Tips på ciklid i 100l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Tips på ciklid i 100l

    Hej på er alla!

    Efter ett tappert försök att få en guppy-explosion men antalet steg endast med 20 invånare på ett halvår, så har jag bestämt mig för att jag vill ha ett par små ciklider där i. Kan tänka mig att de flesta är trött på sådana här trådar men jag startade en i alla fall.

    Just nu:
    Ancistrus x3
    Clownpleco x1
    Guppy x5

    Jag har en del växtlighet, en rot som räcker upp till ytan och ett stenrös med en del grottor i, samt krukor. Det jag utesluter är nyckelhålare då dom blir för stora för min smak i detta kar, palettciklider som är rätt aggressiv när de vaktar sina yngel, och apistogramma agassizii som jag har ägt tidigare. Jag är sugen på fjärilsciklider men jag tror att jag inte är hemma så regelbundet för att kunna sköta ett par sådana väl. Så det som finns att välja på är någon typ av apistogramma, eller någonting liknande? Jag är inte 100 på vad jag har att välja på riktigt, hjälp mig
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Jag tycker iofs att paletter låter som ett bra alternativ (jämfört med de allra flesta ciklider är de hyffsat fredliga även när de har yngel), dessutom brukar inte apistogramma heller uppskatta alltför oregelbunden utfodring, paletter klarar det bättre. Annars hade väl bågfenciklider å dyl. oxå funkat tycker jag. Vill du ha yngel är det bästa att ta bort malarna (är ändå lite mkt i ett så pass litet kar). Lycka till!
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      #3
      Jag har precis beställt ett litet gäng gulciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=152&SOK=1 . Kanske kan passa dig också? Snälla skall de vara enligt hörsägen, och de finns i en del framodlade färgvarianter om naturformen inte passar.
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Ursprungligen postat av Rooster
        Jag tycker iofs att paletter låter som ett bra alternativ (jämfört med de allra flesta ciklider är de hyffsat fredliga även när de har yngel), dessutom brukar inte apistogramma heller uppskatta alltför oregelbunden utfodring, paletter klarar det bättre. Annars hade väl bågfenciklider å dyl. oxå funkat tycker jag. Vill du ha yngel är det bästa att ta bort malarna (är ändå lite mkt i ett så pass litet kar). Lycka till!
        Japp dom börjar växa till sig så det är dags för ett större. Yes yes yes! sålde akvariet idag som det var tänkt att cikliderna skulle gå i så nu blir det ett större Men det kanske lutar åt paletter i alla fall. Måste forska lite mer i det där innan jag bestämmer mig. Jag vill ha lite mer utmaning att få yngel, för det är lite väl lätt med paletter. Sålde även en ancistrus så nu återstår bara 2st. Ang bågfenciklider, är de lätta att få tag på?

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Ursprungligen postat av Pickles
          Jag har precis beställt ett litet gäng gulciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=152&SOK=1 . Kanske kan passa dig också? Snälla skall de vara enligt hörsägen, och de finns i en del framodlade färgvarianter om naturformen inte passar.
          Artbeskrivningen såg bra ut men synd att de vill ha lite mer bräckt vatten vid lek, alltså utesluter jag om, tyvärr. Men nu när det blir ett större kar snart så ökar ju utbudet lite

          Kommentar

          • Christerhedberg
            • August 2008
            • 624

            #6
            Ursprungligen postat av Pickles
            Jag har precis beställt ett litet gäng gulciklider http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=152&SOK=1 . Kanske kan passa dig också? Snälla skall de vara enligt hörsägen, och de finns i en del framodlade färgvarianter om naturformen inte passar.
            Vart beställde du fiskarna förresten? Om man inte får skriva det i forumet så kan du väl PM:a mig?

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              #7
              Ju mer jag läser på om dem, desto mer inser jag att de kan leka framgångsrikt även utan salt så länge vattenkvalitén är god. Hur som helst tycker jag att det verkar vara en ruskigt trevlig firre, och jag gick in hos min lokala akvariehandlare för att be honom ta hem ett gäng helt enkelt. Grossisterna brukar (enligt utsago) oftast ha dem inne.
              Bara att fråga på djuraffärn. ^^

              Edit: jag hittade den här; http://www.youtube.com/watch?v=yxEZhjw80hg

              Nu börjar jag verkligen längta efter de små krakarna.
              Senast redigerad av Pickles; 20 July 2010, 20:10.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Christerhedberg
                • August 2008
                • 624

                #8
                Ursprungligen postat av Pickles
                Ju mer jag läser på om dem, desto mer inser jag att de kan leka framgångsrikt även utan salt så länge vattenkvalitén är god. Hur som helst tycker jag att det verkar vara en ruskigt trevlig firre, och jag gick in hos min lokala akvariehandlare för att be honom ta hem ett gäng helt enkelt. Grossisterna brukar (enligt utsago) oftast ha dem inne.
                Bara att fråga på djuraffärn. ^^

                Edit: jag hittade den här; http://www.youtube.com/watch?v=yxEZhjw80hg

                Nu börjar jag verkligen längta efter de små krakarna.
                Jaså på så vis, det låter bra. Härlig video tycker jag! Jag kom precis på att jag skulle ju kunna ha både Nannacara anomala och gulciklider ^^ Men du vet inte om man skulle kunna mata de första kullarna, om man nu får några, med lite yngelkäk istället för att de ska dö pga slem-brist hos föräldrarna?

