Ancistrus och Gibbiceps bråkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lellel2
    • September 2009
    • 199

    Ancistrus och Gibbiceps bråkar

    Har tidigare märkt att mina gibbiceps har sett lite skamfilad ut, har alltid misstänkt palettcikliderna men nu ikväll satt jag och tittade och märkte att min ancistrus hane hade satt fast sina piggar i gibbin och åkte med, båda är runt 8 cm långa, plecon kanske 10. dom bråkade ganska häftigt och jag kan inte säga att någon var särskillt oskyldig till det, båda verkade hetsa.

    Är det vanligt att dessa två inte går ihop? Hade fått för mig att detta skulle vara en ganska fredlig kombination? Kan jag göra något åt det eller bör det växa när bort dom fått göra upp? dom har gått i samma kar i 4 månader nu. Detta skedde i samband med mat, jag la i tre algtabletter.
    "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
    Work smart, not hard
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    Det är en fråga om revir, se till att ha fler gömmställen, mata på 2 sidor av karet. Hur stort akvarium är fiskarna i? Gibbiceps blir 50cm, och vanlig ancistrus blir ungefär 12cm, så ifall de varit fullvuxna så hade nog ancistrusen inte vågat göra nå, Ancistrus brukar också bråka om revir med varandra, så det är nog inget ovanligt, men om du ser att fisken tar skada så är det nog bäst att flytta på en av dem.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • Lellel2
      • September 2009
      • 199

      #3
      Karet är på 540 liter. Njaa, Gibbiceps har sett lite skamfilad ut, något fjäll som lossnat och så men i övrigt verkar den pigg. Får väl hålla ett öga efter svampinfektioner och låta dom reda upp det där själva. Det är ganska liten storleksskillnad på dom just nu men det ordnar sig, ancistruse är ensam med 3 honor så hon ska väl bli lycklig när han väl lugnar ned sig och skaffar sitt revir.
      "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
      Work smart, not hard

      Kommentar

      • SimonSaysBaka
        • August 2009
        • 788

        #4
        Blir grymt glad att höra att du har ett bra kar för gibbin bara du ser till att det finns fler gömställen så löser det nog sig.

        Som sagt var så växer gibbiceps så det knakar, min blev 50cm på ungefär ett år, han var 15cm när jag köpte honom, så tror inte de blir nå bråk när han växer till sig
        Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

        Kommentar

        Arbetssätt...