Fakta om Jack Dempsey?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Fakta om Jack Dempsey?

    "Den är starkt revirhävdande och aggressiv"...."gräver en hel del och äter växter"..."eftersom den gräver mycket." - står det i artbeskrivningen här.

    Tidigare idag var jag nere på Guldfisken Zoo och pratade om just Jack Dempsey som en tänkbar invånare i min tank, och då fick jag veta att den inte var särskilt aggressiv, inte grävde mycket alls, och inget om att den äter växter, trots att jag berättat att jag är ute efter en icke-växtätare.
    De hade flera tankar med dem i olika storlekar och det var en vanligt förekommande fisk i deras sortiment. En "klassiker" som en av dem uttryckte det.

    Det här är ju en aning förvirrande, så jag undrar om ni här som har eller har haft Jack Dempsey´n kan berätta om era erfarenheter vad gäller den här fisken?
  • Banderad
    • January 2006
    • 358

    #2
    Guldfisken i Kalmar? Du ska nog ta det de sa med en nypa salt. Vad har du för några fiskar i karet innan? Hur stort är karet? Vid lek kommer de garanterat att gräva. Vad det gäller aggressiviteten varierar den ganska mycket mellan olika par, men jag håller definitivt mer med zoopets artbeskrivning än Tommy (om det nu var han du pratade med på Guldfisken).

    /Jocke

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Jag har fått samma info från mycket välrenommerade affärer. Just att JD inte är överdrivet aggressiv. Mycket hänger på karet, polarna (andra hannar?), lekpar eller singel. Osv...
      Checking out...

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av Banderad
        Guldfisken i Kalmar? Du ska nog ta det de sa med en nypa salt. Vad har du för några fiskar i karet innan? Hur stort är karet? Vid lek kommer de garanterat att gräva. Vad det gäller aggressiviteten varierar den ganska mycket mellan olika par, men jag håller definitivt mer med zoopets artbeskrivning än Tommy (om det nu var han du pratade med på Guldfisken)./Jocke
        - Ja, Guldfisken i Kalmar. Har de inte ganska bra erfarenhet o kunskap där?

        Det var inte Tommy, utan den långe killen som jobbar där. Han verkar kunnig, tycker jag.

        Någon mer med Jack Dempsey i sin tank som kan dela med sig av just erfarenheter kring aggressivitet, växtätande, och bökande i botten?

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Jack Dempsey är både aggresiv och gräver i samband med lek.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #6
            Ursprungligen postat av perfetto
            - Ja, Guldfisken i Kalmar. Har de inte ganska bra erfarenhet o kunskap där?

            Det var inte Tommy, utan den långe killen som jobbar där. Han verkar kunnig, tycker jag.

            Någon mer med Jack Dempsey i sin tank som kan dela med sig av just erfarenheter kring aggressivitet, växtätande, och bökande i botten?

            Jo, då. De är jättekunniga där. Tyvärr har de dock sålt centralare förr till personer med sällskapsburkar. En gammal bekant till mig frågade för många år sedan personalen på Guldfisken om sebraciklider fungerade bra i hennes burk. Hon fick till svar att det var bra sällskap till de andra fiskarna i hennes "klassiska" sällskapkar. Några dagar senare hade hon förlorat ganska många kardinaltetror. Jag har även för mig att några silverhajar var ihjälstressade. När jag en gång i världen började med Apistogrammor fick jag reda på av Tommy att kakaduor inte alls trivdes i grupper med flera honor till en hanne. Det berodde givetvis på att han hade köpt in dem parvis och ville sälja dem parvis för att inte få ett överskott på hannar.

            Så jag tror att det är bättre att fråga vilka fiskar som passar in i karet här på Zoopet och sedan köpa dem på Guldfisken (för de brukar ha bra kvalitet på fisken där). Hur stort kar har du? Vilket eventuellt sällskap skulle cikliderna i så fall få?

