Funkar dessa ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    Funkar dessa ihop?

    Min fjärilshane dog för några dagar sedan, vilket lämnar fjärilshonan ensam. Det var ett lekpar som visserligen aldrig hade lyckats dra upp några yngel, men de hade lekt och haft rom, så det är en besvikelse att jag inte lyckades rädda fjärilshanen. MEN, att han dog lämnar ett fråga. Ska jag skaffa en ny hane till honan och hoppas att det klickar eller försöka hitta ett nytt hem åt fjärilshonan och satsa på en annan ciklidart. Jag har bestämt mig för det senare, men bara om jag hittar ett nytt hem åt fjärilshonan. För jag tänker inte skänka henne till Djurmagazinet, eftersom jag är ganska fäst vid henne, haha

    Om jag lyckas hitta ett hem åt henne, då funderar jag på att skaffa en annan ciklidart som verkar vara betydligt mer lättodlad, nämligen Nannacara anomala eller Grön Bågfensciklid. Frågan är bara om de passar ihop med mina övriga fiskar? I karet går nämligen denna blandning:

    6 st Nyckelhålsciklider (Dessa är 4-5 cm långa, och jag väntar på att de ska para ut sig. Förmodligen har jag lyckats få 6 st av samma kön. Suck ...)
    3 st egenuppfödda Guppyhanar (Dessa ska snart få sällskap av 2 st honor som min kompis, dalmatin, har fött upp)
    6 st Panda-pansarmalar
    8 st Otocinclus
    Och så förstås fjärilshonan, men hon ska ju flytta om jag köper bågfensciklider, eftesom tre ciklidarter i ett 150-liters nog är för mycket, haha.

    Karet är på 150 liter och har varit igång sedan i augusti / september 2009.

  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Det bör fungera utmärkt ihop. Om du har gillat fjärilsciklider kan du ju ta en titt på bolivianska fjärilar, riktigt snygga och även de fungerar med den besättningen.
    Checking out...

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      Jag börjar bara fundera ... Blir det för mycket med 3 olika sorters (förhoppningsvis / förmodligen / antagligen två) lekande dvärgciklider i 150-liter? Antar att fjärilshonan kan stanna även om jag skaffar bågfensciklider, utan att det blir för mycket fisk i karet (Känns inte som särskilt mycket nu, och då ska ju 4 Nyckelhål bort också, så småningom). Kan jag skaffa en hane till henne OCH bågfensciklider? Avråder ni 3 olika ciklidarter i akvariet? Bilder från karet finns i min projekttråd, länk till den finns i min signatur. Jag bedömer det som att det finns många gömställen och möjligheter till många olika revir, ska dessutom i med mera sten och en kokosnöt om jag skaffar bågfenciklider.

      Jag tänkte faktiskt skaffa bolivianska fjärilar från början, men efter att ha väntat på att de skulle komma till Djurmagazinet i ca 3 månader gav jag upp, dessutom hittade jag ett lekpar vanliga fjärilar i en annan affär, och då slog jag till och köpte dem, även om de olyckligt nog dog.

      Kommentar

      Arbetssätt...