Mördare i mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    Mördare i mitt akvarium?

    Till att börja med, jag har ett 200 liters akvarium som för 5 dagar sedan bestod av detta:
    1 ancistrus, hane
    3 zebrabotior
    2 palettciklider, honor
    4 topazciklid (cryptoheros myrnae), två av varje kön
    1 platy, hona

    En av palettcikliderna och platyn flyttades från ett annat akvarium till detta för fem dagar sedan.

    För tre dagar sedan köpte jag en palettciklidhane och två platy, en av varje kön. Slängde i dem och allt verkade bra.

    Nästa morgon när ljuset slås på är det en av de nya platy som saknas. Helt borta, inte minsta spår av den. Synd tänkte jag, men det är väl sånt som kan hända när de byter miljö och så. Ännu en natt går och när ljuset slås på är det ytterligare en platy som saknas, den här gången den honan som var där i från början. Inte heller här är det ett spår av fisken.

    Jag har nu en ensam platyhane kvar och åker till en annan djuraffär (det här var idag) och köper 3 nya platys, två honor och en hane. Jag har nu två platys av varje kön. Åker iväg och äter middag nu på kvällen och är borta en två-tre timmar. När jag kommer hem är ljuset släckt i akvariet men jag ser att en av de nya platysarna ligger död. Fisken ser helt hel och bra ut förutom att huvudet är liksom avbitet. Jag har nu flyttat de tre platys som är kvar till ett annat akvarium.

    Ursäkta om det här blev rörigt men min fundering är helt enkelt om det är så att jag har en mördare i mitt akvarium? Vem av fiskarna kan det vara isåfall? Palettciklidhanen är ju ny men jag tvivlar på att det är han som dödat platys. Kan det vara topazcikliderna? Hanarna är rätt så stora, speciellt en av dem som nog är runt 7-8 cm. De bryr sig inte alls om platysarna när ljuset är tänt däremot.

    Eller är det bara ren och skär otur? Att tre stycken dött inom loppet av tre nätter? Sjukdom?

    Min teori är att någon dödar dem (eftersom att de ser helt friska ut) och sen att ancistrusen äter upp dem under natten, han är stor och har nog fått smak på lik.. Brukar gå fort när någon dör.

    Hjälp mig lösa detta mysterium
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hmm, låter konstigt, har själv paletter (ungar nu, har sålt paret) med platy, och det har aldrig varit några problem, platyna förökar sig till och med.

    Svårt att veta vad det beror på, kanske är det nå´t problem i vattnet, som de "gamla" fiskarna är vana vid, men de nya platyna är känsliga för, men det kan ju också vara så att cikliderna är i lektagen, och därför ger sig på platyna, som för att de är nya kanske inte har lärt sig att akta sig för dem.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • SandraW
      • September 2006
      • 163

      #3
      Tack för svaret.

      Ja jag har också haft platy med paletter förut. Det var däremot andra paletter än de jag har nu. Den första platyhonan var till och med född i det här karet så där har det inte varit några problem.

      Det känns inte som att det är något fel på vattnet, andra fiskar har ju överlevt och de (platyna) verkar inte må dåligt, tvärtom, de verkar väldigt pigga och glada och sen pang bom är de borta.

      Skumt är det i alla fall.. Skulle kunna vara topazcikliderna som är i lekartagen, de har grävt lite men aldrig lekt förut så man vet ju inte.

      Ja nu går ju platyna i mitt lilla kar (45 liter eller nåt sånt) där jag hade tänkt stoppa i räkor igen. Tror ni att räkorna klarar sig eller blir de uppätna av platyna?

      Kommentar

      Arbetssätt...