Glasskål/vas med småfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Glasskål/vas med småfisk

    Jag tänkte införskaffa en glasskål på ex. IKEA och ha en vacker växt i samt ett gäng små färgglada firrar.

    Tips på fiskar som inte kräver stor vattenmängd och kan trivas i en glasskål på sådär 15-20 liter?

    Räcker det med frekventa vattenbyten, eller krävs en pump i en sådan liten glasbehållare?
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Jag har inte sett nån som lyckats göra ett sånt projekt lagligt. Jag har inte heller sett nån som lyckats göra det till en anständig djurhållning. Så varför inte köpa ett riktigt akvarium och bygga upp det så att det blir bra för fiskarna och så du inte riskerar böter?
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Bygert
      Jag har inte sett nån som lyckats göra ett sånt projekt lagligt. Jag har inte heller sett nån som lyckats göra det till en anständig djurhållning. Så varför inte köpa ett riktigt akvarium och bygga upp det så att det blir bra för fiskarna och så du inte riskerar böter?
      - Ska du ge mig böter, eller vem?

      F.ö. så har jag redan ett 375-liters akvarium.

      Någon annan som kan bidra med tips på någon mindre art som kan trivas? Har redan haft yngel i liknande (15-20 liter) som trivdes utmärkt.

      Kommentar

      • Johan0201
        • June 2007
        • 708

        #4
        Det är skillnad på att har yngel och vuxna fisk i en vas. Det kommer nog bli väldigt svårt att hålla bra vattenkvalité i något sådant litet
        1* 540 liter med SA/CA ciklider
        9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

        www.tvspel.ifokus.se

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          det finns ju småfiskar som kan vara i 15-20L, problemet med en vas är ju att den är smal och hög. inte så mycket att simma på längden.

          annars borde räkor och snäckor gå bra.

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ursprungligen postat av Flaxss
            det finns ju småfiskar som kan vara i 15-20L, problemet med en vas är ju att den är smal och hög. inte så mycket att simma på längden.

            annars borde räkor och snäckor gå bra.
            - Det handlar i så fall om en rektangulär vas, dvs som ett litet akvarium.

            Kommentar

            • phreak
              • March 2010
              • 77

              #7
              kardinal tetror ett par stycken.. varför inte några guppy yngel.. räkor eller artima skulle ju vara trevligt.. fisken kan ju inte klaga isådana fall hade dom nog gjort det.. haft ett litet mini akvariumet vid datorn tidigare med artima..
              102l kar
              350l kar
              200l kar

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Nej jag ägnar mig nog snarare åt att se till att folk inte får böter. Men visst kan man få böta för fisk i en vas, det går då vägen via länsstyrelsen, miljöåklagare och tingsrätten.

                Det viktiga är dock inte böterna. Det finns vansinniga regler på djurskyddsområdet men att det är förbjudet att hålla fisk i skålar är faktiskt fullt rimligt, det är inte en anständig djurhållning.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bygert
                  Nej jag ägnar mig nog snarare åt att se till att folk inte får böter. Men visst kan man få böta för fisk i en vas, det går då vägen via länsstyrelsen, miljöåklagare och tingsrätten.

                  Det viktiga är dock inte böterna. Det finns vansinniga regler på djurskyddsområdet men att det är förbjudet att hålla fisk i skålar är faktiskt fullt rimligt, det är inte en anständig djurhållning.
                  - Så det du säger är alltså att inga fiskar kan leva i 15-20 liter vatten?

                  Kommentar

                  • joelvuo
                    • September 2009
                    • 771

                    #10
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    - Så det du säger är alltså att inga fiskar kan leva i 15-20 liter vatten?
                    Det sa han aldrig, vad jag kan läsa i alla fall. Man ska inte hålla fiskar i vaser/skålar för fiskarnas skull. Och nej, jag har inte frågat en fisk som bor i en liten skål mår.

                    Och bryr du dig inte om fiskarnas bästa så tycker jag att du inte ska ha fiskar.
                    Senast redigerad av joelvuo; 11 April 2010, 20:11.

                    Kommentar

                    • sissi.
                      • February 2010
                      • 250

                      #11
                      Det är ju häftigt att ha en räk vas eller något liknande... kan bli riktigt snyggt. Finns några andra som har gjort en sådan här på zoopet kolla in dom på projekt så kanske du får lite inspiration!

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Ursprungligen postat av sissi.
                        Det är ju häftigt att ha en räk vas eller något liknande... kan bli riktigt snyggt. Finns några andra som har gjort en sådan här på zoopet kolla in dom på projekt så kanske du får lite inspiration!
                        - Jag har sett räkvaserna här ja, och de är hur snygga somhelst....men räkor har jag redan haft, så nu är frågan om det går att få någon småväxt fiskart att trivas i sådär 20 liter.

                        Är ju inte tänkt att rymma ett stim precis, utan kanske några individer som inte nödvändigtvis går i större stim.

                        Kommentar

                        • perfetto
                          • March 2008
                          • 1593

                          #13
                          Ursprungligen postat av joelvuo
                          Det sa han aldrig, vad jag kan läsa i alla fall. Man ska inte hålla fiskar i vaser/skålar för fiskarnas skull. Och nej, jag har inte frågat en fisk som bor i en liten skål mår.

                          Och bryr du dig inte om fiskarnas bästa så tycker jag att du inte ska ha fiskar.
                          - Du joelvuo...tror du jag öht brytt mig om att fråga efter råd kring detta om jag inte brytt mig om fiskarna? Tänk om...tänk rätt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Bygert
                            Nej jag ägnar mig nog snarare åt att se till att folk inte får böter. Men visst kan man få böta för fisk i en vas, det går då vägen via länsstyrelsen, miljöåklagare och tingsrätten.

                            Det viktiga är dock inte böterna. Det finns vansinniga regler på djurskyddsområdet men att det är förbjudet att hålla fisk i skålar är faktiskt fullt rimligt, det är inte en anständig djurhållning.
                            Det finns inget förbud mot skålar. I praktiken gäller exakt samma regler för skålar/vaser som för akvarier - dvs paragraferna 4-8 i 13 kapitlet i L80 skall vara uppfyllda. Paragraf 6 kan man glömma om man inte vill plåga sina fiskar och det gäller för alla akvarier - de övriga punkterna är klart svårare att uppfylla i en skål/vas men inte omöjliga

                            Jag har faktiskt både en skål och en Ikea-vas hemma med fisk i och bägge är lagliga enligt nu gällande lagstiftning - bortsett då från paragraf 6, men den är inte heller uppfylld i mitt 3.000 liters akvarium.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • perfetto
                              • March 2008
                              • 1593

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Det finns inget förbud mot skålar. I praktiken gäller exakt samma regler för skålar/vaser som för akvarier - dvs paragraferna 4-8 i 13 kapitlet i L80 skall vara uppfyllda. Paragraf 6 kan man glömma om man inte vill plåga sina fiskar och det gäller för alla akvarier - de övriga punkterna är klart svårare att uppfylla i en skål/vas men inte omöjliga

                              Jag har faktiskt både en skål och en Ikea-vas hemma med fisk i och bägge är lagliga enligt nu gällande lagstiftning - bortsett då från paragraf 6, men den är inte heller uppfylld i mitt 3.000 liters akvarium.
                              - Då kanske du kan tipsa mig om någon lämplig art, Kjell?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...