Röd juvelciklid och ?...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tussetina
    • August 2009
    • 6

    Röd juvelciklid och ?...

    Hej

    Jag har precis startat upp ett nytt akvarium på 300l och känner att det är dags för mig att lämna "nybörjarstadiet". Jag har nu beställt 2 par av arten röd juvelciklid (lifalili) och undrar vilka andra fiskar som skulle klara av att gå ihop med dessa? Jag vill gärna ha fiskar som "matchar" varandra färgmässigt, så de ska helst vara gula/guld/orange/röda i huvudsak, det gör självklart inget om de är hälften gula och hälften någon annan färg
    Jag har fått råd att skaffa Jack D eller Zebraciklid, men kände inte riktigt att det klickade när jag var och kollade på dem

    Hjälp plix^^
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag tycker det låter lite mycket med två par röda + en till sort.

    Men om du promt ska ha i en till sort så.. Prova ett par blå ciklider.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Tussetina
      • August 2009
      • 6

      #3
      Njaa, jag gillar inte blå fiskar, vill ha mer rödskala.

      Dom kan väl inte vara så illa så man bara kan ha två röda juvelciklider och inget annat på 300l ?

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #4
        Nejdå, så illa är de nog inte, men du skrev först "2 par" vilket man normalt tolkar som fyra fiskar. ^^ Och då ska båda paren ha varsitt revir naturligtvis.

        Fråga: är det bara ciklider du är ute efter eller fiskar i allmänhet? Som stimfisk borde väl kopparbarb eller kolglödstetra lysa vackert i ett rödtonat kar?
        Det finns också en odlingsvariant av zebracikliden om du gärna vill ha fer ciklider i ditt kar, och man tror att just den skulle passa.
        Elfenbenscikliden ser ut såhär:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=851&SOK=1
        Senast redigerad av Pickles; 07 April 2010, 14:20.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Tussetina
          • August 2009
          • 6

          #5
          Jag menade två par först, men skrev fel sen Men om man har ett par röda juvelciklider så borde det fungera att ha någon form av stimfisk om den är lite större? Och kanske ett par av de du länkade ?

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #6
            Jag är absolut ingen ciklidexpert, men du borde gott kunna stoppa ned ett gäng fina stimfiskar, ett par malar och kanske någon typ av fisk som håller till i övre skiktet av akvariet.
            Prata med Nubi, hon hade ett par i ett blandkar för inte så länge sedan. ^^

            Se bara till att 'dela av' karet på ett ganska markerat sätt med inredningen och var säker på att där finns gott om bråte för båda paren att leka i (både röd juvel och elfenben leker ofta och lätt om de fattar tycke ^^). så tror jag att det går finfint!
            Spana in lite andra bilder på kopparbarben än den som finns här på zoopets artbeskrivning innan du bestämmer dig. Det är riktigt färgsprakande firrar. ; )
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Rödciklider kan vara rätt bitska, särskilt under lektiden, så små och/eller timida fiskar är nog ingen hit. Och blir det inte lite tråkigt när alla fiskarna har liknande färg? Ett tips är att köra på en afrikansk biotop, med rödcikliderna, och t.ex ett stim Kongotetror, en hane och några honor av pansarålar, nå´n Synodontis, och kanske ett par grottlekande ciklider som komplement till de öppetlekande rödcikliderna, t.ex lejonhuvudsciklid, som inte är särskilt färggrann, men väldigt intressant, och kan ta vara på sig.

              Ett annat förslag är att du skippar de fiskarna, och skaffar ett par salvini, en annan ganska bitsk ciklid, men som kommer från Centralamerika, och är övervägande gul och röd, med ett svart band, och lite blått.

              Personligen hade jag kört på det förstnämnda förslaget Starka färger är inte det enda som gör ett akvarium kul att titta på.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Tussetina
                • August 2009
                • 6

                #8
                Hej

                Det låter jättebra! Jag har dock nu lovat att ta mig an några papegojciklider, kommer de få stryk om jag köper ett par röda juvelciklider?

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #9
                  Jag är ju ingen exert på röda juveler men.. Jag skulle nog säga att dina papegojor kommer åka på storstryk.

                  Om du ska ha två par juveler, så skulle jag inte rekomendera att du har någon annan ciklid i alla fall.
                  Du kan ju alltid prova att ha en tuffare stimfisk som tidigare nämnts.
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • GreenGhost
                    • May 2010
                    • 2

                    #10
                    Jag hade 4st små Jack Dempsey mellan 4-8cm i ett kar tillsammans med 2 små röda juveler.
                    JD åkte på storstryk av juvelerna som är 3 gånger så små så jag fick vacker slänga över mina JD i mitt 375 kar i väntan på att jag får fundera klart på om jag ska ha kvar de eller inte.

                    Kommentar

                    • Pelle_68
                      • March 2010
                      • 1

                      #11
                      Jag fick oxå tips av akvariehandlaren att kombinera mitt rödciklid par med ett zebra ciklid par och några mindre eldbukar som han fömodligen ville bli av med...... Karet där de gick tillsammans några veckor, är på ca 200liter. Idag i skrivandes stund har rödcikliderna fått yngel igen (inträffar med 3 veckors mellanrum sedan ett halvår tillbaka) och jag har fått panikrädda zebra cikliderna och eldbukarna då de låg som packade sillar bakom en av pumparna medans rödciklidhannen vaktade dem på 10cm avstånd... De vilar nu upp sig i mitt 375liters malawi kar, inte direkt optimalt men vad gör man

                      Kommentar

                      • Nussetusse
                        • August 2019
                        • 2

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tussetina
                        Hej

                        Jag har precis startat upp ett nytt akvarium på 300l och känner att det är dags för mig att lämna "nybörjarstadiet". Jag har nu beställt 2 par av arten röd juvelciklid (lifalili) och undrar vilka andra fiskar som skulle klara av att gå ihop med dessa? Jag vill gärna ha fiskar som "matchar" varandra färgmässigt, så de ska helst vara gula/guld/orange/röda i huvudsak, det gör självklart inget om de är hälften gula och hälften någon annan färg
                        Jag har fått råd att skaffa Jack D eller Zebraciklid, men kände inte riktigt att det klickade när jag var och kollade på dem

                        Hjälp plix^^
                        Jag har elfenbensciklider och tror att det kan vara ett alternativ, jag vet inte om det är färgen du letar efter men om jag har rätt är dessa arter rätt lika.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...