algätare tillsammans med dvärgkulfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yezziqa
    • December 2009
    • 23

    algätare tillsammans med dvärgkulfisk?

    Sitter och väntar på min leverans med kulfiskar till mitt 30 liters men sitter och funderar på vilka "algätare" jag ska sätta in sen om jag ens kan ha det...
    Funderat på spökräkor (läst att dom kan fungera) eller otocinclus...
    Vilka utav dom är mest effektiva på att städa?

    Sen har jag läst att ottosar trivs bäst i en grupp på minst 6 st, skulle det inte bli för mycket fisk i mitt lilla akvarium? :S

    Alternativt om det finns någon liten mal som kan fungera ensam ihop med dessa krabater?

    Tacksam för alla svar jag kan få

    Mvh vilsen flicka
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Ottosar är nog utslutna i ett sådant litet kar just med tanke på att de vill vara flera. Snäckor passar nog betydligt bättre... men... vad i ALLSIN dar är en spökräka? ^^
    Senast redigerad av Pickles; 26 July 2010, 22:01.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Yezziqa
      • December 2009
      • 23

      #3
      oki, då lägger jag ner den tanken på ottosar :P

      Spökräkor är genomskinliga räkor som även kan kallas för glasräkor, läste om dom på dwarfpuffers.com
      Latinska namnen på dom är Palaemonetes paludosus...

      Får helt enkelt testa mig fram, vill ju ha några städare i akvariet eftersom jag har hört att kulfiskar är ganska duktiga på att smutsa ner.

      Någon som har ett annat tips?

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        *Ler* Riktigt tuff räka! Men varför inte gå på de större varianterna som Amano eller Atyopsis moluccensis istället? Den borde klara sig med en dvärgkula.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Yezziqa
          • December 2009
          • 23

          #5
          Ja det lät som ett bra förslag, får skaffa mig några sådana senare och se hur dom klarar sig...hehe
          Om inte så får fiskarna en festmåltid :P

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            *skratt* Filterräkorna blir likvärdig med en dyr restaurang i så fall. Brukar vara hyfsat höga i pris... men börja med amano för att prova vetja. ^^
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Yezziqa
              • December 2009
              • 23

              #7
              oooh yummie yummie!!!

              Hur länge ska jag vänta tills några räkor kan få flytta in?

              Kommentar

              Arbetssätt...