Hur tänka gällande temp, PH, bottenmaterial etc vid fiskköp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Hur tänka gällande temp, PH, bottenmaterial etc vid fiskköp

    Är glad för lite fingervisning. Har funderingar kring vissa fiskar men märker att karet inte har ultimat miljö får några av dem - hur viktigt är det för att de ska må bra?

    T ex är det 26,5 C i karet (doppvärmaren har termostat och den står på 23 C, har inte varmt inne - några av fiskarna jag är intresserad av (platy som redan går i karet, otocinclus och red crystal räkor) vill enligt guiden här ha max 25 C - hur funkar det då?

    PH här i stan ligger på ca 8, många av fiskarna vill ha max 7 i PH. Hur mycket kan man räkna med att det sänks? Det ser ut på stickan som att det ligger på ca 7,2 nu. GH ligger på lite drygt 7 men under 10 som det ser ut. KH = 10. Vissa av fiskarna vill ha max 7 i PH (fjärilsciklid och kardinaltetra) - funkar detta då eller bör jag försöka sänka PHt ytterligare? (Ska skaffa dropptest för bl a PH men nu kör jag på stickorna tills vidare.)

    Vissa av fiskarna vill ha sand (t ex pitbullpleco) men jag har grus, hur mycket påverkar det? Vissa fiskar vill ha mer eller mindre cirkulation, men det kan man kanske se till att det blir olika i olika delar av karet? Vad gäller växtlighet, grottor etc ska jag försöka få till det så att alla är nöjda.

    Hur kan man tänka kring det här?
Arbetssätt...