Odla fisk till affärer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antiss96
    • April 2010
    • 16

    Odla fisk till affärer

    Hej!

    Jag har varit akvarist ganska länge nu och odlat Sydamerikanska dvärgciklider, Afrikanska dvärgciklider, levandefödare, malar mm. Jag har bara odlat de "på skoj" och har inte förväntat mig så mycket av det.

    Men snart kommer jag ha tillgång till mer plats till fler akvarier och undrar om någon kan berätta lite vilka arter och eventuellt avelsformer som djuraffärer är mest intresserade av att köpa in ifrån privatpersoner? Det kan alltså vara Levandefödare, Killis, Malar, Ciklider mm. som är någolunda lättodlade.

    Jag kommer att ha ett 275 liters akvarium och div. andra akvarier på 40 - 100 liter. platy, guppy och molly är ganska populära va? Annars så skulle någon trevlig större ciklid kunna få plats i 275 liters akvariet, några förslag?

    Hoppas någon kan hjälpa till

    MVH/ antiss96
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    Prata med djuraffärerna du har tänkt sälja till och kolla vad de är intresserade av. Sedan har alltid mitt motto varit att odla det man tycker är roligt att odla. Om man inte håller på i stor skala går det att sälja det mesta bara det är bra kvalitet på fisken och man inte drar fram tokmycket yngel. När mina Centralamrikanska ciklider leker och resultatet blir 200-500 yngel sparar jag ca. 30-50st. De går alltid att sälja oavsett art (hittills i alla fall).

    /Jocke
    Senast redigerad av Banderad; 30 May 2010, 20:42.

    Kommentar

    • Banderad
      • January 2006
      • 358

      #3
      För att svara på din fråga vad det gäller ciklider förresten. Malawiciklider säljer ofta bra till butiker. Framför allt är det då Mbunas som är tidigt utfärgade (de går att sälja i mindre storlek än de som färgar senare). Exempel på sådana arter är Rödzebror, Golden, Maingano, Bright Blue (Metriaclima callainos) m.fl. Annars är det nog inte fel att satsa på någon hyffsat vanlig ciklid som fungerar i sällskapskar men inte odlas av så många i din närhet. Den vanliga Eldbuken (Thorichtys meeki) säljer säkert bra om du kan få fram riktigt röda och fina. De olika dvärgcikliderna (Apistos, Microgeophagus m.fl.).

      /Jocke

      Kommentar

      • antiss96
        • April 2010
        • 16

        #4
        Okej, Tack
        Jag ska fråga några djuraffärer vad de skulle vara intresserade av.

        Jag vet att Akvarielagret försöker få så mycket svenskodlat som möjligt så det kanske är ett bra ställe att fråga på.

        Och föresten, jag har inte tänkt tjäna några stora pengar på det här. bara få in lite pengar till min hobby.

        MVH/ antiss96
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

        Kommentar

        • Banderad
          • January 2006
          • 358

          #5
          Ursprungligen postat av antiss96
          Okej, Tack
          Jag ska fråga några djuraffärer vad de skulle vara intresserade av.

          Jag vet att Akvarielagret försöker få så mycket svenskodlat som möjligt så det kanske är ett bra ställe att fråga på.

          Och föresten, jag har inte tänkt tjäna några stora pengar på det här. bara få in lite pengar till min hobby.

          MVH/ antiss96

          Jo, det är nog en sund målsättning. Akvarielagret har ju rejäl omsättning på fisk så fråga du där.
          Lycka till!

          /Jocke

          Kommentar

          • antiss96
            • April 2010
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av Banderad
            För att svara på din fråga vad det gäller ciklider förresten. Malawiciklider säljer ofta bra till butiker. Framför allt är det då Mbunas som är tidigt utfärgade (de går att sälja i mindre storlek än de som färgar senare). Exempel på sådana arter är Rödzebror, Golden, Maingano, Bright Blue (Metriaclima callainos) m.fl. Annars är det nog inte fel att satsa på någon hyffsat vanlig ciklid som fungerar i sällskapskar men inte odlas av så många i din närhet. Den vanliga Eldbuken (Thorichtys meeki) säljer säkert bra om du kan få fram riktigt röda och fina. De olika dvärgcikliderna (Apistos, Microgeophagus m.fl.).

