akvariefiskens ålder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    akvariefiskens ålder

    Om man bortser från extremfall och håller sig till vad folk skulle tycka är 'hyfsat vanliga' fiskar i ett hemma-kar. Vad har fiskar då för livslängd?

    Jag inser naturligtvis att det skiftar väldigt mycket, men om man generaliserar lite gruppvis kanske det går att svara på?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • DAHLBERG
    • September 2008
    • 1598

    #2
    Normalålder i ett "hemma-kar" hos en äkta Svensson är troligtvis 3 månader för alla fiskar oavsett art..
    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
    540 liter kulfisk - T. lineatus
    120 liter salt - Koraller och fisk

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Ursprungligen postat av DAHLBERG
      Normalålder i ett "hemma-kar" hos en äkta Svensson är troligtvis 3 månader för alla fiskar oavsett art..
      Det är väl att ta i, den dödliga nitriten kommer ju efter två veckor.

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        • May 2003
        • 1831

        #4
        Om vi ska räkna snitt gäller det att tänka lite annorlunda.

        Det finns två typer av svenssonakvarister. De som köper en fisk och den dör efter en dag ungefär. Det drar ner snittet en rejäl bit. Men som tur kompenserar det alltid på något sätt, eftersom...


        ...det finns de personer som haft samma scalarer sen sena 70 talet.( Jo har hört folk påstå det) Fisken ska alltså vara drygt 30 år gammal. Vilket är fantastiskt, då hela statistiken ändrar riktning.

        Så snittåldern för en fisk, i det här fallet en scalare skulle således bli 3 år.
        Med vänlig hälsning
        Alexander

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Jag räknade snitt För Svenssonakvarister = de som inte har scalarer i 30 år. Yyylllipääääh
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • Alexander Ylipää
            • May 2003
            • 1831

            #6
            Om man ska räkna snitt så gäller det att räkna ALLA svenssonakvarister. Och hade man en scalare på 70 talet är man automatiskt en svenssonakvarist.
            Med vänlig hälsning
            Alexander

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Du drar ju inte upp snittet så mycket med 1 scalar på 30 år yyyyllipääääh

              Hur många svenssonakvarister går det per scalar som är (enligt ditt exempel) 30 år
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • Lellel2
                • September 2009
                • 199

                #8
                Tänk bara på hur mycket ett stim neontetror måste dra i siffrorna? Jag hade ett gäng på runt 50 st, dom överlevde ungefär 2 år, +- 6 månader om man ska hitta något mönster. Det är väl så man får tänka och då är det inte så viktigt om svensson köper en guldfisk som dör efter 2 dagar för att många seriösa akvarister köper fiskar som lever i flera år (2-3 år är väl ganska vanlig livslängd för modell tetra/rasbora?). Sen kanske man kan kvitta ut dom här långlevarna man hör talas om mot dom som dör dagen efter man skaffat dom?

                Sen kommer ju fråga, hur ska yngel räknas? en molly som gör frukost av sina ungar, räknas dom som döda fiskar? dom borde väl göra det? för då drar vi ned statestiken igen och då hamnar vi nog på några månader, 3 kanske i medellivslängd på köpta/födda fiskar?
                "Tell the pilot to dive until we can club baby seals out the windows"
                Work smart, not hard

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Här finns exempel på endel arter http://www.aquarium-bbs.de/fisch/alter/f-alter.htm
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av DAHLBERG
                    Normalålder i ett "hemma-kar" hos en äkta Svensson är troligtvis 3 månader för alla fiskar oavsett art..
                    Well - det kanske gäller för dom du umgås med

                    Annars tycker jag att det tråkigaste med fiskar är att dom "aldrig" dör så man kan aldrig köpa nytt om man inte kör igång ett nytt akvarium.

                    Hänvisar förövrigt till den listan som eriahl länkar till.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • DAHLBERG
                      • September 2008
                      • 1598

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Well - det kanske gäller för dom du umgås med
                      Haha! Johanski och Ylipää

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Annars tycker jag att det tråkigaste med fiskar är att dom "aldrig" dör så man kan aldrig köpa nytt om man inte kör igång ett nytt akvarium.
                      Så du sitter och längtar tills dina fiskar dör? Själv lämnar jag in/ger bort fiskar jag är less på
                      DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                      750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                      540 liter kulfisk - T. lineatus
                      120 liter salt - Koraller och fisk

                      Kommentar

                      • danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

                        #12
                        Intressant lista, synd att man inte kan tolka tyska lite bättre noch ein bier bitte fräulein! kommer man långt med
                        Förvånansvärt länge många lever måste jag säga
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                        2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          En bra ålder på t.ex större ciklider är väl 10-15 år, även om vissa säkert kan bli äldre. Malar brukar vara långlivade, upp till 30 år än nog inte så ovanligt, om de hamnat hos en kunnig akvarist. En del tetror kan bli 8-10 år, medan andra är mer kortlivade. Det är svårt att säga hur gamla akvariefiskar blir, och menar man hur gamla de oftast blir, eller hur gamla de skulle kunna bli med bra skötsel? De flesta stackars guldfiskar/slöjstjärtar blir nog inte mer än några år, på grund av att affärerna lurar på nybörjare dem, men åldersrekordet är runt 45 år.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Alexander Ylipää
                            • May 2003
                            • 1831

                            #14
                            Ursprungligen postat av DAHLBERG
                            Haha! Johanski och Ylipää
                            Kapisch! Där fick ni till det.
                            Med vänlig hälsning
                            Alexander

                            Kommentar

                            Arbetssätt...