Malawi vs Oscar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Malawi vs Oscar!?

    Hej gott folk =)

    Allt är i princip klart.

    Det som saknas är fisk! Åker till mallorca på lördag så det får vänta tills vi är hemma igen!

    Nu till frågan!

    Jag skall ha lite olika arter dock blir det en grupp livingstonii =)

    Tjejen vill ha Oscar ciklider tillsammans med mina malawisar!

    Funkar detta? Om inte, vilka ciklider kan man ha tillsammans med Oscar!?


    Mvh Tommy & Frida
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nej det är en dålig kombination.
    Tillsammans med Oscar funkar nog i längden (om inte akvariet är mycket stort) bara stora L-malar som Pleco och segelfenor.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #3
      Hej Kjell!
      Jag var rädd för att få det svaret! Tror det det spelar roll om man har ett ungt par av Oscar!?
      Vi har ett rellativt stort kar på 540L.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Hellsson
        Hej Kjell!
        Jag var rädd för att få det svaret! Tror det det spelar roll om man har ett ungt par av Oscar!?
        Vi har ett rellativt stort kar på 540L.
        Det är när de kommer i lektagen som det är kört, men fram till dess kan de nog hållas ihop med andra ej allför små (och tåliga) sydamerikaner. I oscarssammanhang är inte ett 540 stort
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det är när de kommer i lektagen som det är kört, men fram till dess kan de nog hållas ihop med andra ej allför små (och tåliga) sydamerikaner. I oscarssammanhang är inte ett 540 stort

          Jag läste om att de skulle bli lite mer aggresiva när det stundas kärlek.. Vi tänkte ju ha ciklider från malawisjön! vet inte om det spelar någon roll mot "sydamrekaner"?

          Förstår om 540 inte är stort i samband med Oscar.. De verkar vara en fisk som behöver utrymme!

          Tack för svar =)

          Tommy & Frida

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Vattenvärdesmässigt är det ingen bra idé, och inte beteendemässigt heller, malawi kommer nog bäst till sin rätt när de går med andra malawi (och det blir nog mer naturligt och fint att se på), eftersom de har beteenden som har utvecklats i den ganska stängda miljö som malawisjön ändå är, cikliderna som lever där är endemiska, och är mest anpassade till att leva med andra malawi (se´n bör man ju inte blanda malawi hur som helst heller). Se´n har vi ju det "lilla" problemet med påfågelns storlek, och kanske framförallt storleken på dess mun och aptit, många malawi skulle bli lagom mellanmål till en påfågel.
            Senast redigerad av Shepard; 23 June 2010, 16:00.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Vattenvärdesmässigt är det ingen bra idé, och inte beteendemässigt heller, malawi kommer nog bäst till sin rätt när de går med andra malawi (och det blir nog mer naturligt och fint att se på), eftersom de har beteenden som har utvecklats i den ganska stängda miljö som malawisjön ändå är, cikliderna som lever där är endemiska, och är mest anpassade till att leva med andra malawi (se´n bör man ju inte blanda malawi hur som helst heller). Se´n har vi ju det "lilla" problemet med påfågelns storlek, och kanske framförallt storleken på dess mun och aptit, många malawi skulle bli lagom mellanmål till en påfågel.
              Tack Micke A för lite mer information =) Vi har på benen för att inte sätta malawi tillsammans med Oscar nu men det lär ju bli sydamrekaner senare i livet =) Riktigt vackra fiskar!

              Mvh Tommy & Frida

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Hellsson
                Tack Micke A för lite mer information =) Vi har på benen för att inte sätta malawi tillsammans med Oscar nu men det lär ju bli sydamrekaner senare i livet =) Riktigt vackra fiskar!

                Mvh Tommy & Frida
                Ja, jag har haft malawi till och från några gånger, men syd/centralamerikaner, och i viss mån västafrikaner är ändå mina klara favoriter
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...