Lämpliga piloter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #16
    Ursprungligen postat av vickson
    Oki. Men tror du inte att mosaikgurami är bättre piloter, har för mig att man nästan kan ha dem gå i handfatet utan att de coolar i första taget?

    Mmm. Jag har lärt mig läxan att nästa gång jag har ett akvarium som behöver silikonas kräver jag hit ett stycke Hanns som fixar!
    Mosaikguramins ska vara relativt känsliga för nitrit av vad jag läst och det ska vara ganska stor kvalitetsskillnad mellan kullarna. Dock så har de två mitt 180l överlevt det ena och det andra och deras labyrintorgan hjälper ju en hel del om det blir syrebrist eller liknande.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #17
      Vad blev det tillslut vickson?
      Jag tänkte köpa de första fiskarna till mitt kar imorrn. Men VAD? De ska senare gå med kongotetror, och kerritetror. De ska bahandlas innan de byter kar. Om jag inte kan övertala sambon att behålla det lilla karet.
      Jag har inte ens bestämt vad jag vill ha i det stora.. Velar hejvilt!! Guppys, apistogramma, guramis? Ett stim dolkstickstetror? Men det blir FÖR MKT tetror..?

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #18
        Ursprungligen postat av VisualDarkness
        Mosaikguramins ska vara relativt känsliga för nitrit av vad jag läst och det ska vara ganska stor kvalitetsskillnad mellan kullarna. Dock så har de två mitt 180l överlevt det ena och det andra och deras labyrintorgan hjälper ju en hel del om det blir syrebrist eller liknande.
        Fasiken va svårt det här var... Det står ju inte i känslighetsgraden i pannan på djuraffären direkt.

        Ursprungligen postat av Föllförfisk
        Vad blev det tillslut vickson?
        Jag tänkte köpa de första fiskarna till mitt kar imorrn. Men VAD? De ska senare gå med kongotetror, och kerritetror. De ska bahandlas innan de byter kar. Om jag inte kan övertala sambon att behålla det lilla karet.
        Jag har inte ens bestämt vad jag vill ha i det stora.. Velar hejvilt!! Guppys, apistogramma, guramis? Ett stim dolkstickstetror? Men det blir FÖR MKT tetror..?
        Jadu, än så länge har det inte blivit någonting för jag har inte fått hem karet än.

        Och jag velar fortfarande mellan fjärilsciklid, mosaikgurami (som jag trots allt vill ha i karet) och att ha ett gäng platys (enbart i pilotsyfte) trots allt. Blä.

        Berätta gärna vad det blir för dig och hur det går?

        Kommentar

        • Föllförfisk
          • April 2010
          • 620

          #19
          Precis som du velar jag mellan att köpa nåt enbart som "pilot", eller köpa nåt som jag sen ska ha i karet. Vet ju bara inte vad jag vill ha i karet ännu!! Det gör det hela liite svårare! kan ju köpa nån av de fiskar jag redan har idag, dvs kongo-tetror, eller Kerri-tetror. Men samtidigt så vill jag gärna prova på nåt "nytt". Planen är ju att utöka mina 5 kongotetror med några fler, men känns trist att köpa fler sådana.. Supersvårt! Känns ju inte kul att köpa ett gäng guppus, för att sen åmgra sig heller.. har iof vart sugen på guppus ett tag.. Men vet inte.. Vill helst inte ha en miljard yngel heller.. Funderar lite på att köpa nån platy som är fin, och se om de yngelena kan vara lättare att bli av med. finns ju rätt många olika platy.. Musse-pigg, sunset.. Vet inte vad som skulle vara lättast att bli av med.. Guppy-yngel eller platyyngel? Eller rent av molly? Gillar ju dalmatinermolly och silvermolly..

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #20
            Mjä alltså, gillar varken Molly, platy, svärdbärare eller guppy nåt speciellt. Kanske för att jag haft dem så mycket när jag var yngre. Sunsetplaty tycker jag iofs kan vara en fin färgklick, men de gillar inte maken. Jaja, om jag har tur är det dags för piloterna typ nästa fre-lör och jag får väl se hur jag har bestämt mig då. Vad tror du det blir för dig?

            Kommentar

            • Föllförfisk
              • April 2010
              • 620

              #21
              Haha, ja, jag har INGEN aning!! fegar säker ur o kör på några kongo-tetror till, eller kerri-tetror. De har en häftig mal.röd häxmal på "extrapris", 3 för 195 kr, är sugen på sådana, men mal är kanske inte det första man köper till karet?

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #22
                Hmmm. Har ingen aning faktiskt om mal är passande som pilot, beror väl på hur känslig de är. Tänker också att det kanske inte finns så mycket ätbart för dem så där i början?

                Får hoppas att nån kunnig akvarist svarar på den frågan.

                Kommentar

                • Föllförfisk
                  • April 2010
                  • 620

                  #23
                  Går ju att starta en ny tråd om den frågan? Hmm.. Vill ju gärna att sambon skall bli lite intresserad, och han tycker ju ancistrus är häftiga, men de här röda häxmalarna tyckte han var fula.. Så för hans skulle så skulle jag ju ha ancistrus..

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #24
                    Guramis går nog bra som piloter, kolar någon så var den säkert inte så pigg från början.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Föllförfisk
                      • April 2010
                      • 620

                      #25
                      Hmm, du tror det?

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #26
                        Ursprungligen postat av Föllförfisk
                        Hmm, du tror det?
                        Så länge det är blå, mosaik eller någon annan av de lite tuffare sorterna. Spurtar nitriten helt åt helsike har man, så vitt jag vet, gjort något galet trots allt.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Föllförfisk
                          • April 2010
                          • 620

                          #27
                          Snacka om att jag är lättpåverkad!! Nu har jag införskffat en stycket blå guramihane, med 3 stycken honor! Fina! Tycker jag iaf! Just hemkommen så fiskarna är kvar i påsen, jämnar ut tempen nu. Funkar dessa vickson så vet du vad du kan köra på! ¤ st i ett 300 liters kan nog bli en rätt lagom start känns det som!

                          Kommentar

                          • vickson
                            • May 2010
                            • 760

                            #28
                            Haha, så det blev gurami! Kul. Och lycka till, skriv gärna hur det går om några dar.

                            Kommentar

                            • Föllförfisk
                              • April 2010
                              • 620

                              #29
                              Nu är de i akvariet iaf, simmar runt, ofta alla tätt ihop o kollar in läget! Så söta så! Hoppas nu detta fungerar! De får väl gå där ensamma drygt en månad, eller uppåt två.

                              Kommentar

                              • vickson
                                • May 2010
                                • 760

                                #30
                                Åh vad avundsjuk jag blir på dig! Känns som jag aldrig får igång mitt kar. Hoppas det går bra med guramisarna nu.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...