inte kan hitta fisken kanske man ska se sig om en annan affär

                  Personligen tycker ja inte att Sewellior skulle vara det bästa algätaren. Köp /be om posthornsnäckor, Det finns jätte fina och så gör de sitt jobb
                  alger får man av olika anledningar. Matat för mkt ?
                  OK, ska skriva ner detta. Jag startade upp akvariet igår. Har inte skaffat fisk än. Tänkte mest att det är bra med några "städare". Nu har jag aldrig tittat på räkor o snäckor, ser man dem på bild här påminner de om nåt man kan få mardrömmar av, eller???

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Äter de alger överhuvudtaget? Det brukar väl inte vara botiors/grönlingars favoritmat direkt...

                    De liknar, och är släkt med den fisk som ytterst felaktigt brukar säljas som Hong Kongpleco, som vare sig är från Hong Kong, eller en pleco, det är ingen mal överhuvudtaget
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      #11
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Äter de alger överhuvudtaget? Det brukar väl inte vara botiors/grönlingars favoritmat direkt...

                      De liknar, och är släkt med den fisk som ytterst felaktigt brukar säljas som Hong Kongpleco, som vare sig är från Hong Kong, eller en pleco, det är ingen mal överhuvudtaget
                      Håller med, mina Borneosuckers rör aldrig alger. därför avråder jag Lizz från att skaffa såna för att lösa sitt algproblem.
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lizz
                        OK, ska skriva ner detta. Jag startade upp akvariet igår. Har inte skaffat fisk än. Tänkte mest att det är bra med några "städare". Nu har jag aldrig tittat på räkor o snäckor, ser man dem på bild här påminner de om nåt man kan få mardrömmar av, eller???
                        hahaha =) nej nej gud nej (tycker jag, andra skulle kanske hålla med dig) snäckorna är jätte fina och hittar man snygga posthornsnäckor som har fina färger så blir det som ett färgklick i karet Googla på Posthornsnäckor. Inte nog med att de är snygga de gör en nytta i karet oxå De städar upp efter matrester och håller karet snyggt En duktig städpatrull

                        Räkor bör man inte ha i ett nystartad kar, de är känsliga för nystartad akvarium så skippa de....ialf förräns du fått balans i karet och alla nyttiga bakterier har flyttat in i filtret (det är meningen att de ska göra det )

                        Har du några planer på vad du vill ha för framtida fiskar i karet? =)
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • VisualDarkness
                          • February 2010
                          • 7417

                          #13
                          Mina Sewellia Sp. "Spotted" (En släkting till Lineolata som inte fått namn än) äter alger hela dagarna och jag har bevis på att de t o m kan ge sig på bruna/svarta alger! Ser även roligt ut när jag gör vattenbyten då rutan är helt prickig när de gått med sina små munnar och städat.

                          Kompletterar deras kost med spirulina-, mix- och animaliska tabletter och broccoli. Resten av kosten fyller de själva ut med alger, dåliga växtdelar och allt annat de kan hitta i ett inkört kar.
                          180l Sällskap:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                          60l Asien:
                          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                          Kommentar

                          • cattus
                            • August 2007
                            • 167

                            #14
                            Pitbull-pleco blir inte mer än ca 6cm och ärväldigt duktiga algäatre
                            Allt går om man vill...

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Pittbull pleco har jag totalt glömt bort! Ja de är duktiga algätare om något. Har själv 3 st
                              Men kanske inte de bästa fiskarna att ha i ett 60l.
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...