vilka fiskar passar med eldbuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • august1996
    • October 2009
    • 333

    vilka fiskar passar med eldbuk?

    som rubriken lyder undrar jag vil´ka fiskar som passar med eldbukar vill ha lite färgladare fiskar fast inte tetror . någon som har något förslag?
  • august1996
    • October 2009
    • 333

    #2
    ingen som vet?

    Kommentar

    • chainy
      • February 2007
      • 405

      #3
      Menar du eldbuk som i Thorichthys meeki? I så fall är den revirhägrande, rovig och aggressiv.
      Men jag antar att den funkar med andra syd och centralamerikanska ciklider.
      Guldsömciklid borde funka.

      För att underlätta vid matning är det en fördel om alla fiskarna är köttätare.
      Bilder på mina fiskar finns på;
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Det beror även på hur stort akvarium du har och för övrigt så är eldbuken en väldigt individuell fisk, där en del är mycket stridslyssna, rovgiriga och revirhävdande men jag har också läst att det funnits par som fött upp och tagit hand om sin avkomma utan att röra de andra fiskarna i praktiken, så det talar väl för sig själv antar jag...

        Jag skulle hellre ta blå ciklid eftersom de är något lugnare än guldömsen, men du gör ju som du vill.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • august1996
          • October 2009
          • 333

          #5
          karet är 270 liter har 4 st eldbukar men om jag får 1 par ger jag bort dom 2 andra

          skulle det gå med blå ciklid heller finns det någon annan som passar bättre

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Blå ciklider passar utmärkt ihop med dina eldbuk eftersom ända gången som blå ciklider är värkligt aggresiva är när de leker. Andra fiskar som du kan prova med dina eldbukar är zebraciklider, sajica ciklider och om du inte har så aggresiva aldbukar så kan du även prova på flaggciklider.

            P.S. Om du har fler frågor så är det bara att fråga på så ska jag eller någon annan hjälpa dig så mycket som möjligt.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • august1996
              • October 2009
              • 333

              #7
              1 av mina eldbukar är väldigt blek och har inte en prick på ena sidan medans alla andra har starka färger är det något farligt? och en har blivit grå och fått starkare röd färg

              Kommentar

              • Johan0201
                • June 2007
                • 708

                #8
                Skulle också rekomendera blåciklid=)
                1* 540 liter med SA/CA ciklider
                9* 70 liter odlingskar, sällskapsfiskar,ancistrus mm

                www.tvspel.ifokus.se

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Ursprungligen postat av august1996
                  1 av mina eldbukar är väldigt blek och har inte en prick på ena sidan medans alla andra har starka färger är det något farligt? och en har blivit grå och fått starkare röd färg
                  Det är nog inte farligt, förmodligen är det en icke dominant , möjligt en hane. Den som har väldigt starka färger är nog den mest dominanta...och troligen en hane.......

                  En färgglad fisk du kan ha med Eldbuk är Papegojcikliden (Ciclasoma sp. Hybrid) Jag har haft Eldbukar med mina tre och det har fungerat...annars så har du fått mycket bra förslag på sällskap till dem.....Guldsöm vill jag dock inte rekomendera så starkt, de blir ganska stora och vill nog ha lite mer utrymme....
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • august1996
                    • October 2009
                    • 333

                    #10
                    nu har jag köpt 2 zebror till men det första som hände var att dom tpg över hela karet och jagar alla eldbukar hela tiden hur kan jag fixa det funkar det genom att bygga fler gömställen heller ska jag lämna tillbaka dom?

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Just Zebracikliden är väldigt individuell....vissa är fruktansvärt aggressiva och revirhävdande.....andra är lugnare, nästan lite sävliga.......Dina verkat höra till den första kategorin, jag törs dock inte rekomendera att du försöker bygga fler gömställen, för jag vet inte om det kommer att funka....Så jag skulle prata med handlaren och lämna tillbaka dem....men det är jag, det kanske finns andra som har andra ideer...
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Jag säger som Ciklidtok lämna tillbaka fisken.
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • august1996
                          • October 2009
                          • 333

                          #13
                          okej vet någon om man kan lämna tillbaka fiskar på akvarielagret om man har kvitto och har köpt den för några dar sen?

                          Kommentar

                          • Andrém
                            • October 2009
                            • 1247

                            #14
                            Ursprungligen postat av august1996
                            okej vet någon om man kan lämna tillbaka fiskar på akvarielagret om man har kvitto och har köpt den för några dar sen?
                            Ja, ring och kolla med dom innan bara. Det ska inte vara något större problem.

                            Kommentar

                            • ciklidtok
                              • March 2005
                              • 1466

                              #15
                              Det brukar inte vara nåt problem om du kan visa upp kvitto.
                              720L SA-/CA. Övriga
                              375L Biotop, skalarer
                              275L Malawi
                              240L Blandat


                              Kommentar

                              Arbetssätt...