Kampfisk ihop med???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    Kampfisk ihop med???

    Hej!

    Har lite funderingar, kanske är helt fel ute. Jag har ciklider i ett kar, från början firefish, golden och en blå med ljusare ränder, längsgående, kommer aldrig ihåg va den heter. Ca 15 fiskar från början, nu har jag 3 kvar då då dessa jagar ihjäl de andra, det har varit ett ..... jagande. Vill inte fortsätta med dessa. Funderar på kampfisk ihop med någon annan art. Eller är de lika aggressiva som cikliderna???
  • Saturnus80
    • October 2009
    • 943

    #2
    Jag har förstått det som att det från fisk till fisk, vissa kampisar går på allt färgglatt eller fiskar med långa fenor, men andra är inga problem alls.
    //Daniel

    110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
    23l aqualandscape med dvärgkulor

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Har kampfisk i 2 kar ihop med alla möjliga andra fiskar. Allt från microrasbora till Gurami, fjärilsciklid, regnbågsciklid, scalarer ,platy,guppy och en rad andra, och har inte haft ett enda problem , iaf inte från kampisarnas sida.
      Kan ju haft en riktig tur, men i så fall i 2 kar. Är det bara tillräckligt stort kar så alla kan få "sin" plats så tror jag kampfiskar funkar med det mesta. Sen finns det ju givetvis undantag.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Pontusosd
        • March 2010
        • 124

        #4
        Skulle ha skaffat ett separat kar till kampfisken.
        Min kampfisk tog ihjäl mina 3st guppys första natten då fick han ett eget 30liters kar.
        45liters fisksoppa
        30liters kar.

        Kommentar

        • Grothras
          • July 2009
          • 401

          #5
          Jag har haft kampfisk med en massa guppy och han rörde dem adrig. Någon gång iband som han jagade efter någon men de är ju inte heller världens snabbaste fiskar^^

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            de som var lusblå med längsgående ränder kanske var Melanochromis cyaneorhabdos eller Melanochromis johannii. hur stort kar hade du till dom?
            Senast redigerad av Auratusen; 22 July 2010, 21:47.

            Kommentar

            • M-L
              • September 2009
              • 183

              #7
              Ursprungligen postat av Auratusen
              de som var lusblå med längsgående ränder kanske var Melanochromis cyaneorhabdos eller Melanochromis johannii. hur stort kar hade du till dom?
              M Cyaneorhabdos var det. 190 liter. Dom har varit riktigt bitska. Lizz.

              Kommentar

              • Pontusosd
                • March 2010
                • 124

                #8
                ok
                45liters fisksoppa
                30liters kar.

                Kommentar

                • Auratusen
                  • March 2010
                  • 874

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lizz
                  M Cyaneorhabdos var det. 190 liter. Dom har varit riktigt bitska. Lizz.
                  hmm, inte undra på att de slog ihjäl varandra. de är agressiva ciklider och behöver helst 300 l eller mer. kan visserligen ha dom i 250 l kar, men helst 300 l.

                  man kan också säga maingano. mycket enklare än det latinska namnet. fast den hette melanochromis maingano förut innan de ändrade till
                  Melanochromis cyaneorhabdos

                  Kommentar

                  • M-L
                    • September 2009
                    • 183

                    #10
                    Ursprungligen postat av Auratusen
                    hmm, inte undra på att de slog ihjäl varandra. de är agressiva ciklider och behöver helst 300 l eller mer. kan visserligen ha dom i 250 l kar, men helst 300 l.

                    man kan också säga maingano. mycket enklare än det latinska namnet. fast den hette melanochromis maingano förut innan de ändrade till
                    Melanochromis cyaneorhabdos
                    Det är ju lite knepigt, när jag startade upp karet för snart 1 år sedan så fick jag tips på just dessa fiskar till detta karet och att jag borde ha ca 15 fiskar??? Men nu har jag bestämt mig för att behålla karet som det är och ha några kampfiskar i mitt lilla 60 liters. Det är en ganska stor fin golden hane kvar som håller på att jaga livet ur den stackars honan som är kvar samt en ganska kaxig maingano. Funderar nu på att köpa några honor till av Golden men vill ju ha något mer. Skulle Mari Gold eller Socolofi funka och hur många???

                    Kommentar

                    • Auratusen
                      • March 2010
                      • 874

                      #11
                      jo, det skulle funka. men gör dig av med mainganosarna då

                      vem sa att den blandingen skulle funka?

                      Kommentar

                      • M-L
                        • September 2009
                        • 183

                        #12
                        Ursprungligen postat av Auratusen
                        jo, det skulle funka. men gör dig av med mainganosarna då

                        vem sa att den blandingen skulle funka?
                        Ett par inne på ciklider.se, men också han inne i zoobutiken.

                        Kommentar

                        • M-L
                          • September 2009
                          • 183

                          #13
                          Ursprungligen postat av Auratusen
                          jo, det skulle funka. men gör dig av med mainganosarna då

                          vem sa att den blandingen skulle funka?
                          Skrev fel i förra inlägget, fick tips på Golden, ev Röd rubin och Rostciklid. Mainganon läste jag under artbesskrivning här på zoopet att de krävde 100 cm och 130 eller kanske 150 liter, mitt kar är 100 cm och 190 liter. Och killen i butiken sa att det skulle funka. Har som sagt bara en Maingano och har försökt få upp denna för o lämna in i butiken MEN det har jag inte lyckats med än.

                          Kommentar

                          • Auratusen
                            • March 2010
                            • 874

                            #14
                            kolla artbeskrivningarna här. de visar bra akvariumstorlek till afrikanska ciklider

                            Stort artregister med bilder och information om malawiciklider,

                            Kommentar

                            • RobFrazie

                              • May 2010
                              • 842

                              #15
                              Kör även du på Betta-tank helt o hållet
                              Vore inte fel med fler i träsket
                              720L Soppa
                              200L Asien
                              Räkvas
                              65L Betta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...