            /Jocke
            Jo, det låter roligt med Malawi men jag har ingen erfarenhet och har alltid fått för mig att det är svårt att ens ha de som sällskapsfiskar, och ännu svårare att odla. Eller har jag fel?

            Jag får ju yngel av Apistogramma Trifasciata då och då men det brukar bara bli ett fåtal som överlever. kanske lättare att sälja på Akvarieloppisar istället då.
            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

            Kommentar

            • Banderad
              • January 2006
              • 358

              #7
              Ursprungligen postat av antiss96
              Jo, det låter roligt med Malawi men jag har ingen erfarenhet och har alltid fått för mig att det är svårt att ens ha de som sällskapsfiskar, och ännu svårare att odla. Eller har jag fel?

              Jag får ju yngel av Apistogramma Trifasciata då och då men det brukar bara bli ett fåtal som överlever. kanske lättare att sälja på Akvarieloppisar istället då.

              Mbunas är inte särskilt svårt om man är noga med vattenbyte och skötsel. Enda problemet skulle väl i så fall vara att du behöver några småkar till yngel, och sedan några ytterligare större kar till ungfisk. De är ju munruvare, så när en hona har tuggat ett par veckor är det bara att flytta henne tills hon spottar (vissa tömmer sina honor men det sysslade aldrig jag med). Personligen är jag inte särskilt förtjust i Malawi. Jag tröttnar ganska snabbt på deras ganska enformiga beteende. Men smaken är ju olika...

              /Jocke

              Kommentar

              • Vandal
                • January 2006
                • 1655

                #8
                Enkla och med hög omsättning i butiken är det viktiga om man ska dra fram i mängd... black molly, platy och svärdbärare är väldigt lättodlade om man har dem i en typ kundkorg i ett större akvarium så föräldrarna inte kommer ut, men ynglen ramlar ut när de föds...
                när de är stora nog att flytta lägger man dem i ett akvarium med stor bottenyta (bra syresättning) där man byter vatten och matar ofta... har haft sådana uppfödningskar i plastbaljor typ ikeas Flaj som genererat massvis med fisk...
                filtreringen sköter man antingen genom luftdrivna HMF-filter eller en pump i varje kar... uppvärmning är inte viktigt om man bara har rumstemperatur och belysning räcker med en energisparlampa över varje back...

                edit:

                Likaså är ancistrus lättodlade och man behöver bara ha några småkar med ett par i varje... sen flyttar man ynglen och drar upp dem på samma sätt som levandefödarna...
                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  #9
                  Om du har lite högre ambitioner med att odla och sälja fisk så skall du vara medveten om att du kan få lite att ta itu med. Det första du råkar ut för att kravet på att gå kurser. Sen kommer annat roligt som krav på tillstånd enligt djurskyddslagen, krav på att du besiktigar bilen som du kör djuren till affären i som djurtransport och möjligen lite annat smått och gott också.

                  Trillar du över gränserna så att du behöver ta itu med det där så är det bara att räkna med att du får odla fisk i åratal bara för att betala vad allt det kostar.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • antiss96
                    • April 2010
                    • 16

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Om du har lite högre ambitioner med att odla och sälja fisk så skall du vara medveten om att du kan få lite att ta itu med. Det första du råkar ut för att kravet på att gå kurser. Sen kommer annat roligt som krav på tillstånd enligt djurskyddslagen, krav på att du besiktigar bilen som du kör djuren till affären i som djurtransport och möjligen lite annat smått och gott också.

                    Trillar du över gränserna så att du behöver ta itu med det där så är det bara att räkna med att du får odla fisk i åratal bara för att betala vad allt det kostar.
                    Okej, som ni kanske förstår så har jag inte tänkt ta det till en så jättehög nivå. Men var går gränsen/gränserna?

                    Annars låter ju levandefödare ganska bra. vilken får flest yngel? Black molly/andra molly varianter eller Svärdbärare?
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd. /Walter Matthau

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av antiss96
                      Okej, som ni kanske förstår så har jag inte tänkt ta det till en så jättehög nivå. Men var går gränsen/gränserna?
                      Det finns ingen exakt gräns - lagstiftningen säger bara "i större omfattning". Dock ett hobbyodlande i liten skal lär dock inte räknas som större omfattning.

