behöver inspiration/tips på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginga
    • February 2010
    • 28

    behöver inspiration/tips på fisk

    Sitter här nu med mitt äntligen skaplig färdiga 325L. Mina tidigare invånare verkar gilla nya karet med alla dess gömställen.

    MEN nu då till problemet. Jag har mest fiskar som håller sig på botten eller är nattaktiva. Vilket gör att akvariet ser ganska "tomt" ut. Behöver således lite tips på fiskar som går ihop med det jag har och gärna håller sig i mitten eller toppen av karet.

    Har temperatur på 25-26. Karets växtlighet består av Anubias, Javaormbunke, Javamossa och Simbräken, skapligt med öppen simyta i framkant av akvariet. Har ljust mkt finkorning sand som bottenmaterial. Heltäckande och rymningssäkert så det gör inget om det är hoppare.

    Detta är vad jag har:

    1 Black Ghost
    (1 Giraffnosmal)
    5 Praktbotior
    6 Ansistrusmalar

    1 Gamal marmorscalare
    4 Boesemani Regnbåge ( en vuxen färgad och tre unga bleka)

    Får erkänna att varken scalarer eller regnbågar är några favoriter eller något jag valt så de byter jag gärna bort mot något annat. Det är fiskar jag fått överta på ett eller annat sätt. Har också planer på att flytta ur giraffen så därför den är i parentes, men ja just nu bor den där.

    Så det jag vill ha är helt enkelt "fredliga" fiskar som uppehåller sig i övre delen eller mitten delen av karet, så det blir lite liv. Helst inga "småfisk" som lätt blir mat åt hungriga spöket.

    Provade ett stimm små silverhajar, men de mystiskt försvann utan ett spår inom en vecka. Men har också nu i efterhand hört att de snabbt växer ur ett 325 och för att inte riskera att de blir käk igen så skulle ja ju behöa ha ganska stora från början.. synd gillar den formen på fisk.

    Är det någon som har några roliga tips?
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Tigerbarber?? Ganska ettriga och livfulla, funkar inte så bra med fisk som har stora långa fenor.
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Ginga
      • February 2010
      • 28

      #3
      #2

      Du tror inte då min lugna sävliga black ghost med böljande fena under hela kroppen kan bli ett offer för barbernas fenbitande? Om inte barberna blir käk iof åt ghosten. Den är ganska stor(20cm) och ett skapligt stort gap har den oxå.

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        Ursprungligen postat av Ginga
        #2

        Du tror inte då min lugna sävliga black ghost med böljande fena under hela kroppen kan bli ett offer för barbernas fenbitande? Om inte barberna blir käk iof åt ghosten. Den är ganska stor(20cm) och ett skapligt stort gap har den oxå.
        tjadu... jag vet inte... Men jag TROR att tigrar mest går på typ skalar fenor och kampfisk, slöjstrjärt Och såna där irriterande långa fenor som man bara MÅSTE tugga på... Men det kan nog kanske vara lite riskabelt att kombinera dessa.
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #5
          Ja jag kan i alla fall rekommendera tigerbarberna! De ser ganska tråkiga ut i affären men när de känner sig trygga och så i ett vanligt kavarei blir de så vackra så! Min största hane har så starktorangefärgade fenor och "nos" och de svarta ränderna skimrar i metalliskt blått. Har man bara tillräckligt stort stim av dem så ger de sig inte heller på andra fiskar. Däremot är de grymma på att ta yngel...

          Kommentar

          Arbetssätt...