galaxyrasbora+dvärggurami+fjärilsciklid+crystal red = sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    galaxyrasbora+dvärggurami+fjärilsciklid+crystal red = sant?

    Har aldrig haft galaxy eller räkor tidigare så jag har ingen aning om hur de funkar med olika firrar. Funderingar gällande akvariumet och om dessa fyra (galaxy, fjäril, dvärggurami och crystal red)skulle kunna samsas så att ingen käkar upp varandra (yngel i riskzonen jag vet, men jag tänkte på fullvuxna individer) eller kommer ihop sig. Kommer även ha otto eller pitbull, kardinaltetror och platy men det borde väl funka.
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    #2
    Tillägg: akvariet är ett 200l.

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      galaxy funkar klockrent med räkor. Fjärilen (antar att du menar fjärilsciklid) tar det som ryms i munnen. Guramis vet jag inget om.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Jag har ett kar med fjärilar,cherryred räkor, och till och med en kampfiskhanne.
        Alla räkorna lever fortfarande efter 3veckors test period.
        Fiskarna var lite nyfikna första dygnet så räkorna gömde sig hela tiden, men efter 2-3 dar så är dom framme och påtar som vanligt.
        Har inte testat räkor och gurami, men har svårt att tänka mig att dom skulle vara värre än fjärilarna. (mina fjärilar är iof bara ca 4cm)

        Därimot lär alla räklingar om du får några bli middag ,men har du bara räknat in det så är det nog bara köra. Men släng i typ en eller två först och se vad som händer, är ju dumt att slänga i massor om dom blir mat.
        Vad som funkar för andra behöver nödvändigtvis inte funka för dig
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av vickson
          Har aldrig haft galaxy eller räkor tidigare så jag har ingen aning om hur de funkar med olika firrar. Funderingar gällande akvariumet och om dessa fyra (galaxy, fjäril, dvärggurami och crystal red)skulle kunna samsas så att ingen käkar upp varandra (yngel i riskzonen jag vet, men jag tänkte på fullvuxna individer) eller kommer ihop sig. Kommer även ha otto eller pitbull, kardinaltetror och platy men det borde väl funka.
          Varför denna fisksoppa? Tror inte alls på att hålla galaxy i detta sällskap eftersom de är så små.
          Skaffa ett mindre akvarium till och håll galxy, räkor och otocinclus i det.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #6
            Tack för svar. Intressant läsning.

            Fisksoppa därför att jag är intresserad av ett sällskapsakvarium med fiskar jag tycker är intressanta och vackra oavsett biotop. Självklart ska det stämma ändå hur de trivs ihop, ph, grad på vatten, miljö etc, det är därför jag frågar.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det funkar nog (i så måtto att ingen utom yngel blir uppäten), men galaxyn kommer nog som sagts inte till sin rätt - den är både skygg och liten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #8
                Tack för svar. Har suttit och läst allt jag kan komma över och det finns de som säger att galaxyn bilvit mindre skygga och synts mer när de gått i större kar med blandade fiskar (bl a fjäril och gurami) också men att de gillar att hålla sig i tät växtlighet som valesneria. Ska fortsätta fundera på om jag ska prova på ett stim galaxy och då ev hoppa gurami och fjäril eller prova med.

                Kommentar

                • Grottbert
                  • November 2009
                  • 340

                  #9
                  Jag kör dvärggurami med CR och det funkar bra. Guramisarna är mest i övre delen av akvariet och CR i botten så det blir inga blodiga möten.
                  Träffar en gurami på en räkling däremot så försvinner det förstås.

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Jag personligen ser inga som helst problem med det.. :P

                    Har man bara en del växter och matar på hyffsat så ska det nog inte vara några problem mad galaxyn heller ska du se..

                    Varken guramierna eller fjärilscikliderna blir stora nog för att kunna äta uppgalaxy eller räkorna.
                    Det största problemet jag kan se med denna blandning är att fjärilarna kan bli för aggresiva mot galaxyrna och stressa ihjäl dem.
                    Att detta händer ser jag dock inte som en så pass övervägande stor risk att jag skulle avråda dig från att sätta dessa tillsammans.
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...