            Om du är intresserad av centralamerikanska ciklider så kan jag även rekommendera forumet på ciklid.se. En massa duktigt folk där med stor erfarenhet vad det gäller ciklider i allmänhet.

            /Jocke

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av Banderad
              Hur stort kar har du? Vilket eventuellt sällskap skulle cikliderna i så fall få?
              /Jocke
              - Ja, saken är ju att det tycks vara lite spridda uppfattningar även här om hur de är/beter sig : )

              Hursomhelst så har jag genomlevt min förra tankbesättning bestående av 25 Zebraciklider, varav ett ständigt kopulerande par som vaktade sin avkomma med STOR aggressivitet gentemot övriga invånare.
              Låt oss säga såhär istället...är Jack Dempsey´n MER aggressiv än en Zebraciklidmamma? I så fall ska de väl klassas som kärnvapen, snudd på...

              Nå till svaren - mitt kar är på 375 liter, sällskapet skulle bestå av tre malar och möjligen några andra fiskar som fungerar tillsammans med JD då.

              Kommentar

              • Banderad
                • January 2006
                • 358

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                - Ja, saken är ju att det tycks vara lite spridda uppfattningar även här om hur de är/beter sig : )

                Hursomhelst så har jag genomlevt min förra tankbesättning bestående av 25 Zebraciklider, varav ett ständigt kopulerande par som vaktade sin avkomma med STOR aggressivitet gentemot övriga invånare.
                Låt oss säga såhär istället...är Jack Dempsey´n MER aggressiv än en Zebraciklidmamma? I så fall ska de väl klassas som kärnvapen, snudd på...

                Nå till svaren - mitt kar är på 375 liter, sällskapet skulle bestå av tre malar och möjligen några andra fiskar som fungerar tillsammans med JD då.

                I så fall kan det nog fungera. Både JD och sebraciklider är väldigt individuella. Min erfarenhet av sebror är att de tar ganska små revir. Men jag har hört om par som tar stora. Detta beror givetvis på karets storlek samt sällskap. Dempseyn blir större än sebracikliden och tar därmed i allmänhet mer plats (större revir). Ett par med yngel är nog bland det vackraste man kan se i akvarievärlden enligt mitt tycke. Jag tycker nog sebraciklider som vallar yngel är mer ettriga, medan JD:n i samma position är tuffare. Men det finns säkert andra här med avvikande erfarenheter och åsikter.

                Hur som helst, lycka till om du väljer att köpa den! Det är en väldigt vacker ciklid....

                /Jocke

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Eftersom jag troligen kommer införskaffa några JD-yngel snart då, undrar jag om det finns någon mindre stimfisk som fungerar med dem och inte blir mat? Vill inte ha enbart få stora fiskar i tanken, utan gärna lite liv o rörelse från ett gäng små sötnosar också, om det går.

                  Förresten...om man nu INTE vill ha yngelvårdsaggressivitet och annat från JD´s....kan man ha enbart en eller två av samma kön?

                  Kommentar

                  • Banderad
                    • January 2006
                    • 358

                    #10
                    Ursprungligen postat av perfetto
                    Eftersom jag troligen kommer införskaffa några JD-yngel snart då, undrar jag om det finns någon mindre stimfisk som fungerar med dem och inte blir mat? Vill inte ha enbart få stora fiskar i tanken, utan gärna lite liv o rörelse från ett gäng små sötnosar också, om det går.

                    Förresten...om man nu INTE vill ha yngelvårdsaggressivitet och annat från JD´s....kan man ha enbart en eller två av samma kön?

                    Mindre stimfiskar lär nog ryka när fisken växer till sig. Visst kan man ha en singelfisk eller möjligen två honor/hannar. Men du lär inte få ut alls lika mycket intressanta stunder framför karet. Lite grejer med ciklider är ju yngelvård, och JD:ns lek/yngelvårdadräkt vill man inte missa. Fisken är snygg annars också men inte i närheten så snygg som när den leker. Du kanske skulle skaffa någon annan CA-ciklid som sällskap? Ditt kar bör vara tillräckligt stort om du köper en tuffing till. Alternativt finns det många ciklider från Sydamerika som skulle fungera om du inte är så petig med biotoprena kar. Guldsömmar är snygga, någon Geophagus från brasiliensiskomplexet kanske. Om du vill ha en stimfisk blir skivtetror stora nog för att fixa sällskapet.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #11
                      Har 2 Jd's på 15 resp. 10 cm. Troligen samma kön. Rör inga växter och gräver inte ett dugg!

