Kameleont-Jack Dempsey´s?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Kameleont-Jack Dempsey´s?

    Jag har "normalt sett" en svart, en väldigt lila/blå/röd-färgad, samt två blekare Jack Dempsey´s i storleksordningen 5 cm sådär.

    Häromdagen noterade jag att jag hade fyra bleka istället!
    De kom samtliga fram mot glasrutan o stod där som vanligt när jag närmar mig, och de hade alla blek färg nu istället. Temporärt dock, för en stund senare hade de sina ordinarie igen.

    Har noterat vid fler tillfällen att de skiftar i färg. I synnerhet den svarta, som växlar mellan riktigt mörkt svart och nästan ljus.

    Är de alltså sådana av naturen?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ciklider använder färger och mönster för att visa humör och hur de mår, så det är inte särskilt ovanligt, vissa arter ändrar färg mer än andra.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Ciklider använder färger och mönster för att visa humör och hur de mår, så det är inte särskilt ovanligt, vissa arter ändrar färg mer än andra.
      - Okey...men de beter sig likadant oavsett färg, så de kanske inte behöver vara så jättepåverkade för att skifta då.

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #4
        Ursprungligen postat av perfetto
        - Okey...men de beter sig likadant oavsett färg, så de kanske inte behöver vara så jättepåverkade för att skifta då.
        Hade ett dempsey-par tidigare, honan blev ofta blekare när vi hade gäster hemma och de gick nära akvariet, hanen var kaxigare och släppte sällan färgen. Väldigt "sociala" fiskar som har stenkoll på vad som händer på andra sidan glaset
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av Klotte
          Hade ett dempsey-par tidigare, honan blev ofta blekare när vi hade gäster hemma och de gick nära akvariet, hanen var kaxigare och släppte sällan färgen. Väldigt "sociala" fiskar som har stenkoll på vad som händer på andra sidan glaset
          - Ja social kompetens kan jag skriva under på : )
          Jag handmatar mina redan, och de rusar fram direkt om jag sätter mig på huk framför akvariet. Står där o darrar ivrigt o uppspelta.

          En undran...kommer de starka färgerna blekna med tiden, eller kan hannarna vara lika skarpt blålilaröda som vuxna?

          Kommentar

          Arbetssätt...