Skygga fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BalleValle
    • May 2010
    • 57

    Skygga fiskar!

    Jag har stött på ett problem med mina fiskar, eller rättare sagt två problem! Det ena är att de är oerhört skygga! Och jag förstår inte varför! Har några teorier om varför de har blivit skygga:
    1. Det bubblar rätt lugnt däri dagtid, men det verkar vara för mycket bubblor för dessa briljanter och kardinaler (inte ens mollysarna verkar vilja komma fram... och när de väl är framme, så syns de ändå inte, för att det mesta där i, är svart)!
    2. Lägenheten jag bor i, är väldigt vibrationskänsligt, och det räcker med att grannen på andra sidan väggen (ingen lättfotad historia det där inte...) ska göra någonting, så skakar det i hela huset!
    3. Jag är totalt dum i huvudet, och borde inte ha fisk

    Vad tror ni, någon som haft samma problem med sina briljanttetror (till en början var de oerhört oblyga och väldigt roliga invånare att titta på!)

    En annan sak som jag är måttligt irriterad över, och det är att alla dessa fiskar, äter ENBART flingfoder! Jag tror jag blir galen! Har provat "svälta" dem ett par dagar, och sen gett dem det som jag hade tänkt mata dem med (lite gott och blandat)... utan några som helst framgångar! De vägrar! Inte ens frysta mygglarver (som alla andra fiskar jag haft tidigare i mina dagar) varit mycket överförtjusta i! Men inte dessa (vilket slutar med att jag får stå där en stund senare och suga upp allt som inte blir uppätet... det vill säga allt!)

    Ska jag slänga ut alla bubbelsaker, och påbörja en mycket lång "svältperiod", för att försöka få någon ordning på det hela?! Tips, idéer, förslag, egna erfarenheter?! Någon?!
    BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    1. Bubbelsaker förstår jag mig inte alls på men alla har sin smak.
    Dock så tycker jag att det låter otroligt att det skulle vara orsaken.
    2. Mer troligt men mina fiskar har inte reagerat så kraftigt och då tycker jag heller inte tetror borde det.
    3. Mest troligt då fisken visar korkskallesymptom, sådan ägare sådan fisk! Nej, skämt åsido tror jag inte du är problemet heller.

    Kanske vill tetrorna vara flera för att bli trygga? Men tetror har jag usel koll på så vad vet jag?

    Dina fiskar är visst lika tröga som mina tidigare varit med mat. Mygglarver fick man skaka med en pincett så det skulle förstå att det var mat på G. Nej, här gäller tålamod och ny mat i små mängder. Testat fryst moina? Det har blivit alla utom sewelliorna och kampfiskarnas favoritmat!
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • BalleValle
      • May 2010
      • 57

      #3
      Började denna dag! Nu har jag konstaterat att dessa -fiskar är dumma i huvudet! Körde ner en tablett som man trycker fast på rutan, och vad kommer först, om inte ett stim med kardinaler Dessa timida och annars så blygsamma fiskar, har fattat galoppen med "fönstertabletter" (äntligen) och ett par minuter senare kom de klenaste briljanterna! Men de grövre individerna, syntes inte till!

      Bubbelsakerna åker definitivt ut, då de inte alls ligger och trycker bakom alla attiraljer, som de gjort de senaste dagarna (konstigt nog gjorde de inte detta till en början när alla bubblor flöt på)... dessvärre räckte det med att jag tittade in, och vips försvann alla! DET ÄR JAG SOM ÄR DET STÖRANDE MOMENTET!!! Jag får helt enkelt måla hela karet svart... och lämna ett litet titthål

      Kom på en annan teori om varför, för igår märkte jag att de inte alls var lika framfusiga, när eftermiddagssolen dök upp! Har akvariet mellan två fönster, ett med persienner, och ett utan! Mitt emot, så är det en vit vägg (ska aldrig mer bosätta mig på ett ställe med vita väggar), som lyser upp mycket fint lagom till eftermiddagen! Om detta hade varit en störande grej (vilket jag hade tänkt undersöka idag... MEN -vädret tyckte annat, och det blev regn).

      Vad beträffar antalet tetror... så skulle beståndet gott kunnas minskas med minst hälften, utan att det skulle påverka... eller så är det det som är fel! Det är för många!! ... i så fall är det mot alla principer som finns!

      Jag började med att dela upp alla frysta kuber i tre delar, men det verkar inte hjälpa! Återigen, så är det kardinalerna som är de mest framfusiga , de kommer fram och mumsar i sig... men briljanterna! Jag är måttligt besviken på dem!!!
      BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        En liten fråga om fodret - varför måste de absolut äta annat foder än flingor? Flingor är billigt och innehåller alla de näringsämnen som fiskarna behöver så varför bry sig

        Tror säkert att solen utifrån kan göra fiskarna skygga
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • undervatten
          • April 2010
          • 137

          #5
          För att få mina fiskar "tama" brukar jag sitta vid akvariet och prata med dem hur dumt det än låter så verkar det fungera
          10 st med alla olika sorters fiskar.
          Jag kör med såna där pansarlimosiner!
          Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Kanske tycker de att kardinalerna är för framfusiga. Vissa fiskar kan dra sig undan om det är stimmigt i akvariet.

