Lite tips på botiasällskap?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvavirum

    Lite tips på botiasällskap?

    Är det möjligtvis någon som har ett bra tips på fisk till mitt 375-kar som mina botior flyttat över till?

    För närvarande är de övresimmande kvar i 250 karet och jag har flyttat över de 16 småbotiorna till ett större på 375. (Och 2 garra ceylonensis, "stenalgätare")

    Botten är alltså tingad men jag skulle vilja ha en lite större fisk i mitten/upptill - men har kört fast på förslag. Tempen ligger på ca 26 grader. De enda som följt med är 3 mosaikgurami.
    Inga stimfiskar, såsom tetror eller barber utan helst ett fåtal som blir lite större, max 15 cm
    Någon vänlig själ som kan ge förslag när jag kört fast?
    /Lotta
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Öka Gurami antalet lite?
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • akvavirum

      #3
      Ursprungligen postat av J.Milton
      Öka Gurami antalet lite?
      Hur många då - för att de ska kunna vara sams?
      Eller, om de inte får spunk - lite guldgurami ihop med mosaikerna?

      I ärlighetens namn vet jag inte hur jag ska hålla gurami för att de ska vara sams, på bästa sätt
      mängd/kön tillsammans? Jag vill inte köpa en skock, så mobbar de ihjäl varann - det pallar jag inte se
      Tips på en "funktionell" grupp?

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Vad är det för botior du har? Om du har växter i karet rekommenderar jag att skaffa dig några siamesiska algätare. Fina fiskar som gör lite nytta samtidigt som de är väldigt underhållande att titta på, de rör sig över hela karet.

        De blir 15 cm när de är fullvuxna

        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • akvavirum

          #5
          Ursprungligen postat av Klotte
          Vad är det för botior du har? Om du har växter i karet rekommenderar jag att skaffa dig några siamesiska algätare. Fina fiskar som gör lite nytta samtidigt som de är väldigt underhållande att titta på, de rör sig över hela karet.
          De blir 15 cm när de är fullvuxna
          http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1
          Tack för tipset, ska kolla den
          jag har histrionica, pakistan och kubotai.

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Guramis är en gruppfisk så dom mår bra av att vara flera.Men gärna lite fler honor än hanar.
            Och Guld och mosaik brukar funka bra ihop.
            Jag har Guld , blå , mosaik , marmor , lavendel , ihop utan bekymmer.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • akvavirum

              #7
              Ursprungligen postat av J.Milton
              Guramis är en gruppfisk så dom mår bra av att vara flera.Men gärna lite fler honor än hanar.
              Och Guld och mosaik brukar funka bra ihop.
              Jag har Guld , blå , mosaik , marmor , lavendel , ihop utan bekymmer.
              Ok, vad bra. nu har jag bara 1 hane och 2 honor. Då ska jag kolla upp guld, de verkar fina. Lavendel har jag aldrig hört talas om så det måste jag också kolla in Tack

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Lavendel är enligt mig inte så fina, men jag kände att jag var tvungen att köpa dom då jag hitta dom i affären pga att jag hade så många andra sorter=) Satsa på Guld ...
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • akvavirum

                  #9
                  Ursprungligen postat av J.Milton
                  Lavendel är enligt mig inte så fina, men jag kände att jag var tvungen att köpa dom då jag hitta dom i affären pga att jag hade så många andra sorter=) Satsa på Guld ...
                  Tack - de verkar vara fina (gulden alltså ) Blir det ju lite färgglatt upptill också

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Mosaik tillhör dock inte samma art som de övriga.

                    Mosaikguramis är i det rent generella tuffare än vad Blå, Guld, Lavendel, Marmor och Fläckig gurami är.
                    Blå, Guld, Lavendel, Marmor och Fläckig gurami är egentligen bara olika färgvarianter av en och samma art.

                    Det är nämligen så att även en svag Mosaik gurami hona brukar kunna ge en starka hanne av Blå, Guld, Lavendel, Marmor eller Fläckig gurami på käften.

                    När jag har haft dessa båda arter tillsammans så har Mosaikerna fullkomligt dominerat karet.
                    Andra gången jag hade dessa arter ihop så hade jag redan fullvuxna Blå, Guld, Marmor eller Fläckig gurami och det var bara när Mosaik gurami hannen var ny och hade en storlek på cirka 8-10 cm (är väldigt dålig på ögonmått) som min Guld gurami hanne hade revirstrider med honom, och då var min Guld gurami hanne större än vad som är normalt.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Lavendel? Har jag aldrig hört talas om, vad är det för någon gynnare?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Ansjo: Den är rosa-aktig har jag för mig och är i likhet med Guld, Blå och Marmorgurami bara en annan färg-variant av Fläckig/Grå gurami.
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Har du bild på den? Det är inget namn som de vanliga grossisterna kör med iaf....
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Ansjo: Tyvärr, och den är inte jättevanlig i affärerna heller, plus attt det är en rättså ny färgvariant.

                            Tror första gången jag såg den var för 4-5 år sedan och då i södertälje.
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Samtidigt som jultomten?
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...