                      Annars låter ju levandefödare ganska bra. vilken får flest yngel? Black molly/andra molly varianter eller Svärdbärare?
                      Jag tror nog att det är rätt omöjligt att få någon ekonomi i att odla levandefödare - importpriset på dom är så pass lågt (samtidigt som kvaliten på den odlade är helt OK) så bara kostnaden för el och foder att driva upp dem till säljstorlek är högre än vad man kan få för dom.

                      Skall man odla fisk och vill att det skall ge ett överskott, så kan man antingen försöka sig på att odla mängdfisk som t.ex. Ancistrus som det betalas rätt hyfsat för, eller så satsa på att odla lite ovanliga, dyra och snygga arter (vilket det krävs stor kunskap om) och sedan sälja dom i mindre skala till privatpersoner via webbsidsannonser
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        hade en kille några hus ifrån oss som hade inrett hela garaget
                        med kar, hade uppemot ett 30 tal 250 liters.

                        mest malawi o tanga, men lite SA-ciklider oxå.

                        det var inrett så ekonomiskt det bara gick.

                        stor kompressor som drev luftfilter till alla karen, billigaste skitramperna
                        med de billigaste lysrören från Bauhaus, köpte foder i "säckavis", etc etc.

                        han fick det prexis att gå runt, dvs han fick in lika mycket som han la ut.

                        enligt han själv så la han ner 2-3 timmar per dag under normala veckor.
                        men vissa veckor var han tvungen att lägga hela lördagar + söndagar.

                        för ett halvt år sedan la han ner verksamheten.




                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • DaRe

                          • June 2009
                          • 2227

                          #13
                          Att odla lättodlade arter är knappast lönsamt ej heller någon form av egen odling då det tar en hel del resurser. Det krävs avsevärt större anläggningar för att skapa lönsamhet att tala om. Dessutom så innebär ju lättodlat -> hör tillgång -> lågt pris -> dålig lönsamhet.
                          Checking out...

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            När det gäller kurser så är gränsen större omfattning. Eftersom det när det gäller t ex omplaceringsverksamhet är av större omfattning om man har sex akvarier så kan man dra slutsatsen att större omfattning inte behöver vara stort. Kurskravet gäller dock först vid handel, säljer man inget kan man alltså ha hur många akvarier som helt utan att gå kurser.

                            För kravet på tillstånd gäller yrkesmässig verksamhet och det är i motsats till mycket annat ludd ett begrepp med klara definitioner, bland annat ur skattelagstiftningen. För att avgöra om något är yrkesmässigt ser man till ett antal kriterier som varaktighet, omfattning och vinstsyfte. Det är dock inte den som har verksamheten som gör de avgörandena om det kör ihop sig, man kan mycket väl anses ha ett vinstsyfte även om man själv inte tycker att man har det.

                            Det är lätt att lura sig på termen yrkesmässig, sånt som man inte upplever som nåt yrke kan mycket väl anses vara det. Det behöver inte vara stort och märkvärdigt för att vara yrkesmässigt. Om man befinner sig i gränslandet och inte gått över till det solklara som att t ex drivs en zooaffär så är dock det normala om saken kommer upp till bedömning att man får ett föreläggande att rätta till saken snarare än att man klipper till med böter.

                            När det gäller djurtransporter så finns det synnerligen snåriga regler och även avståndet är relevant. Det mest avgörande är dock om det handlar om ekonomisk verksamhet, vad nu det är. Med en mycket strikt tolkning skall man vara registrerad som djurtransportör och ha besiktigat fordon så fort man kör iväg något ryggradsdjur som skall säljas. Jag kan dock inte tänka mig att någon blir släpad till domstol om man råkat få en kull fiskyngel och kör dem till en affär.

                            Skattemässigt så är hobby med några särskilda undantag en skattepligtig inkomst. Man får dock göra avdrag för alla kostnader, foder, el, inköpta djur, avskrivning för akvarier osv. Följaktligen är det nog få som har något att deklarera för akvariehobby, man kan dock behöva visa kvitton på det man köpt för att styrka det.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Tilläggas bör också att om man handlar med listade djur som t ex axolotlar, papegojor, boaormar etc så gäller det ytterligare tillståndskrav. I motsats till det andra jag skrivit om där man kan ha visst hopp om smidig hantering så finns det inget förbarmande när det gäller misstag i de fallen. Jag har sett ett fall som slutade med böter på 57.000 för ett måttligt allvarligt misstag så passar man sig inte ligger man pyrt till.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...