vad menas med F1??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guarana
    • September 2007
    • 16

    vad menas med F1??

    En kanske dum fråga men har inte tänkt på det förens nu.
    Men vad menas med F1 bakom ett fisknamn när man kollar salulistor...

    har försökt söka men hittar inget om det.

    /Jimmy
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Första generationen odlade från ett vildfångat par.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Första generationen odlade från ett vildfångat par.
      Det är väl en skrivning som tillkommit på senare år - egentligen har det inte ett dyft med just vildfångat att göra utan den kan t.ex. vara första generationen yngel från en ny avelsform. Därifrån kom begreppet just för att man ofta bara kan odla några få generationer av en ny avelsform innan de går tillbaka och därför är det nödvändigt att man inte odlar för många generationer på dessa.
      På vildfångade kan man ju egentligen odla massvis i generationer innan de "ballar ur" så där är betecfkningen egentligen rätt ointressant.
      Dock så används beteckningen ofta i prislistor etc. för första generationen efter vildfångade för att man skall kunna få ut ett högre pris för dessa.

      För min del så skulle jag inte betala ett öre extra för om det var första eller femte generationen efter vildfångade - det intressanta är ju att kvalitén är hög.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        För min del så skulle jag inte betala ett öre extra för om det var första eller femte generationen efter vildfångade - det intressanta är ju att kvalitén är hög.
        Håller med till 110%!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Termen kommer ursprungligen av att man inom jordbruket korsar inavlade linjer med varandra, F1 hybriden blir då extra livskraftig och storvuxen pga ett fenomen som kallas utavel (motsatsen till inavel). Allt utsäde är normalt sett F1 hybrider.
          Inom akvariesammanhang betyder F1 att det är avkomman av vildfångade föräldrar. Det i sin tur betyder att de har samma grad av inavel som vilda fiskar, medan alla generationer efter det är mer inavlade.

          Graden av inavel har i sin tur främst betydelse för att ju mindre inavlad fisken är desto mer kan man anta att den ser ut och beter sig som de vilda fiskarna. Man kan se beteckningen F1 lite som den ideologiska motsatsen till linjeavel, där man syftar till att få fisken att se annorlunda ut än den vilda stamformen.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Inom akvariesammanhang betyder F1 att det är avkomman av vildfångade föräldrar. Det i sin tur betyder att de har samma grad av inavel som vilda fiskar, medan alla generationer efter det är mer inavlade.
            Håller inte riktigt med dig om detta - för 20-30 år sedan såg jag enbart termerna F1 etc. användas för avelsformer. Däremot använde vi (höll mest på med VF på den tiden) aldrig då den termen för yngel efter vildfångat - detta kom betydligt senare och som jag ser det - mest av krasst ekonomiska skäl.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag har ju inte hållit på med fisk riktigt lika länge som du, men jag har aldrig sett F1 användas om nåt annat än avkomma efter vildfångade föräldrar inom akvaristiken (förutom i vetenskapliga genetik-papper).

              Men det är nog sant att F1'or drar ett högre pris. Jag skulle själv vara beredd att betala mer för F1'or, eftersom jag personligen försöker undvika hybrider/linjeavlade individer.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Jag har ju inte hållit på med fisk riktigt lika länge som du, men jag har aldrig sett F1 användas om nåt annat än avkomma efter vildfångade föräldrar inom akvaristiken (förutom i vetenskapliga genetik-papper).

                Men det är nog sant att F1'or drar ett högre pris. Jag skulle själv vara beredd att betala mer för F1'or, eftersom jag personligen försöker undvika hybrider/linjeavlade individer.
                Men det har ett värde och det finns en vits med att hålla räkningen. En asiatiskodlare hade en ide att han skulle flytta de röda prickarna från Grön diskus till en Gul som kommer ur Vf brun.
                I generation 1-6 hände inget så odlaren gav upp och sålde av dem till en annan odlare och i 7:e genarationen gick prickarna över.
                Det är rätt vanligt att många av de snyggaste/ dyraste diskusvarianterna kommer ur oansenliga föräldrar som bär på mellanliggande gener (intermedia) har här man också full koll på generationerna.
                Ett annat exempel är 14 bars spotted diskus, här ger de första generationerna yngel med mest spotts efter F3 -F4 minskar spottsen och stripsen kommer tillbaka och då måste man tillföra nya gener.
                Så här betingar en F1, F2 ett betydligt högre värde än en F3, F4
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Jag har ju inte hållit på med fisk riktigt lika länge som du, men jag har aldrig sett F1 användas om nåt annat än avkomma efter vildfångade föräldrar inom akvaristiken (förutom i vetenskapliga genetik-papper).

                  Men det är nog sant att F1'or drar ett högre pris. Jag skulle själv vara beredd att betala mer för F1'or, eftersom jag personligen försöker undvika hybrider/linjeavlade individer.
                  På den tiden jag var grossist (och affär) så brydde jag mig nog inte så mycket om huruvida föräldrarna var VF eller inte (bara de hade korrekta färger och korrekt kroppsform) för de yngel jag köpte in, utan det primära var att de inte gick i mixakvarium (t.ex. med flera malawiarter ihop) - detta efterom risken för korsningar då var mycket stor. Nästan alla malawi korsar sig ju med varandra och man kan idag se massvis av yngel i affärerna som är korsningar) även s.k. F1 yngel)

                  Dock så kan det mycket väl vara från jordbruket som termen kommer som du skriver - har inte en susning om det
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Åtminstone är det informativt så kan man sedan göra vad man vill med den infon. Ofta när man läser annonser så tycker jag att dett är väldigt informationstorftigt och då tvekar jag. Ju mer info desto bättre.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Men det har ett värde och det finns en vits med att hålla räkningen. En asiatiskodlare hade en ide att han skulle flytta de röda prickarna från Grön diskus till en Gul som kommer ur Vf brun.
                      I generation 1-6 hände inget så odlaren gav upp och sålde av dem till en annan odlare och i 7:e genarationen gick prickarna över.
                      Det är rätt vanligt att många av de snyggaste/ dyraste diskusvarianterna kommer ur oansenliga föräldrar som bär på mellanliggande gener (intermedia) har här man också full koll på generationerna.
                      Ett annat exempel är 14 bars spotted diskus, här ger de första generationerna yngel med mest spotts efter F3 -F4 minskar spottsen och stripsen kommer tillbaka och då måste man tillföra nya gener.
                      Så här betingar en F1, F2 ett betydligt högre värde än en F3, F4
                      Det var på Asien-fisken som jag först hörde detta nämnas
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...