Vad i 30 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Vad i 30 liter?

    Har skaffat en "kub" på 30x30x35 cm som ska startas upp i slutet av augusti (Då jag kommer hem från semestern. Vill inte köra igång ett akvarie precis innan jag far iväg på semester och lämna det utan uppsikt i 2 veckor). Jag vet förstås VAD jag kan ha i akvariet (Är en flitig användare av zoopets artbeskrivningar ), vill mest ha lite mer info eller rekommendationer om de fiskar jag funderar på.

    Har tre alternativ i det här läget, men är öppen för nya förslag:
    - Ett stim med Dvärgkardinalfiskar (Eller möjligen vanliga kardinalfiskar)
    - En liten grupp Mångabandade Snäcklekare
    - Någon killi, förmodligen lyrstjärtskilli
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #2
    Hum ...

    Kommentar

    • Rooster
      • March 2006
      • 1468

      #3
      Killin kan jag inte uttala mig om men karet känns lite i minsta laget för snäcklekarna. Det skulle säkert kunna funka med snäcklekarna men jag hade nog inte "vågat" köra dem i ett såpass litet kar (inte mindre än 50L). Då tycker jag nog att det lilla stimmet låter som det bästa alternativet. Personligen hade jag nog kört nån liten rasbora som stimfisk tex. nån "microrasbora" eller rasbora-galaxy. Hade nog oxå funkat med pygmepansarmal eller nått liknande på botten om du nu inte vill ha räkor som "städpatrull".


      Ursprungligen postat av Vimsa
      Har skaffat en "kub" på 30x30x35 cm som ska startas upp i slutet av augusti (Då jag kommer hem från semestern. Vill inte köra igång ett akvarie precis innan jag far iväg på semester och lämna det utan uppsikt i 2 veckor). Jag vet förstås VAD jag kan ha i akvariet (Är en flitig användare av zoopets artbeskrivningar ), vill mest ha lite mer info eller rekommendationer om de fiskar jag funderar på.

      Har tre alternativ i det här läget, men är öppen för nya förslag:
      - Ett stim med Dvärgkardinalfiskar (Eller möjligen vanliga kardinalfiskar)
      - En liten grupp Mångabandade Snäcklekare
      - Någon killi, förmodligen lyrstjärtskilli
      Fish for Life!!!

      Kommentar

      • Vimsa
        • November 2008
        • 768

        #4
        Det står iof. i deras artbeskrivning att de kan gå i mindre än 50 liter, och det är nog främst min lilla bottenyta som blir ett problem då. Så ingen snäcklekare för mig, tror jag. Tycker dvärgkardinalerna är väldigt fina, likadant med galaxyrasboror. Vi får se vad det blir när jag väl startar upp det, får bli lite "inproviserat" (Dvs. den art (som passar i akvariet, givetvis) som faller mig mest i smaken just då), jag lär knappast bli missnöjd Den här tråden startade jag mest för att få höra lite om andras erfarenheter av de fiskar som är aktuella, men det verkar vara ganska svalt, haha

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Snäckskalslekaren skall ha längre akvarier än 30 cm så glöm dom.
          I 30 cm akvarier har jag Tanichthys, olika Boraras, Danio margaritatus och erythromicon och de funkar alla bra - håll dock inte mer än en art i varje akvarium
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Ja det blir nog kanon vilken stimfisk du (än) väljer. Lycka till.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Raiju5
              • June 2010
              • 87

              #7
              Jag har precis gjort iordning mitt 30L, bara kvar att sätta i fiskarna Jag ska ha Crystalräkor och antingen ett par killis (1+1) eller ett par chokladguramis (1+1) Tycker 30L är väldigt litet för ett stim, kvittar vilket, passar bättre till par för det känns lite konstigt att stoppa ner ett helt stim av små fiskar i ett sådant litet akvarie :/

              Kommentar

              • firren_99
                • September 2009
                • 237

                #8
                2 st pygmégurami eller chokladgurami med lite räkor skulle nog bli bra.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raiju5
                  Jag har precis gjort iordning mitt 30L, bara kvar att sätta i fiskarna Jag ska ha Crystalräkor och antingen ett par killis (1+1) eller ett par chokladguramis (1+1) Tycker 30L är väldigt litet för ett stim, kvittar vilket, passar bättre till par för det känns lite konstigt att stoppa ner ett helt stim av små fiskar i ett sådant litet akvarie :/
                  Mina Boraras har lika mycket simyta som diskusar har i ett 13.000 liters akvarium så jag vet inte vad du menar med att det är för litet. det handlar ju om vilka stimfiskar man har.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Vimsa
                    • November 2008
                    • 768

                    #10
                    Då har jag har glömt snäcklekarna Velar lite mellan (dvärg)kardinalfiskar, killis, risfiskar ... Hm.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Killis verkar coola. Annars Någon Dario Dario tillsammans med något som inte äter upp den!
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      Arbetssätt...