Tips på roliga invånare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rasmus_agren
    • January 2010
    • 198

    Tips på roliga invånare

    Det jag siktar på med mitt 240 l växtakvarium är att det skall vara vackert att titta på som en möbel men att man samtidigt ska kunna sitta framför det och hela tiden upptäcka nya saker som händer. Jag är inte så intresserad av den stilrena scaping-aspeketen av det hela, men det får absolut inte se ut som en fisksoppa.
    Jag tänkte ha ett ganska stort stim av neonregnbågar, som jag tycker är väldigt fina, som de enda fiskarna man ser på lite avstånd. Sen vill jag ha många olika sorters djur som man får spana lite mer efter. Gärna såna med intressanta beteenden eller som är roliga på något annat sätt. Det kan vara att de smyger runt bland växterna, gräver ner sig, intressanta lekbeteenden, bobyggande...
    Nu har jag räkor och ett par apistogrammor vilket är bra exempel på vad jag letar efter. Tidigare hade jag dvärgkulfiskar vilka var helt perfekta, men de gick tyvärr inte ihop med resten av invånarna och fick flytta.
    Så jag letar alltså efter små, snälla, roliga saker som inte syns vid första anblicken. Gärna lite ovanliga eller speciella på nåt sätt. Och "små" får gärna innebära insekter, maskar, små kräftdjur osv. Några tips?
    Senast redigerad av rasmus_agren; 09 May 2010, 03:19.
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Bra fråga, när jag läste tänkte jag att dvärgkulfisk skulle passa skit bra men synd att dom inte passade :S Men går dom inte ihop med dvärgciklider då? Ett djur som är lite kul att kika på är sötvattenskrabbor enligt mig, så länge dom inte sitter inne i någon grotta och häckar hela dagarna. Men de ska ju kunna ta sig upp till ytan, men det lyckas nog en krabba med om du har långa växter som går upp till ytan.

    Kommentar

    • rasmus_agren
      • January 2010
      • 198

      #3
      Kulorna var tyvärr mer intresserade av de andras stjärtfenor än fiskmat så det funkade inte. Ska sätta upp ett eget akvarium för dom för de är mina absoluta favoritfiskar. Jag har med tänkt på krabbor men dels så kommer de döda mina räkor (kan jag iofs ta) och dels så kommer de smita. Jag har ett öppet akvarium och de kan klättra på silikonet om inte annat. Men det är såna saker som jag tänker på! Finns det inte nåt annat litet festligt kräftdjur?

      Kommentar

      • chainy
        • February 2007
        • 405

        #4
        En roligfisk; Praktbotian - de är helknäppa
        Bilder på mina fiskar finns på;
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

        Kommentar

        • rasmus_agren
          • January 2010
          • 198

          #5
          Jag har faktiskt precis köpt några praktbotior. Än är de väldigt blyga men jag tror de kommer bli roliga. Hoppas de äter mina sniglar med. Tyvärr tyder allt på att det istället kommer bli räkor som blir basfödan...

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Du skulle ju alltid kunna ha någon liten guramisort om du vill.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • rasmus_agren
              • January 2010
              • 198

              #7
              Jag har sneglat lite på blå gourami som jag tycker är fina. Men de gömmer väl sig inte så mycket? Det är som sagt viktigt att de inte är framme och syns för mycket.

              Kanske finns det några roliga ålar tex? Inte kuhli för de är jag lite trött på.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Blå guramin blir ju inte direkt liten för den delen heller. Sen är det ju även så här att trivs de så kommer de ju gärna fram för att få mat.
                Med liten gurami menade jag en gurami som t.ex. läpp gurami som största sorten. Varför inte prova en grupp med små honungsguramis kanske? :P

                Att ha praktbotior i karet skulle inte rekomendera eftersom de kan bli så j*vla stora (3 dm), då skulle jag mycket hellre ta den lilla dvärgbotian (upp till 6 cm).
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                Arbetssätt...