Vill bli av med snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Greentea
    • April 2009
    • 2

    Vill bli av med snäckor

    Har fått snäckor i akvariet som är på 120 l. Försöker plocka bort dom för hand, men det dyker upp nya hela tiden.
    Läste att praktbotia är bra på att äta snäckor, men har för litet akvarium för den. Finns det någon annan mindre Botia som äter små snäckor eller något annat tips för detta problem?
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    #2
    Pakistanbotia är duktiga på att ta snäckor, och de behöver inte lika mycket utrymme
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


    Kommentar

    • Greentea
      • April 2009
      • 2

      #3
      Tack för tipset. Glömde nämna att jag även har en sebrasnäcka. Finns det då risk att även den kan bli angripen, eller är den för stor ( 2-3 cm) för att vara intressant?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Den lär nog kunna få problem med botierna.
        De lär nog försöka äta upp den i vilket fall som, och eftersom den går in i skalet så fort de kommer så kommer den troligen svälta ihjäl.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • undervatten
          • April 2010
          • 137

          #5
          hade snäckproblem i mitt 120 liters och då införskaffade jag mig 9 st anentome helena snäckor och sen dess har jag inte sett en enda snäcka... Superbra snäckätare!
          Har haft mina anentome helenasnäckor ihop med både större äpplen och zebrasnäckor och de har överlevt De brukar inte gå på större snäckor.
          10 st med alla olika sorters fiskar.
          Jag kör med såna där pansarlimosiner!
          Tumregel: Man har aldrig för många akvarier

          Kommentar

          • akvavirum

            #6
            Ursprungligen postat av undervatten
            hade snäckproblem i mitt 120 liters och då införskaffade jag mig 9 st anentome helena snäckor och sen dess har jag inte sett en enda snäcka... Superbra snäckätare!
            Har haft mina anentome helenasnäckor ihop med både större äpplen och zebrasnäckor och de har överlevt De brukar inte gå på större snäckor.
            Bra tips! Man sk inte köpa botior enkom för att bli av med snäckor. Dels förtjänar de att bli köpta för att man vill ha just dem - dels ska de vara i stim... sällan 1-2 tar snäckor på samma sätt som 5-6 gör ändå. Ensamma botior tenderar också att bli aggressiva mot andra invånare då de blir stressade av ensamheten. gräver också en hel del gömmor för att komma till sin rätt och blir då oftare framm än om man inte har :-)

            Anentome, ett gäng av dem - ger minst lika bra resultat

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #7
              Anledningen till varför man får skärpsnäckor är att man matar för mkt/ofta.

              Bästa sättet är att köpa dig ett par A- Helenor (mördarsniglaR) de är fina och låter bli de andra snäckorna som är större. Mina zebrasnäckor lever änn tillsammans med A. Helenorna.
              Praktbotior äter inte alltid snäckor och de blir stora.
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              Arbetssätt...