Algätare tillsammans med ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dajzz
    • February 2010
    • 24

    Algätare tillsammans med ciklider?

    Vilken algätande fisk kan man ha tillsammans med ciklider?
    Behöver man ha det eller fixar någon av cikliderna det själva?

    Skall gå från "vanlig sällskapsfisk" till ciklider nästa vecka, därför undrar jag.

    Har nu Ottocinclusar som algätare, kan man ha dem med cikliderna eller blir de mat då?
    540L
    3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    För det första måste man veta hur stort akvarium du har.
    Sen måste man veta vilka ciklider du tänker på.
    Det är det du mådte hjälpa oss med innan vi kan hjälpa dig.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Dajzz
      • February 2010
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av pikachu
      För det första måste man veta hur stort akvarium du har.
      Sen måste man veta vilka ciklider du tänker på.
      Det är det du mådte hjälpa oss med innan vi kan hjälpa dig.
      540 Liter, Malawiciklider.
      Bla, Delfinciklider, Fjärilsciklider, samt 2 som jag bara vet latinska namnen på Metriaclima estherae, Pseudotropheus crabro sedan skall jag ha 1 sort till men har inte bestämt vilken.
      540L
      3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Har du tänkt att ha sydamerikanska Fjärilsciklider med malawi???

        I alla fall ihop med malawi ska du inte ha ottosar för de kommer garanterat bli mat. men du kan ha ancistusar eftersom de brukar kunna ge igen.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • akvavirum

          #5
          Fjärilarna lär väl inte klara sig i sammanhanget? Kanske bäst att ta "jämnstora" fiskar och läsa på om deras beteende så de går ihop.
          Sen bör man kanske kolla så de kräver samma PH? Delfiniklid vill ju gärna ha runt 7,5-8,5 och fjärilarna ligger på 5,5-6,5. Kolla vad du har för PH hemma innan du köper fiskarna också - utifall att.

          Zoopet har ju kalasbra sökfunktion där du under sökguide kan välja vattenvärde, fiskgrupper, ursprung, storlek mm så sållras "likvärdiga" fram - som man kan utå ifrån :-)

          Kommentar

          • Dajzz
            • February 2010
            • 24

            #6
            Fjärilar

            Ursprungligen postat av akvavirum
            Fjärilarna lär väl inte klara sig i sammanhanget? Kanske bäst att ta "jämnstora" fiskar och läsa på om deras beteende så de går ihop.
            Sen bör man kanske kolla så de kräver samma PH? Delfiniklid vill ju gärna ha runt 7,5-8,5 och fjärilarna ligger på 5,5-6,5. Kolla vad du har för PH hemma innan du köper fiskarna också - utifall att.

            Zoopet har ju kalasbra sökfunktion där du under sökguide kan välja vattenvärde, fiskgrupper, ursprung, storlek mm så sållras "likvärdiga" fram - som man kan utå ifrån :-)
            Enligt vad jag läst så borde Fjärilscikliderna klara sig med De Malavisar som jag valt då de borde vara av den fredliga typen allihopa. Men efter att ha hört efter med lite "Malawifolk" Så har jag beslutat att skippa Fjärilen.

            Ancistusar, ok. Är det en mal? Hittar inte i "fisksortimentet" här på zoopet någon Ancistus...
            540L
            3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

            Kommentar

            • Dajzz
              • February 2010
              • 24

              #7
              Ancistrus ranunculus

              Ancistrus sp. Sådana får det bli... =)
              Senast redigerad av Dajzz; 22 February 2010, 09:27.
              540L
              3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Jag tycker du gör rätt som skiter i fjärilarna.

                En fredlig malawi är som en halvtufft till tuff sydamerikan.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                • Dajzz
                  • February 2010
                  • 24

                  #9
                  Nu är fisken på plats
                  6st Golden
                  6st Demasoni
                  4st Rödzebra
                  3st White lips
                  1st Ancistrus sp. (Stor maffig hane )

                  Vill ha några Kameleont-ciklider också, men det får bli när plånboken medger det
                  540L
                  3st White lips, 3st Hongi, 5st Rödzebra, 10st Demasoni, 6st Golden, 3st Ancistrus

                  Kommentar

                  Arbetssätt...