                Tråkigt att min lokala akvariebutik har lågsäsong och beställer inte hem prylar så ofta, fast det är ju så på sommaren men denna butik är extrem på stora mellanrum mellan beställningarna. Det går inte att beställa fiskar på internet direkt hem?

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  #9
                  Det är första gången jag provar på de här fiskarna så jag har ingen koll på dem utöver det jag läst är jag rädd. Om du goglar på det latinska namnet hittar du ganska många sidor på skötselråd dock - kanske till och med kan ställa frågan på ett utländskt forum.
                  Annars är det ju bara att prova sig fram. *ler* Sådär som man generellt gör.

                  Var i allsin dar bor du egentligen? I Avliden? XD
                  Jag har aldrig provat beställa levande fisk via privatgods faktiskt. Har en känsla av att det är betydligt besvärligare än att, helt enkelt, leta reda på närmsta (semesteröppna; P ) butik och be dem beställa via eventuella grossister. Man får en slags garanti vid leverans dessutom... djuraffären kan inte gärna sälja död fisk till dig, så om den är död vid leverans kan du med största sannolikhet få ny firre.

                  Finns det ingen mindre lokalt belägen affär du kan prata med? När jag beställer från Akvariecenter i Luleå får jag ändå åka sisådär femton mil för att hämta fisk. Kan vara värt det för god service.
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pickles
                    Det är första gången jag provar på de här fiskarna så jag har ingen koll på dem utöver det jag läst är jag rädd. Om du goglar på det latinska namnet hittar du ganska många sidor på skötselråd dock - kanske till och med kan ställa frågan på ett utländskt forum.
                    Annars är det ju bara att prova sig fram. *ler* Sådär som man generellt gör.

                    Var i allsin dar bor du egentligen? I Avliden? XD
                    Jag har aldrig provat beställa levande fisk via privatgods faktiskt. Har en känsla av att det är betydligt besvärligare än att, helt enkelt, leta reda på närmsta (semesteröppna; P ) butik och be dem beställa via eventuella grossister. Man får en slags garanti vid leverans dessutom... djuraffären kan inte gärna sälja död fisk till dig, så om den är död vid leverans kan du med största sannolikhet få ny firre.

                    Finns det ingen mindre lokalt belägen affär du kan prata med? När jag beställer från Akvariecenter i Luleå får jag ändå åka sisådär femton mil för att hämta fisk. Kan vara värt det för god service.
                    Japp, eftersom du nyligen tipsade om fisken så får man väl prova sig fram lite innan man slår till som sagt ^^ Hm, jag bor i en relativt liten stad, visst har vi en till zooaffär här men dom är okunniga som en nybörjade själv och tar överpriser på allt. Exempelvis så kostade en palettciklid där 129:- nyligen -.-
                    Mjo det kan det nog vara, men får väl åka en bit, till Gävle för att få tag på det man vill ha, letar man så hittar man till slut tror jag nog.

                    Kommentar

                    • Rooster
                      • March 2006
                      • 1468

                      #11
                      Ush vad dyrt, 129 för paletter! Tacka vet jag södra Sverige där priserna är mer rimliga!...
                      Fish for Life!!!

                      Kommentar

                      • Christerhedberg
                        • August 2008
                        • 624

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rooster
                        Ush vad dyrt, 129 för paletter! Tacka vet jag södra Sverige där priserna är mer rimliga!...
                        Pöh! Inget fel på Norrland heller :P Bara den zoobutiken som lurar de flesta nybörjarna på deras pengar

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          #13
                          Hehe nä kanske inte det men det är helt klart generellt högre priser i Stockholmsregionen och uppåt så att säga jämfört med här nere... Aja hur som helst vi har en del riktigt dyra butiker här oxå kan tilläggas. (=
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          • Christerhedberg
                            • August 2008
                            • 624

                            #14
                            Ursprungligen postat av Rooster
                            Hehe nä kanske inte det men det är helt klart generellt högre priser i Stockholmsregionen och uppåt så att säga jämfört med här nere... Aja hur som helst vi har en del riktigt dyra butiker här oxå kan tilläggas. (=
                            Jaså, det hade jag ingen aning om. Mja, finns ju sådana som tar en del betalat :P

                            Kommentar

                            • Rooster
                              • March 2006
                              • 1468

                              #15
                              Ja det gör ju det men då "vet" man å andra sidan att allt har gått rätt till under vägens gång, å ofta håller oxå fisken en hög kvalite.
                              Fish for Life!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...