            Vissa fiskar reagerar negativt på skuggor utifrån akvariet. Eller om du kommer för snabbt inpå akvariet. Står det vid en dörröppning? Testat dra ner persienner så det blir lite dunklare i rummet?

            Dåliga vattenvärden kan också göra fiskar stirriga. Testa göra ett litet större vattenbyte (om du inte redan gjort det) och fyll på men någon grad lägre tempererat vatten än det normala tempen för att se hur de beter sig då. Detta kan få fiskarna att triggas till lek.

            Har du vit vägg framför akvariet, testa använd vita kläder för att "smälta in" med din bakgrund när du tittar in i akvariet.

            Alternativt sitt på en stol framför akvariet och glo. a i några flingor då och då för att locka fram dem. Tillslut så kommer de på att du är den som kommer med mat, inte faran.
            //Camilla
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • BalleValle
              • May 2010
              • 57

              #7
              Visst ska flingor förekomma i den dagliga maten, men nu har jag ändå tre förpackningar frysfoder, vilket jag trodde (dum som jag var) att de kunde få detta någon gång i veckan, som lite godis! Men icke! Näää! Inte alls! Briljanterna simmar fram, smakar, spottar ut, och låter sen pansarmalarna ta hand om det! Kardinalerna (jag förstår inte! Alla tidigare kardinaler jag haft, har simmat och gömt sig så fort något oförväntat hände... men inte dessa... märkliga djur det där).

              Jag befarar att det är solen som ställer till det framåt eftermiddagen *åker och köper persienn*, för igår så såg jag inte en fisk, mellan 16:30 och 20:30, jätteskoj att ha fisk då!
              BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Om de äter med spottar ut kommer de antagligen lära sig om du fortsätter, så var det med flera av mina fiskar!
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • BalleValle
                  • May 2010
                  • 57

                  #9
                  Ursprungligen postat av C.Ciklid
                  Kanske tycker de att kardinalerna är för framfusiga. Vissa fiskar kan dra sig undan om det är stimmigt i akvariet.

                  Vissa fiskar reagerar negativt på skuggor utifrån akvariet. Eller om du kommer för snabbt inpå akvariet. Står det vid en dörröppning? Testat dra ner persienner så det blir lite dunklare i rummet?

                  Dåliga vattenvärden kan också göra fiskar stirriga. Testa göra ett litet större vattenbyte (om du inte redan gjort det) och fyll på men någon grad lägre tempererat vatten än det normala tempen för att se hur de beter sig då. Detta kan få fiskarna att triggas till lek.

                  Har du vit vägg framför akvariet, testa använd vita kläder för att "smälta in" med din bakgrund när du tittar in i akvariet.

                  Alternativt sitt på en stol framför akvariet och glo. a i några flingor då och då för att locka fram dem. Tillslut så kommer de på att du är den som kommer med mat, inte faran.
                  //Camilla
                  Ja, jag kallar briljantstimmet för "terroristerna", för vill de, så är de riktigt "elaka" mot de andra, så det kanske är lika bra att de inte är så framfusiga, för nu ser jag att de går mycket hårt åt tabletten på rutan! Bara för att jag inte sitter vid bordet!

                  Jag byter en hink (10 liter) varje fredag (ca. en femtedel... kanske är lite väl blygsamt ändå...), på torsdagen fyller jag den med kallvatten och stoppar ner en bubbel-sten i lite drygt ett dygn, och sen låter jag det sakta rinna ner i karet (tycker inte att det är särskilt noga att bry sig om temperaturen på det nya vattnet, då det är rumstempererat, och att det tar lite drygt en timme att fylla upp det sen)... tror nog jag ska börja med att göra två byten i veckan...

                  Usch, kan knappt stå ut med att ha vita väggar, samt att jag och vita kläder, inte är äkta makar! Det är inte heller något att rekomendera! Alla vita kläder förblir vita i cirka två-tre dagar... sen är det kaffefläckar, tomatsåsfläckar... ja, alla fläckar som är svåra att få bort

                  Jag sitter alltid och kollar på de när de äter, vilket verkar skrämma mer än avskräcka... nä, får nog ta och börja småmata hädanefter...

