Tips och råd efterlyses!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miyako
    • May 2010
    • 7

    Tips och råd efterlyses!

    Hej hej!!

    Tanken är att jag eller vi ska skaffa oss ett akvarium. Det kommer ligga på 180 L som det ser ut just nu.
    Eftersom att jag är mer eller mindre nybörjare vad gäller detta (bortsett från det min far hade när jag var mindre)
    så behöver jag lite råd ang. fisk.

    Jag har läst in mig ganska så ordentligt om hur man sköter akvariet så jag tror inte jag ska behöva hjälp med detta.

    Mitt problem är, att jag har jäkligt svårt att bestämma mig för vilken fisk vi ska ha. Vi kommer knappt överens om
    saken, men eftersom det är jag som kommer ha huvudansvaret för akvariet så har jag en lite större röst

    Först och främst, så skulle jag ju vilja ha någorlunda lätt skötta fiskar.

    Jag vet att ni kanske tycker jag är tråkig men jag har faktiskt fastnat för min guppysar och tycker dem är fina som fisken.
    Med andra ord skulle jag faktiskt vilja ha sådana. Problemet för mig är att jag skulle vilja ha en "huvudfisk" och sen
    nåt stim eller två och mal på det. Jag vill gärna ha dem färggranna.

    Tyvärr har jag ju hittat en massa eller ja, ett par huvudfiskar som vi vill ha. T.ex Både discusar och scalare och kampfisk m.m.
    har jag fastnat för,
    men om jag förstått det rätt så går dem inte ihop med mina guppysar som jag också vill ha.

    Min önskan är att ni kanske kan ge mig lite tips på kombinationer som funkar både vattenmässigt och tillsammans såklart.
    Det är självklart inget krav på just guppysar. Så ni får tipsa om vad som helst ni vill.

    Det finns ju hur mycket fisk som helst, men jag vet inte var jag ska börja någonstans.

    Finns det någon som har lust och ork att hjälpa mig?

    Mvh
    Mia
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #2
    Vill du ha guppys så ska du självklart ha ett gäng i karet, vad vissa andra tycker om fisken är ganska så oväsentligt.

    Kampfisk skulle jag nog inte chansa på med guppys och absolut inte med långfenade guppys (endlers kan gå).

    Diskusar ska vara svårare och dyra och sclarer kan jag inte uttala mig om.

    Om ni inte kan bestämma er alls kan ni ju alltid satsa på något biotoptema för att begränsa en smula. Det är lättare om ni kommer med förlag som vi övriga får rata än tvärtom.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Auratusen
      • March 2010
      • 874

      #3
      kampfiskar och guppys fungerara inte ihop, men det ska nog funka med discusar och jag har själv haft skalarer med guppys och det har funkat bra. men karet är nog lite litet för discusar.

      malar så kanske en golden nugget (Baryancistrus sp. 'L085') skulle passa. de är mycket fina malar.

      Kommentar

      • Miyako
        • May 2010
        • 7

        #4
        Tack för era svar

        Nej, det med guppysar och kampfiskar har vi förstått att det inte går. Discusar är nog för stora också som ni sa.

        Alltså, jag försöker komma överens med sambon om fisk, men han ska ha bläckfisk och haj o dittan och dattan. Ja, det är så det låter. Han vill ju väldigt gärna ha ett saltvatten, men jag känner mig inte redo för ett sådant.

        Vi var nere på Akvarietjänst här i Malmö och han sa också att scalare inte går ihop med guppysarna heller? Det är ju dem där jefla fenorna som gör det, dem som jag tycker är så fina.

        Har även funderat på detta med biotop, men jag vet inte där heller. Finns ju så otroligt mycket att läsa och titta på, så allt blir ett snurr i huvudet.
        Det värsta är ju att en del säger att det ena funkar medan den andra delen säger att det inte gör det.

        Ingen som har en bra bok om akvariefiskar att tipsa om? Så man kan läsa bra fakta om fisken och vad den funkar med och så? Gärna med färgglada bilder
        Eller kanske bara en hemsida?

        Vill ju inte att mina fina nya fiskar ska äta upp/mörda varann.. :/

        Jag ska titta vidare på nätet, och skriva ner det som kan tänkas vara intressant och återkomma, och under tiden ger ni mig massa tips på böcker/hemsidor..

        Tusen tack för er tid.

        /Mia

        Kommentar

        • Miyako
          • May 2010
          • 7

          #5
          Ursprungligen postat av Auratusen
          kampfiskar och guppys fungerara inte ihop, men det ska nog funka med discusar och jag har själv haft skalarer med guppys och det har funkat bra. men karet är nog lite litet för discusar.

          malar så kanske en golden nugget (Baryancistrus sp. 'L085') skulle passa. de är mycket fina malar.

          Den malen var ju skit läcker den ska upp på önskelistan

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Ursprungligen postat av Miyako
            Tack för era svar

            Nej, det med guppysar och kampfiskar har vi förstått att det inte går. Discusar är nog för stora också som ni sa.

