Fisk i barnrum?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Fisk i barnrum?

    Halloj!

    Detta är läget:
    Jag arbetar på Campingen i Byske, och i ett av våra familjerum/barnrum har vi ett inbyggt högt men ganska smalt/grunt akvarium på cirkus 180~200 liter som jag detta år får fylla med valfria firrar. Ett ganska intressant projekt, men inte så lätt som det vill verka.
    För det första är karet dubbelsidigt, och miljön ganska stressig med barnens badkar på ena sidan och öppet rum på det andra. Vi vet alla hur turister (i synnerhet de som inte är mer än tre äpplen höga ^^) beter sig, och därför vill jag ha tips på tåliga, gärna färgglada firrar som inte har alltför stora krav på växtlighet eller surt/basiskt vatten.

    Förra året gick där ett gäng små guldfiskar, och jag måste erkänna att det fungerade rätt bra... men i år är jag liite sugen på de där fula papegojcikliderna? Man slipper växterna, fiskarna ser barnvänligt roliga ut med starka färger och verkar relativt kravlösa.

    Men jag vill ha fler förslag! Zebraciklider har också slagit mig som ett alternativ - likaså guramis eller helt enkelt ett gäng glada guppys.
    Gief hjälp! XD
    ( Om karet haft andra mått vore regnbågarna ett självklart val. ; ) )
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten
  • phettra
    • March 2010
    • 19

    #2
    mina platysar är väldigt tåliga och klarar alla mina nybörjarmisstag och min nybörjarhysteri finfint.

    Kommentar

    • phettra
      • March 2010
      • 19

      #3
      de har ju såklart massa grönt att simma in i och gömma sig när de tröttnar på mig.

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        *Ler* Jag har faktiskt funderat på ett helt vanligt "standardkar" med platy, svärdbärare och guppy/eventuellt molly... men det är någonting med växtkarsvarianten som får kugghjulen att kärva - jag tror helt enkelt inte att det kommer att fungera.
        Därav mina tankar om ciklider.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • malfunkshun
          • September 2008
          • 394

          #5
          Det finns växter som kräver noll och inget underhåll. Plantera lite hornsärv och vattenpest så slipper du tänka på det.

          Kommentar

          • Saturnus80
            • October 2009
            • 943

            #6
            Tangayika eller malawii tycker jag.
            //Daniel

            110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
            23l aqualandscape med dvärgkulor

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              en bunke med endlers, behöver inga blommor, men en eller två anubias (modell större)
              tar vare sig tid eller kraft.

              anledningen till endlers, är att de är tåliga, vackra, och sist men inte minst,
              det kommer att bli en bunke med yngel i karet som kottar gillar att glo på.

              men du kan behöva någon liten firre som tar hand om lite yngel, annars blir det lätt
              överbefolkat....så...kanske 4-6 bolivianska fjärilar på botten som tar ett eller
              annat yngel.....



              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Tack för alla tips och Förlåt (med stort F) för att jag inte svarat tidigare.. men jag var naturligtvis tvungen att lite hastigt ta upp det hela på personalmötet också. Min röst föll slutligen mot malawi (ligger mig varmt om hjärtat. Jag hade en framgångsrik odling av lombardoi en gång i tiden och hemma har jag inte rum för ett malawikar. ^^ Trevligt att få starta ett som arbetet betalar för.) som är tåliga och framför allt färgglada fiskar!
                Guppys är trevliga, roliga och tåliga de också, men jag har en känsla av att de små gynnarna skulle försvinna i mosaiken. En bild kommer att förklara min tanke bättre så snart jag tagit och postat den.
                Detta kommer att bli stilrent och snyggt om jag sköter det rätt! Närmast kommer ett liggunderlag till botten nu när invånarna kommer att bli av den grävande varianten - sedan inhandling och möblering av sten.
                Om allt går vägen finns vatten i karet i slutet av veckan och fisk i början av nästa.

                Filtret står för tillfället och brummar bakterier i ett av karen här hemma.

                Tanken hittils har gått emot Golden, Lombardoi http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=541&SOK=1 och/eller auratus (som jag faktiskt aldrig försökt mig på). Bud och/eller tips?
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                Arbetssätt...