en salig blandning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kr3wie
    • May 2008
    • 71

    en salig blandning

    320L akvarie

    Har låtit vattnet gå runt i en vecka eller två nu, så daxx att börja fundera på firrar

    Tänkte mig något i stil med

    Malawiciklider eller någon annan typ av lite mindre ciklider (runt 10-15cm)
    malar
    ålar?
    kanske sötvattensmuräna
    black ghost 1-4st
    Jätteskalarer 2st
    en kampfiskshane och ev ngn/ngra honor


    ev växter?
    FORTFARANDE ETT YNGEL
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    För det första:

    Att akvariet stått med vatten och snurrat i en vecka eller två gör varken till eller från. För att "få igång" ett akvarium behövs nedbrytande bakterier, då behövs ammonium som de kan bryta ned, vilket vanligtvis kommer från fiskarna, om man inte kör så kallad "fishless cycling".

    Alltså, köp 3-5 fiskar som du vill ha, mata sparsamt och utöka inte fiskbeståndet på ungefär en månad. Sen kan du successivt lägga i fler fiskar med någon veckas mellanrum tills du är nöjd.

    För det andra:

    Malawiciklider bör du inte ha med andra fisksorter, förutom ev. vissa malar såsom ancistrus eller dylikt. De är väldigt framfusiga och kan vara aggressiva. Så, vill du ha malawi, håll dig till en malawi-biotop.

    Black Ghost är en nattaktiv rovfisk, bara så du vet. En morgon kan du vakna upp och se att din favoritfisk bengt saknar ett öga. Dessutom är karet för litet för en fullvuxen black ghost.

    Sötvattensmuräna behöver bräckt vatten, trots namnet.

    Kampfiskar funkar väl fint, dock inte med de andra fiskarna du har nämnt.

    Nä, det här blir alldeles för knepigt. Läs på lite om fiskarna du är sugen på, sen frågar du igen.

    MVH Johan

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #3
      länk till fishless cycling http://www.aquahobby.com/articles/e_fishless.php

      Sen skulle jag också vilja säga att en stor växtmassa underlättar när du börjar tillsätta fisk, detta då en del fiskbajs och så bblir till näring åt växterna istället för att ackumuleras i karet.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Auratusen
        • March 2010
        • 874

        #4
        om du kommer köra den blandningen kommer det nog bli garanterat kaos. kampfisken kommern nog inte vara hel så länge.

        om man sk ha malawi är det bäst att ha ett malawi-biotop. de går ju bra ihop med malar och tanganyika och viktoriaciklider. skalarer kan gå an med malawi, men ingen bra blandning, tycker jag.

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Om du har malawi ihop med skalare, så säger jag bye bye till skalarerna rätt så fort. Även om du skulle ha den fredligaste sorten som går att få tag i.

          Det går att ha ålar ihop med malawi. Dock kanske det inte är helt problemfritt bara för det.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Auratusen
            om du kommer köra den blandningen kommer det nog bli garanterat kaos. kampfisken kommern nog inte vara hel så länge.

            om man sk ha malawi är det bäst att ha ett malawi-biotop. de går ju bra ihop med malar och tanganyika och viktoriaciklider. skalarer kan gå an med malawi, men ingen bra blandning, tycker jag.

            skalarer med malawi..........!?!?!?

            hmmm...

            skalarer lågt ph
            malawi högt ph

            skalarer lugna seglare i karet
            malawi stirrar runt i hela karet

            etc
            etc
            etc
            etc


            en av de mer sämre kombos man kan ha....


            sorry



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              Ursprungligen postat av pikachu
              Om du har malawi ihop med skalare, så säger jag bye bye till skalarerna rätt så fort. Även om du skulle ha den fredligaste sorten som går att få tag i.

              Det går att ha ålar ihop med malawi. Dock kanske det inte är helt problemfritt bara för det.
              malawi och skalar vet jag inte, men det går rätt så bra med skalar och tanganyika.

              men jag gillar inte sånna blandningar...visst, jag har de två arterna ihop med varandra i ett kar, men prinsessornas kar började läcka så de får gå där tillfälligt.

              men arter från the rift lakes tycker jag att man inte borde blanda med fiskar från sydamerika, asien etc (förutom malarna)

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Tanganyikorna är i det rent generalla mycket lungare än malawi.
                Även jag har en del Tanganyika i mitt kar (en prinsessa, en julle regani, en tellma och två multisar) tillsammans med en sajica hona, en skalare hane, en flaggciklid hona (är nästan säker på att det är en hona), en tomasciklid hona, en påfågelspilnäbb, en öronål, två små randiga chokladmalar, en tanganyika mal (vet ej sort) och tre ancistusar i ett kar på 240l.

                Men jag skulle aldrig komma på tanken ens att prova malawi med skalare.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Estetfjortiz
                  • March 2009
                  • 365

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johanski
                  En morgon kan du vakna upp och se att din favoritfisk bengt saknar ett öga.

                  MVH Johan
                  hahahaha sitter ensam och garvar åt detta. Det lät så kul! Kanske har dålig humor
                  HETER NU MERA UNDERVATTEN!

                  Kommentar

                  • kr3wie
                    • May 2008
                    • 71

                    #10
                    vad tycker ni jag ska ha då? vill ha ett ganska fint gäng med fiskar, kanske ngt lite lugnare

                    * malar
                    * tetror
                    * kampfisk/ar
                    * guppys
                    * skalarer
                    FORTFARANDE ETT YNGEL

                    Kommentar

                    • J.Milton
                      • January 2010
                      • 674

                      #11
                      Du skriver kampfisk/ar , tänk bara på att fler än 1 hane brukar vara kört.
                      Annars en skaplig combo.
                      Vet dock ej om scalarens fenor får vara ifred för kampisen? Har ingen erfarenhet av kampfisk+scalar.
                      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                      Blogg+Galleri

                      Kommentar

                      • kr3wie
                        • May 2008
                        • 71

                        #12
                        Ursprungligen postat av J.Milton
                        Du skriver kampfisk/ar , tänk bara på att fler än 1 hane brukar vara kört.
                        Annars en skaplig combo.
                        Vet dock ej om scalarens fenor får vara ifred för kampisen? Har ingen erfarenhet av kampfisk+scalar.
                        jo, vet att man ej bör ha två hanar i samma akvarium
                        FORTFARANDE ETT YNGEL

                        Kommentar

                        • Pliina
                          • January 2010
                          • 292

                          #13
                          Ursprungligen postat av Estetfjortiz
                          hahahaha sitter ensam och garvar åt detta. Det lät så kul! Kanske har dålig humor
                          Då har jag också det isåfall

                          Kommentar

                          • pikachu

                            • December 2007
                            • 1189

                            #14
                            Skalarer ihop med labyrintfiskar och ungfödare brukar inte gå så bra rent generellt.

                            Ihop med skalarer kan man ha diverser snälla SA och CA ciklider, tetror med hög kropp eller som blir hyfsat stora och malar av olika slag. Man bör heller aldrig ha skalarer i ett kar som är under 50 cm i höjd.

                            Undrar du mer så fråga på och jag ska svara så bra jag kan.
                            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...