Akut fråga - ägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Akut fråga - ägg!

    Ser nu att mina vackra Jack Dempsey´s återigen lagt fullt med ägg på den vita, flata sten jag placerat i deras favorithörna av akvariumet.
    Senast så var äggen borta efter max två-tre dagar.

    Hur gör jag för att få fram några yngel av alla dessa ägg? Kan jag lyfta ur stenen med äggen på o placera i mitt 20-liters och få dem att kläckas där, eller måste en mamma eller pappa till dem finnas o göra...eh...något särskilt för att de ska kläckas?
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Med Jack Dempseys bör du lämna romen med föräldrarna då de är fantastiska på att vakta och ta hand om sin avkomma. Har du många andra fiskar som tar rom/yngel så hade jag lyft föräldrarna till ett eget kar, dock ett större än 20 liter och låtit dem leka igen.

    Jack Dempseys leker lätt så ska du inte odla dem så bör du låta dem gå i karet de har och låta dem försöka försvara romen tycker jag.
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      De lyckades ju inte senast då alla ägg var borta efter två dagar.

      Så äggen kläcks inte utan deras närvaro alltså?

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Vad har du mer för fiskar i karet? Ibland kan cikliderna själva äta upp romen om de känner att det är en utsatt miljö. Men oftast när romen försvinner är det andra fiskar som snor på nätterna när cikliderna inte ser. Prova med en nattlampa när de har rom, funkar hemma hos mig för att de ska kunna hålla borta mina ancistrusar som tar romen annars.

        Sen kolla i kategorin Amerikanska ciklider, många bra trådar här om just Jack Dempseys.
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          Glömde svara på din fråga man kan säkert kläcka dem utan föräldrarna, men synd att inte utnyttja föräldrarnas hjälp. Ska du försöka klöcka dem i ett eget kar, var super noga med vattenkvalitet och cirkulation så inte romen möglar.
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Thanx Klotte - ska prova med nattlampa, för jag misstänker malarna jag också.

            Någon som flyttat äggen o fått dem att kläckas bra utan föräldrarna?

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Försöket med nattlampa resulterade i att äggen klarade sig i tre dagar, sedan var alla borta. Är det föräldrarna själva som äter sin rom?

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                De kan äta sin egen rom om de är oroliga/stressade.

                Vitnade äggen under dessa 3 dagar?

                hur många malar har du och vilken sort?
                Checking out...

                Kommentar

                Arbetssätt...