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • Banderad
                        • January 2006
                        • 358

                        #12
                        Ursprungligen postat av NIC
                        Har 2 Jd's på 15 resp. 10 cm. Troligen samma kön. Rör inga växter och gräver inte ett dugg!

                        Det är nog ett ganska normalt beteende om det är två av samma kön. CA-ciklider i allmänhet gräver mest vid lek/uppvaktning. Sedan finns det arter som skyfflar grus annars med. Mitt lilla Texaspar gräver som bara den. Min singelhanne däremot, är inte ett dugg intresserad av sanden.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Det här med grävandet/upprivandet av växter hör ju lekförberedelserna till, så leker de inte får nog även växterna vara ifred. Faktum är att jag på senare tid har haft både JD och zebrapar som knappt grävde alls vid leken, mitt senaste zebrapar gick tillsammans med bl.a eldbukar, multispinosor och regnbågsfiskar utan att störa de andra fiskarna nämnvärt under yngelvården, de höll sig på sin kant under grenarna på en hög rot. De som gruffade mest var multispinosorna. Mitt senaste JD-par (ej fullvuxna) lekte i ett ganska tätplanterat akvarium, och gick vad jag minns inte särskilt hårt åt växterna.

                          Som nämnts innan är de ju individer, kan även nämna mitt jaguarpar jag hade för över 10 år se´n, som lekte (gick med bl.a JD), och knappt sa vare sig bu eller bä under yngelvården. En liten varning förresten, ha inte zebror med JD, råkade häromsistens ut för att (som det verkade) en zebrahane smygbefruktade en JD-lek. Ynglen såg hur som helst inte ut som "rena" JD, och blev tyvärr fiskmat när jag lämnade in dem i butiken.

                          JD'n är en vacker fisk, och enligt min erfarenhet inte så tuff som namnet och ryktet antyder, men det är klart, man får ju inte blanda dem med vad som helst. I ett "klassiskt" sällskapskar funkar de inte, men i sällskapskar med tåliga och inte för små fiskar funkar de ju.
                          Senast redigerad av Shepard; 18 February 2010, 16:57.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • perfetto
                            • March 2008
                            • 1593

                            #14
                            Tackar för era olika erfarenheter gällande den robusta Jack Dempsey´n, vilket gjorde att jag införskaffade fyra stycken i eftermiddags.
                            Två svarta (högst troligen hannar, enligt Guldfisken) och två ljusare (ja, damer då kanske) huserar nu i tanken och delar 375 liter med två små trådsmala siameser som jag blev tvungen att ha pga penselalger, en kvarglömd liten Zebraciklid på dryga centimetern, och tre malar.

                            Väldigt vackra, de där JD-ynglen som nu vid sådär 4 cm storlek redan har blåröda små fält som skimrar i ljuset : )

                            Jag har sökt runt i olika forum o även läst erfarenheter från icke-Zoopet-skribenter, och sett att vissa haft JD´s som blivit allt från 20 till 28 cm!

                            Frågan är hur jag ska mata nu. Jag ville helst låta bli att tillsätta foder under en tid för att siameserna ska mumsa av penselalgerna, men jag måste ju samtidigt utfodra de andra. Konflikt : (
                            Senast redigerad av perfetto; 18 February 2010, 17:47.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Om de två ljusa är mindre och lite rundare, så är det nog honor.

                              Du bör nog mata i vilket fall, att du säger att siameserna är trådsmala tyder ju på att det inte finns så mycket alger att de kan klara sig på det.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...