Lämpliga piloter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Lämpliga piloter?

    Har tidigare använt platy och guppy som piloter men vill nog inte ha någon av dessa i akvariumet denna gång så vad kan då vara en lämplig pilot? Ska ha tetror och ev fjärilsciklid men de känns för känsliga. Annars funderar vi på olika gurami, en av dem mosaikgurami - kan det vara lämpligt? (Dvärg- och honung som är andra kandidater har jag för mig är lite mer känsliga?)
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Har använt mig av neontetror varje gång med bra resultat.
    Dvärgguramis har jag haft riktig otur med, har inte lyckats hålla om vid liv, vet inte om jag bara haft otur eller om dom är extra känsliga.
    Mosaik , guld , blå ,ska vara lite tåligare. Har Guld och Blå nu och dom verkar klara allt=)
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Sebrafiskar kanske du inte vill ha, men ett ganska säkert kort annars.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • vickson
        • May 2010
        • 760

        #4
        Näe hade jag inte tänkt. I värsta fall får jag väl köpa några platy trots allt och "stå ut" med dem sen tills de kolar.

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Ursprungligen postat av J.Milton
          Har använt mig av neontetror varje gång med bra resultat.
          Dvärgguramis har jag haft riktig otur med, har inte lyckats hålla om vid liv, vet inte om jag bara haft otur eller om dom är extra känsliga.
          Mosaik , guld , blå ,ska vara lite tåligare. Har Guld och Blå nu och dom verkar klara allt=)
          Konstigt, såg inte detta meddelande sist jag var inne. Då kanske det blir mosaikgurami som piloter ändå.

          Kommentar

          • Föllförfisk
            • April 2010
            • 620

            #6
            Jag hade absolut kört på tetror. Vilka tetror funderar du på?
            Sitter själv i samma sist o ska köpa inkörsfiskar till mitt nya kar, och vet inte vad det ska bli. är lite sugen på några guppys, men vet inte riktigt, de ska ju vara lite känsliga har jag hört. Är lite sugen på mosaikguramisar i stora karet..

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              jag körde fjärilar som piloter o det gick skitbra! tillsammans med tre corydoras. inga problem alls.

              Kommentar

              • Föllförfisk
                • April 2010
                • 620

                #8
                Hur många hade du du?
                3? Du har två nu va?

                Kommentar

                • vickson
                  • May 2010
                  • 760

                  #9
                  Ursprungligen postat av Föllförfisk
                  Jag hade absolut kört på tetror. Vilka tetror funderar du på?
                  Sitter själv i samma sist o ska köpa inkörsfiskar till mitt nya kar, och vet inte vad det ska bli. är lite sugen på några guppys, men vet inte riktigt, de ska ju vara lite känsliga har jag hört. Är lite sugen på mosaikguramisar i stora karet..
                  De jag vet säkert är kardinal och de är väl lite bräckliga för att pilota. Vet inte än om det blir någon mer stimfisk men jag tror det, vill dock avgöra vilken sort sen när jag ser hur det blir och vilka jag tycker passa in.


                  Ursprungligen postat av hannesc
                  jag körde fjärilar som piloter o det gick skitbra! tillsammans med tre corydoras. inga problem alls.
                  Fjärilar? Dvs fjärilsciklider som ska vara så känsliga? Oki.
                  (Och för din information kan jag berätta att herr glasmästaren fortsätter krångla. Nu ska vi få karet på onsdag. Men det blev "lite mer än han hade räknat med så det blir lite dyrare men han vet inte än hur mycket. Och så var han förvånad över hur fina kanter det var på akvariumet innan och visste inte hur han ska få till det för tydligen ser det rätt djävligt ut - karln verkar inte ha hört talas om maskeringstejp. Så vi ska få betala mer trots att han är ruggigt försenad och dessutom inte använt maskeringstejp. Man kan ju bara hoppas att han verkligen använde akvariesilikon och en som håller för vår storlek på akvariumet. Missnöjd = jag.)

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Föllförfisk
                    Hur många hade du du?
                    3? Du har två nu va?
                    4. har tre nu.

                    Ursprungligen postat av vickson
                    D




                    Fjärilar? Dvs fjärilsciklider som ska vara så känsliga? Oki.
                    (Och för din information kan jag berätta att herr glasmästaren fortsätter krångla. Nu ska vi få karet på onsdag. Men det blev "lite mer än han hade räknat med så det blir lite dyrare men han vet inte än hur mycket. Och så var han förvånad över hur fina kanter det var på akvariumet innan och visste inte hur han ska få till det för tydligen ser det rätt djävligt ut - karln verkar inte ha hört talas om maskeringstejp. Så vi ska få betala mer trots att han är ruggigt försenad och dessutom inte använt maskeringstejp. Man kan ju bara hoppas att han verkligen använde akvariesilikon och en som håller för vår storlek på akvariumet. Missnöjd = jag.)
                    a adet gick hur bra som helst.

                    mm saaa ju att du skulle göra det själv

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      4. har tre nu.



                      a adet gick hur bra som helst.

                      mm saaa ju att du skulle göra det själv
                      Hade fjärilar på 80-talet och tyckte inte det var några problem men har läst här inne att de anses väldigt känsliga och blev förvånad. Om jag planterar växter och sätter igång allt fredag - när kan jag då släppa i de första piloterna?

                      Och jo, jag vet att du sa det. Och så lämnade jag bort det för att få det fixat av proffs, och det gick ju bra. Inte.

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        du kan släppa i på en gång

                        mm jobbigt. har du lärt dig en läxa nu vickson? *hytter med fingret!*

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          du kan släppa i på en gång

                          mm jobbigt. har du lärt dig en läxa nu vickson? *hytter med fingret!*
                          Oki. Men tror du inte att mosaikgurami är bättre piloter, har för mig att man nästan kan ha dem gå i handfatet utan att de coolar i första taget?

                          Mmm. Jag har lärt mig läxan att nästa gång jag har ett akvarium som behöver silikonas kräver jag hit ett stycke Hanns som fixar!

                          Kommentar

                          • flygrc
                            • June 2006
                            • 2755

                            #14
                            Hårt eller mjukt vatten?
                            För mig hade det påverkat valet.
                            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                            Kommentar

                            • vickson
                              • May 2010
                              • 760

                              #15
                              Ursprungligen postat av flygrc
                              Hårt eller mjukt vatten?
                              För mig hade det påverkat valet.
                              Det ska ligga på medelhårt (8). Vad skulle passa då?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...