Fjärilsciklid i högt ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Fjärilsciklid i högt ph

    Hej!

    Jag undrar om man kan hålla ett par Fjärilsciklider i ett vatten som har ph värde mellan 7,5-8,0? Vad tycker ni, har för erfarenheter mm?

    Om inte, har ni då förslag på någon annan parbildande fisk i ungefär samma storlek? Gärna färgglad o fredlig.
    Mitt akvarium är 110l, temp 25 grader, inrett med mkt växter, grottor.
    Invånare är
    1 Ancistrus
    4 Platy
    15 Svarta neontetror

    Mvh Charlotte K
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    #2
    Ja du kan ha dina fjärilar där i. Sen om du ska få yngel på dom så är det en annan femma men det är det inte ens vissa erfarna akvarister som klarar av.
    Tänk på att fjärilar vill gärna ha bra och fräscht vatten så vattenbyten blir nog lite tätare än vad du hade behövt med dina tidigare fiskar.

    Kommentar

    • Vimsa
      • November 2008
      • 768

      #3
      8 låter väl lite väl högt för Fjärilar ... Men jag betraktar mig ändå som nybörjare. Kanske borde satsa på Malawi / Tanganyka istället? De trivs ju bra i sådant vatten.

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #4
        Så länge du har ett stabillt ph så blir det nog inga större problem alltså jämna vattenbyten och ofta , problemet är bara om du skulle få yngel så blir större delen av ynglen bara ett kön, kommer dock inte ihåg vilket bara
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          Ursprungligen postat av Constantine
          Så länge du har ett stabillt ph så blir det nog inga större problem alltså jämna vattenbyten och ofta , problemet är bara om du skulle få yngel så blir större delen av ynglen bara ett kön, kommer dock inte ihåg vilket bara

          är inte det palettciklid du tänker på?

          i litteraturen och enligt mina erfarnheter krävs det ett mjukt vatten för att få ägg att bli yngel..
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            #6
            Ursprungligen postat av smurfmats
            är inte det palettciklid du tänker på?

            i litteraturen och enligt mina erfarnheter krävs det ett mjukt vatten för att få ägg att bli yngel..

            Kanske det va ja men jag får för mig att jag läst om något sådant om dessa också, kanske är bara jag som bland ihop det
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            • jocke_999
              • February 2009
              • 101

              #7
              Du kan ju alltid justera ner pH lite. Men 7,5 är vad jag har förstått och har erfarenhet av helt ok.


              Ursprungligen postat av Vimsa
              Kanske borde satsa på Malawi / Tanganyka istället? De trivs ju bra i sådant vatten.
              Det flesta Malawi och Tanganyka ciklider passar inget vidare med platy och neontetror.

              Kommentar

              Arbetssätt...