dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    dvärgciklider

    Hej hej, nu startar jag upp mitt akvarie igen efter en flytt, ska bli kul!!

    Jag vill prova att ha små ciklider men skulle gärna vilja ha lite åsikter och erfarenheter från er andra.
    Jag har tittat på, och läst om bla. regnbågsciklid, kakaduciklid, röd dvärgciklid och fjärilsciklid. Dessutom är jag nyfiken på palettciklider.

    Mitt akvarie är 240 liter och i övrigt kommer jag ha någon ancistrus och ev pansarmalar, inte så mycket mer. Gärna mycket växter.

    Vilka tycker eller tror ni skulle passa bäst att kombinera av de ciklider jag nämnde? jag skulle gärna vilja ha par av två eller tre sorter om det funkar.

    Tacksam för alla tips och idéer!!!
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Minst 2 par skulle du nog kunna ha, beror lite på om du ska ha flera honor till en hane eller inte. Har du tittat någonting på någon annan apistogramma också? De flesta skulle nog passa in eftersom du inte hade tänkt att ha så mycket fisk.

    Kommentar

    • vordf
      • May 2010
      • 106

      #3
      När det gäller fjärilsciklider så kan du nog ha max två par. Jag har två par i 460l och hanarna bröstar sig mot varandra hela tiden. Gränsfall för om det kommer fungera.
      460L Amerika

      Kommentar

      • slade
        • May 2010
        • 159

        #4
        Ursprungligen postat av vordf
        När det gäller fjärilsciklider så kan du nog ha max två par. Jag har två par i 460l och hanarna bröstar sig mot varandra hela tiden. Gränsfall för om det kommer fungera.
        Håller med. Jag skaffade två hannar och fyra honor i mitt 450 liters. De var alla små från början men redan efter två veckor hade den ena hannen tagit livet av den andra. Honorna lever fortfarande. Jag följer nu med intresse vad som händer med alla honorna. Ett par är starkare än de andra så vi får väl se om de också stryker med.
        450 L SA
        80 L SA

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #5
          tack för era svar!
          om jag skulle prova tex ett par av kakadua och ett par av fjäril alternativt palett? Slåss de lika mycket mellan arterna som inom samma art?
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • chricka
            • February 2009
            • 198

            #6
            Då skulle jag välja fjärilar för paletterna blir riktigt elaka vid lek . I mitt akvarie funkar det alldeles utmärkt mellan kakaduer och fjärilar . mvh chricka

            Kommentar

            • linda.n
              • March 2008
              • 459

              #7
              ska kolla upp det! de är tjusiga :-)
              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

              Kommentar

              Arbetssätt...