Nu händer allting på en gång..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hvarulf
    • April 2010
    • 75

    Nu händer allting på en gång..

    Upptäckte precis att två av mina scalarer putsar på en rot och jagar ivrigt bort den tredje så fort han kommer i närheten. Gissningsvis är det lek på gång.
    Samtidigt har jag nyfödda guppyyngel i det mindre karet, där även två palettciklider huserar. Dessa har grävt ut en grotta under en kruka som honan i princip aldrig lämnar, hanen vaktar runt grottan och jagar bort allt som kommer för nära. Antar att dom ligger på rom i grottan.
    Detta är ju väldigt trevligt...

    Problemet är bara att jag flyttar om två veckor! Visserligen bara till huset bredvid, men ändå. Finns det något sätt att flytta mina akvarier smidigt utan att sabba fiskarnas mojo totalt? Kan jag riva upp allting, tömma, förvara i hinkar och badkar, sedan stoppa tillbaka allting som det var? Hur mycket kommer det påverka yngel, yngelvård med mera?
    Handlar om kanske 2-4 timmar totalt.
    MVH
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Jag tror nog att de blivande föräldrarna kommer att avbryta leken tämligen omedelbart när du flyttar dem. Däremot finns ju chansen att de försöker igen när de kommit på plats i nya eftersom de verkar fattat tycke för varandra. Många fiskar, bl.a. scalare brukar ju käka upp rommen om det blir för stora omställningar. I synnerhet om de är lite oerfarna. Jag har försökt att flytta ancistrusrom men det misslyckades. Den var bara borta dagen efter flytt. En ancistrus fortsatte dock att fläkta i några dagar på platsen där rommen låg så det kan ju hända att det var ngn annan fisk som åt den.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    Arbetssätt...