            Alltså, jag försöker komma överens med sambon om fisk, men han ska ha bläckfisk och haj o dittan och dattan. Ja, det är så det låter. Han vill ju väldigt gärna ha ett saltvatten, men jag känner mig inte redo för ett sådant.

            Vi var nere på Akvarietjänst här i Malmö och han sa också att scalare inte går ihop med guppysarna heller? Det är ju dem där jefla fenorna som gör det, dem som jag tycker är så fina.

            Har även funderat på detta med biotop, men jag vet inte där heller. Finns ju så otroligt mycket att läsa och titta på, så allt blir ett snurr i huvudet.
            Det värsta är ju att en del säger att det ena funkar medan den andra delen säger att det inte gör det.

            Ingen som har en bra bok om akvariefiskar att tipsa om? Så man kan läsa bra fakta om fisken och vad den funkar med och så? Gärna med färgglada bilder
            Eller kanske bara en hemsida?

            Vill ju inte att mina fina nya fiskar ska äta upp/mörda varann.. :/

            Jag ska titta vidare på nätet, och skriva ner det som kan tänkas vara intressant och återkomma, och under tiden ger ni mig massa tips på böcker/hemsidor..

            Tusen tack för er tid.

            /Mia
            Artbeskrivningarna här med sökfunktion?

            Saltvatten är dyrt, betydligt mer avancerat och inte minst mer jobb. Fråga honom om han är beredd att ta allt extra ansvar.

            Alla har sina åsikter och man måste därför bilda egna baserat på vad man läst, hört och allra viktigast ens egen framtida erfarenhet.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Miyako
              • May 2010
              • 7

              #7
              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Artbeskrivningarna här med sökfunktion?

              Saltvatten är dyrt, betydligt mer avancerat och inte minst mer jobb. Fråga honom om han är beredd att ta allt extra ansvar.

              Alla har sina åsikter och man måste därför bilda egna baserat på vad man läst, hört och allra viktigast ens egen framtida erfarenhet.

              Ja, men det har jag försökt förklara för honom.. Och han är nog egentligen inte ens i närheten så intresserad som jag är

              Jag har nog allt sett sök funktionen, men nu undrar jag om jag sett den tillräckligt. Hittade dock en del fina fiskar på en sida här nu.. Den var dock inte så utvecklande på dem jag ville läsa om..

              Jag har kommit så långt i min plan att jag vet att jag vill ha fisk på alla 3 nivåerna. Dock gärna inte hoppande fiskisar. Också då gärna ett stim med lite mindre fiskar och några större då kanske.

              Jag hittade ett par läckra tetror, kongotetra? Och sen är jag även insnöad på scalarerna. Gärna en marmorscalar. Den enda vettiga fisken som min sambo kommit med som han skulle vilja ha, var kardinaltetrorna, men jag får väl överyga han :P

              Mitt problem, (om nu sökfunktionen ger mig de svar jag vill ha) är således helt plötsligt malen.. De flesta snygga malarna var antingen skit stora eller svårtillgängliga.

              Den enda jag kunde komma fram till var den gamla vanliga ancistrusen som inte blev mer än 15 cm ca? Kravet jag vill ha på den är att den ska ta lite alger. Jag ska ju bara ha ett 180 liters 1 m ca, och det är ju ganska litet för en mal på 30 cm

              Så, om du vill, kan du rätta mig efter det jag uppgett so far

              Kommentar

              • Miyako
                • May 2010
                • 7

                #8
                Just det ja, eftersom jag inte direkt är ute efter någon odling och inte vill ha en massa fiskbebisar, hur löser jag det på bästa sätt?

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Japp, de flesta vanliga sugmalarna blir ironiskt nog för stora för de flesta kar. Men det finns gott om mindre ändå beroende på vad man är ute efter. Lägg upp en liten lista på olika alternativa kombos så kan folk kommentera.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Ursprungligen postat av Miyako
                    Just det ja, eftersom jag inte direkt är ute efter någon odling och inte vill ha en massa fiskbebisar, hur löser jag det på bästa sätt?
                    Fiskar som gillar mumsa i sig yngel eller bara ett kön. Det första är nog roligare men det andra effektivare. Dock så kan det ju vara kul om man har möjlighet att utöka eller bibehålla beståndet genom att föda upp ett par yngel allt eftersom.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Miyako
                      • May 2010
                      • 7

                      #11
                      Sökfunktionen hade ju vart toppen, om man varit gold member :P Så jag kan ju tyvärr inte se allt jag önskar

                      Jag ska spana vidare under sökfunktion och se om jag kan få ihop mitt eget lilla akvarium innan jag postar.

                      Och du har så rätt, klart det är kul om man kan få till sitt lilla bestånd allt eftersom.

                      Vad har du för fiskisar, akvarium?

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #12
                        De två som är i min signatur.



                        Jag är ju ganska ny inom akvaristik jag med.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Miyako
                          • May 2010
                          • 7

                          #13



                          Jäkla grant biotop du ordnat där Kampfiskar är dessutom sååå läckra

                          Kommentar

                          Arbetssätt...