                  Ursprungligen postat av undervatten
                  För att få mina fiskar "tama" brukar jag sitta vid akvariet och prata med dem hur dumt det än låter så verkar det fungera
                  Dumt och dumt! Funkar det, så funkar det! Får nog ta mig ett allvarligt snack med "terroristerna"!
                  BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av BalleValle
                    Visst ska flingor förekomma i den dagliga maten, men nu har jag ändå tre förpackningar frysfoder, vilket jag trodde (dum som jag var) att de kunde få detta någon gång i veckan, som lite godis! Men icke! Näää! Inte alls! Briljanterna simmar fram, smakar, spottar ut, och låter sen pansarmalarna ta hand om det! Kardinalerna (jag förstår inte! Alla tidigare kardinaler jag haft, har simmat och gömt sig så fort något oförväntat hände... men inte dessa... märkliga djur det där).
                    Som sagt, flingfoder är oerhört mycket nyttigare än frysfoder så varför "klaga"? Du sparar pengar, fiskarna får nyttigare mat och fiskarna är nöjda
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 June 2010, 12:34.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #11
                      Ursprungligen postat av undervatten
                      För att få mina fiskar "tama" brukar jag sitta vid akvariet och prata med dem hur dumt det än låter så verkar det fungera
                      Som jag då! Mina fiskar är så vana med mig rotandes runt i och springandes runt karet att de snarare försöker äta upp mig istället för fly. Till och med de skygga Sewelliorna vågar numera simma kring min hand i karet. Handmatning kan kanske hjälpa lite?

                      I övrigt är det nog tålamod tålamod tålamod...
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      • BalleValle
                        • May 2010
                        • 57

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Som sagt, flingfoder är oerhört mycket nyttigare än frysfoder så varför "klaga"? Du sparar pengar, fiskarna får nyttigare mat och fiskarna är nöjda
                        Men ÅH!!! Nu har jag tre förpackningar i frysen, helt i onödan... jaja! Corrysarna verkar gilla att städa upp efteråt! Det ska nog gå åt, så småningom!

                        Däremot när jag matar med flingfoder, så blir det sånt liv på dem, och då blir det lite svårt att räkna alla (att räkna ihopträngda, hungriga kardinaler kring en tablett på rutan, är inte heller att rekomendera).

                        Till och med de skygga Sewelliorna vågar numera simma kring min hand i karet. Handmatning kan kanske hjälpa lite?
                        Handmatning är nog inte att tänka på, för min del, inte än på ett tag! Nästan så jag kan höra ett hjärtskärande skri, där inifrån, varje gång något UFO kommer ner!
                        BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                        Kommentar

                        • BalleValle
                          • May 2010
                          • 57

                          #13
                          ... som jag har matat (några få små flingor, men för att få de att fatta att det kommer flingor, varje gång locket öppnas, så har jag suttit och öppnat, och stängt... öpnnat och stängt... and so on, vid varje tillfälle), hela dagen! Jag ger upp det andra (ska ändå åka bort över helgen, så då kan jag pröva frysfodret när jag kommer tillbaka, för att se om de vill ha lite gottigotti...)... sjunktabletter är en favorit, bland alla... "trycka fast på rutan"- är det nästan bara kardinalerna som gillar... och det ser ut som att bevittna en flock havssulor som fiskar, fast åt andra hållet då, när briljanterna jaktar sina vördade flingor (det far upp en flock med gråa bollar, från aboslut ingenstans, hade jag inte haft lock på, så är jag säker på att jag skulle ha fått dammsuga upp fisklik från badrummet...)!! Nu ska de minsann allt få vänja sig med att det är jag som är deras "mami", hihi (otäcka odjur)!
                          BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                          Kommentar

                          • undervatten
                            • April 2010
                            • 137

                            #14
                            Ursprungligen postat av BalleValle
                            Dumt och dumt! Funkar det, så funkar det! Får nog ta mig ett allvarligt snack med "terroristerna"!
                            Hahaha ja, lycka till!
                            Dock har jag försökt prata allvar med mina fiskar men de verkar inte som om de tar in det. De kanske är trotsiga. Men de brukar förstå när man pratar om mat, snygga brudar etc.
                            10 st med alla olika sorters fiskar.
                            Jag kör med såna där pansarlimosiner!
                            Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

                            Kommentar

                            • BalleValle
                              • May 2010
                              • 57

                              #15
                              Ursprungligen postat av undervatten
                              Hahaha ja, lycka till!
                              Dock har jag försökt prata allvar med mina fiskar men de verkar inte som om de tar in det. De kanske är trotsiga. Men de brukar förstå när man pratar om mat, snygga brudar etc.
                              Jag försökte skälla ut mina... men de ville inte lyssna på det örat... sidolinjen...

                              Tänkte börja byta vatten två gånger i veckan istället (en femtedel åt gången) för en gång, det verkar som att fiskarna gillar det, för nu är alla framme och stimmar och har sig!!

                              Märkte i morse när jag skulle äta frukost, efter att jag hade duschat (annars brukar jag alltid springa runt med min skrik-baby-rosa morgonrock), och satte mig vid bordet med en mörk T-shirt, så stack alla, och vägrade komma fram, inte ens för lite mat! Så, det verkar som att jag hädanefter kommer få ha på mig den där rosa morgonrocken...

                              Nåväl, tätare vattenbyten, prata med dem, ha på sig en rosa morgonrock, bara mata med flingor och sjunktabletter... så ska allt gå vägen, verkar det som!!
                              BS!!! "Readers discretion, is advised" (eller vad de nu än säger, där borta i Amerikat)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...