Passande stimfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Passande stimfisk?

    Har ett kar på 240 l som det idag bor 3 skalare, 3 praktbotior, 3 mosaikgurami, 1 segelfenspleco, 1 ancistrus och 1 falsk vändmal.

    Ser ju väldigt tomt ut med bara 6 synliga fiskar som simmar runt. Tänkte igår när jag var till zoo att ett stim på 10 neoner skulle vara fint tills skalarna blir större. Men såfort påsen kom i karet flög min falska vändmal upp och skulle käka tetrorna så de fick flytta in i mitt 120 l istället.

    Vill ha någon typ av tetra, gärna färglad eller mer svart. Funderat på sorgmantel men blev avrådd här pga av deras agressiva beteende när de blir äldre, desutom ska de tydligen tappa färgen?

    Och ja, jag är medveten om att några av mina bottenlevande fiskar inte kommer kunna bo kvar i karet när de blir större.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Ursprungligen postat av gickan_87
    Har ett kar på 240 l som det idag bor 3 skalare, 3 praktbotior, 3 mosaikgurami, 1 segelfenspleco, 1 ancistrus och 1 falsk vändmal.

    Ser ju väldigt tomt ut med bara 6 synliga fiskar som simmar runt. Tänkte igår när jag var till zoo att ett stim på 10 neoner skulle vara fint tills skalarna blir större. Men såfort påsen kom i karet flög min falska vändmal upp och skulle käka tetrorna så de fick flytta in i mitt 120 l istället.

    Vill ha någon typ av tetra, gärna färglad eller mer svart. Funderat på sorgmantel men blev avrådd här pga av deras agressiva beteende när de blir äldre, desutom ska de tydligen tappa färgen?

    Och ja, jag är medveten om att några av mina bottenlevande fiskar inte kommer kunna bo kvar i karet när de blir större.
    Kanske svart neontetra^^? Annars så är rödmunstetra fin och stimmar väldigt bra, blir lite större än neoner.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Fast fisken måste ju från början vara såpass stor att inte vändmalen ser den som käk...

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Fast fisken måste ju från början vara såpass stor att inte vändmalen ser den som käk...

        Aha, kongotetra kanske? är stor när man köper den och blir större sen. Ett stim sådana kan bli nice.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Ja, de var ju fina!

          Men hur lätta är de att få tag i?

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            #6
            Kongotetror är en av mina favorittetror till medelstora kar till stora kar! Har själv en liten grupp i mitt 250L å jag njuter av dem varje dag. Andra tetror som nog oxå hade funkat är dolksticktetror och liknande, blind grottetra etc. Kolla gärna här på zoopets artbeskrivningar för mer inspiration... Vad gäller sorgmanteln har iaf inte jag märkt av nått aggressivt beteende med stigande ålder iaf inget allvarligt. Mina kongohanar beefar lite ibland som hanar av vuxen fisk gärna gör i största allmänhet, men det resulterar aldrig i några skador eller nån stress.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Rosentetror, kanske?
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • J.Milton
                • January 2010
                • 674

                #8
                Rosentetror eller försöka få tag i ett stim halv vuxna koppartetror.
                Gav själv bort ett 10tal koppartetror för nån vecka sen, hade både koppar och neon och det vart lite FÖR mycket rörelse i karet=)
                240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                Blogg+Galleri

                Kommentar

                • J.Milton
                  • January 2010
                  • 674

                  #9
                  Slår ett slag för Fantom tetran med, men den är kanske för liten för dig iof.
                  240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                  Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                  Blogg+Galleri

                  Kommentar

                  • Bladh
                    • February 2010
                    • 193

                    #10
                    Högryggade tetror, t.ex. rosentetran, lär nog fungera. Snygga är dom också!

                    Kommentar

                    • gickan_87
                      • November 2003
                      • 1873

                      #11
                      Pratade nyss med en kompis som inte vill ha sina två slöjstjärtar kvar kan de funka i mitt kar? (sett endel bilder med både skalare och slöjisar)

                      Rosentetran gillar jag skarpt! liksom fantomtetran.

                      Kommentar

                      • Föllförfisk
                        • April 2010
                        • 620

                        #12
                        Hmm, är det inte risk att scalarerna biter slöjisarna i stjärtfenan? Jag skulle nog inte välja den kombinationen!
                        Jag har för en vecka sen köpt et litet gäng kongotetror, de är riktigt vackra, särskilt hanarna! Men det blev lite fisksoppa, då jag har Kerri-tetror oxå. Ska nog flytta över kongotetrorna till det stora då det startas upp.
                        Annrs har jag funderat på dolkstickstetror oxå, det tycks vara jättefina fiskar!

                        Kommentar

                        • gickan_87
                          • November 2003
                          • 1873

                          #13
                          Vet inte hur hårda skalare är på fenor..

                          Kongotetrorna tycker jag blir för stora
                          Svårt när det finns så många fina att välja på :/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...