Boesemanregnbåge jagar praktbotiorna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginga
    • February 2010
    • 28

    Boesemanregnbåge jagar praktbotiorna

    Köpte nyligen ett akvarium och fick då med en ensam Boesmanregnbåge, två malar och en black ghost. Har haft karet igång i 2 veckor med den fisken och igår stoppade jag i två praktbotior som jag fick av en bekant.

    Nu är det dock lite problem. Regnbågsfiskens högsta nöjde att jaga botiorna runt i akvariet. Så fort de kikar ut ur grottan är han där och jagar dem. Han cirkulerar runt grottan och väntar på att de ska titta ut. Är de där för länge då drar han en repa in i grottan och jagar ut dem för att sen jaga in dem igen.

    Han är väldigt intensiv och har ändrat färgintensiteten lite också. Är nu mörkare blå under hakan och på halsen.

    Tror ni det är ett övergående problem eller bör jag göra mig av med någon part?? Finns det någon annan lösning?

    Hade tänkte skaffa några till regnbågar sedan men ville inte ta och slänga i alla fiskar på en gång utan ta det stegvis.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ensamma regnbågsfisk-hanar kan bli ganska aggressiva. Jag har haft en neonregnbågshane som terroriserade hela akvariet. De är väldigt sociala fiskar och mår nog inte så bra av att gå själva.

    Jag tror lösningen är att antingen skaffa fler regnbågar, eller ge bort hanen till nån som har.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ginga
      • February 2010
      • 28

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Ensamma regnbågsfisk-hanar kan bli ganska aggressiva. Jag har haft en neonregnbågshane som terroriserade hela akvariet. De är väldigt sociala fiskar och mår nog inte så bra av att gå själva.

      Jag tror lösningen är att antingen skaffa fler regnbågar, eller ge bort hanen till nån som har.
      Okej.. Tack så mycket för svaret. Har fått ha lyset av sen han kom i för han bara jagar dem annars.

      Blir att ta en tur till fiskaffären och skaffa några kompisar till honom så fort de öppnar då. Tyckte mig se att de hade ett gäng inne

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Ginga: Annars kan du ju alltid ha en ciklid som han kan avreagera sig på som t.ex. Sajica ciklid eller Cutters ciklid. Har du en hona av någon utav dessa så kommer de kunna hålla varandra sysselsatta där.

        P.S. Jag tror det bara är jag som kommer med sådana förslag på hela forumet för övrigt, men någon måste det väll vara (funkar för mig i alla fall).
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        Arbetssätt...