En bra yngel ätare :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    En bra yngel ätare :)

    Jo, haha, topicen kanske lät lite fel.

    Jag letar efter en fredlig och sällskaplig fisk som är duktig på att äta yngel från Guppys och Platys t.ex. Dock får den inte gå på t.ex Ancistrus yngel.

    Ska helst komma från sydamerika dessutom!

    Vilka krav jag ställer.

  • LLL
    • July 2009
    • 328

    #2
    Hur stort kar har du?

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Har inget nu, men tankeställning var från 180 liter och uppåt.

      Kommentar

      • Eidesdotter
        • December 2009
        • 219

        #4
        Jag letar efter ungefär samma sak. Har en tråd i "sydamerikanska ciklider".
        Där jag har hittills blivit tipsad om fjärilsciklid, nyckehålsciklid, thomasi, Guianacara och..., minns inte vad det var mer just nu. Men alla är ju ciklider som sagt, vet inte om du är ute efter det?

        Sedan tror jag det blir svårt att hitta något som äter levandefödarnas yngel men låter bli ancistrusynglen. Har de en duktig pappa som skyddar dem går det ju bra, men jag tvivlar på att det finns fiskar som gillar platy-yngel men inte malyngel. Yngel som yngel liksom.

        Annars kanske en lite större tetra i ett lagom stim kunde vara något?
        Har ingen egen erfarenhet just där, men tänker mig att t.ex. Briljanttetra kanske är stora nog att mumsa i sig ett nyfött yngel eller två?
        Mina glödbandstetror försöker ibland ta ett nytt platy-yngel, men jag har ännu inte sett dem lyckas. Munnarna verkar vara för små.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          normala tetror och dvärgciklider är nog för små för att tugga malyngel.

          platy/guppy/svärbärar/mollyyngel går bra.


          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Svetsaren
            • July 2009
            • 193

            #6
            Scalarer? Mina mumsar nyfödda guppys och står och lurpassar vid flytormbunken, där de små håller till. Visst kan de säkert äta Ancistrus också, men deras kroppsform förhindrar dem lite grann att gå nära botten. Bara en idé.

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              skalarer och palettciklider käkar yngel. fast min paletthane käkade även mina ancistrus yngel

              Kommentar

              • Yollis
                • February 2010
                • 479

                #8
                mina tigerbarbs gör "rent hus" på guppy-yngel

                EDIT: fast kommer ju från fel kontinent såg jag nu...
                /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                "Happy Wife - Happy Life"

                Kommentar

                • Johan0201
                  • June 2007
                  • 708

                  #9
                  Kan vara svårt att lära fiskarna vilka yngel de får och inte får ta
                  1* 540 liter med SA/CA ciklider
                  9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                  www.tvspel.ifokus.se

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    En hujeta-gädda (Ctenolucius hujeta), kanske? Eller Belonesox belizanus?

                    Båda håller mest till i den övre delen av akvariet och tar småfisk där. Ancistrusyngel simmer inte så hemskt mycket i det fria vattnet, och klarar sig nog i högre grad.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #11
                      Nu är det nog så att Ctenolucius hujetan väl blir lite i största laget för ett kar på bara 180l eller?
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Jag är ute efter något liknande till mitt 222L, apistorna jagar emellanåt guppysarna men lyckas sällan. Men jag hittar inga artbeskrivningar på de Jens nämner?
                        För övrigt verkar i alla fall apistorna ta ancistrusynglena för de lever ju mycket på glaset i början
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        Arbetssätt...